Czy szkoła hanaficka pozwala na zawarcie małżeństwa bez wali?
Sprawa nie jest taka prosta i należy dobrze zrozumieć stanowisko Hanafiego, zanim dojdzie się do jakiegokolwiek wniosku.
W przeciwieństwie do stanowisk uczonych z trzech sunickich szkół islamskiego prawa, tylko szkoła Hanafi daje pewną swobodę co do zawarcia małżeństwa przez kobietę bez konieczności posiadania wali. Musi być to kobieta wolna, zdrowa umysłowo i dorosła, a mężczyzna którego poślubia musi być legalnym partnerem (kuf), odpowiednim statusem dla niej. I odwrotnie, jeśli mężczyzna którego poślubia nie jest legalny to takie małżeństwo jest nieważne. ( Radd al-Muhtar ala ‘l-Durr al-Mukhtar 3/56-57 i I’la al-Sunan 11/69. ”).
Nie oznacza to jednak, że uczeni zachęcają do swobodnego zawierania takich małżeństw!
Nieposłuszeństwo wobec rodziców jest jednym z najpoważniejszych grzechów w islamie i żadna szkoła nie pozwala i nie może pozwolić na całkowite przeciwstawienie się woli rodziców.
Wielu hanafickich prawników ( fuqaha ) zwraca uwagę, że małżeństwo bez zgody wali jest godne potępienia i stoi w sprzeczności z sunną, niezależnie od tego czy małżeńonek jest właściwym partnerem, czy przez wzgląd na inne aspekty, ale ze względu na wiele hadisów Wysłannika Allaha ﷺ , które podkreślają znaczenie posiadania aprobaty opiekuna ( wali), takich jak np:
"Małżeństwo kobiety, która wychodzi za mąż bez pozwolenia jej opiekuna, jest nieważne, nieważne, nieważne." { przekazane przez Ibn Hibban, Tirmidhi i innych, a Tirmidhi uznał too za hasan hadis)
"Nie ma małżeństwa bez {pozwolenia} opiekuna." [ przekazane przez Hakim i Abu Dawud; patrz: Imad al-Muftin P:527]
Pozycja szkoły hanafickiej jest jedynie ustępstwem ( rukhsa ), do którego można ucieć w sytuacjach potrzeby, i jest błogosławieństwem dla tych sióstr, które padają ofiarą znęcania się przez rodziców.
W przypadku, gdy rodzice zmuszają swoje córki do zawarcia małżeństwa wbrew ich woli w oparciu wyłącznie o kasty, bogactwo i podobne preferencje, a nie w oparcie o wartości islamu, i przekładają dobro córek nad własne interesy; to pozycja szkoły hanafickiej może być dla nich wybawieniem.
Jednak szkoła hanaficka, w żadnym wypadku nie udziela siostrom zielonego światła na małżeństwa bez zgody rodziców. To nie jest standardowa norma, a tylko opcja w wyjątkowych przypadkach.
Wpierw kobieta musi spróbować przekonać swoich muzułmańskich rodziców lub wali, aby pozwolili jej wyjść za mąż zgodnie z jej życzeniem. Może poprosić o wstawiennictwo osoby, która może wywrzeć na nich pozytywny wpływ. Jeśli pomimo jej starań, jej rodzice nadal jej odmawiają udzielenia zgody, a wybranek jej serca jest pobożny i religijny, powinna przedstawić swoją sprawę mądremu i bogobojnemu uczonemu, który doradzi jej czy może wyjść za mąż bez zgody rodziców, czy bez zgody wali.
Allah wie najlepiej.
[Mufti] Muhammad ibn Adam
Darul Iftaa
Leicester , UK
https://jamiat.org.za/does-the-hanafi-school-encourage-marriage-without-the-guardians-wali-approval/
W przeciwieństwie do stanowisk uczonych z trzech sunickich szkół islamskiego prawa, tylko szkoła Hanafi daje pewną swobodę co do zawarcia małżeństwa przez kobietę bez konieczności posiadania wali. Musi być to kobieta wolna, zdrowa umysłowo i dorosła, a mężczyzna którego poślubia musi być legalnym partnerem (kuf), odpowiednim statusem dla niej. I odwrotnie, jeśli mężczyzna którego poślubia nie jest legalny to takie małżeństwo jest nieważne. ( Radd al-Muhtar ala ‘l-Durr al-Mukhtar 3/56-57 i I’la al-Sunan 11/69. ”).
Nie oznacza to jednak, że uczeni zachęcają do swobodnego zawierania takich małżeństw!
Nieposłuszeństwo wobec rodziców jest jednym z najpoważniejszych grzechów w islamie i żadna szkoła nie pozwala i nie może pozwolić na całkowite przeciwstawienie się woli rodziców.
Wielu hanafickich prawników ( fuqaha ) zwraca uwagę, że małżeństwo bez zgody wali jest godne potępienia i stoi w sprzeczności z sunną, niezależnie od tego czy małżeńonek jest właściwym partnerem, czy przez wzgląd na inne aspekty, ale ze względu na wiele hadisów Wysłannika Allaha ﷺ , które podkreślają znaczenie posiadania aprobaty opiekuna ( wali), takich jak np:
"Małżeństwo kobiety, która wychodzi za mąż bez pozwolenia jej opiekuna, jest nieważne, nieważne, nieważne." { przekazane przez Ibn Hibban, Tirmidhi i innych, a Tirmidhi uznał too za hasan hadis)
"Nie ma małżeństwa bez {pozwolenia} opiekuna." [ przekazane przez Hakim i Abu Dawud; patrz: Imad al-Muftin P:527]
Pozycja szkoły hanafickiej jest jedynie ustępstwem ( rukhsa ), do którego można ucieć w sytuacjach potrzeby, i jest błogosławieństwem dla tych sióstr, które padają ofiarą znęcania się przez rodziców.
W przypadku, gdy rodzice zmuszają swoje córki do zawarcia małżeństwa wbrew ich woli w oparciu wyłącznie o kasty, bogactwo i podobne preferencje, a nie w oparcie o wartości islamu, i przekładają dobro córek nad własne interesy; to pozycja szkoły hanafickiej może być dla nich wybawieniem.
Jednak szkoła hanaficka, w żadnym wypadku nie udziela siostrom zielonego światła na małżeństwa bez zgody rodziców. To nie jest standardowa norma, a tylko opcja w wyjątkowych przypadkach.
Wpierw kobieta musi spróbować przekonać swoich muzułmańskich rodziców lub wali, aby pozwolili jej wyjść za mąż zgodnie z jej życzeniem. Może poprosić o wstawiennictwo osoby, która może wywrzeć na nich pozytywny wpływ. Jeśli pomimo jej starań, jej rodzice nadal jej odmawiają udzielenia zgody, a wybranek jej serca jest pobożny i religijny, powinna przedstawić swoją sprawę mądremu i bogobojnemu uczonemu, który doradzi jej czy może wyjść za mąż bez zgody rodziców, czy bez zgody wali.
Allah wie najlepiej.
[Mufti] Muhammad ibn Adam
Darul Iftaa
Leicester , UK
https://jamiat.org.za/does-the-hanafi-school-encourage-marriage-without-the-guardians-wali-approval/
Tłumaczenie: V. Oszczanowska