Lesbijki & reformacja islamu - Sh. Hamza Yusuf


W naszej ponowoczesnej erze, w której się obecnie znajdujemy, a w której Internet otwarł wrota do wymiany nietypowych idei; w której wielu muzułmanów przyjezdnych do świata Zachodu zaadaptowało liberalizm, a także ogrom innych konceptów zachodnich - jest im ciężko. Wielu nieustannie poszukuje gdzie przynależy ich dusza. 

Przykładowo mamy wiele gejów i lesbijek urodzonych w muzułmańskich rodzinach, którzy pragną specjalnego islamu dla gejów i lesbijek. Islamu wystarczająco obszernego, by włączył ich środowiska. Potem mamy ludzi jak Irshad Manji, którzy nawołują o reformę. Nieporozumieniem i problemem jest dziś postawienie islamu w roli mówcy na rzecz pewnych progresywnych ruchów. 

Pytanie brzmi: dlaczego tak niewiele jest zaufania i tyle obaw wobec islamu ze strony muzułmanów? Rzekłbym, że podstawowym powodem jest, jak powiedział Lord Cromer, komendant w Egipcie, bliski przyjaciel Muhammada Abduhsa: "Zreformowany islam nie jest islamem." Jest prawdą w tym sensie, że podstawową rolą islamu było rozpoczęcie reform jako ruch. 

Islam adresował problemy odziedziczone przez poprzednie wyznania; sekciarstwo, ludzie nie mają pojęcia o ilości chrześcijańskich sekt istniejących w tamtych czasach na Bliskim Wschodzie. Nestorianie, Jakobici, Arianie, Bizantyjscy Ortodoksi, Katolicy... Tyle różnych grup, Malabari Nasrani nadal obecni w Indiach (Kościół św. Tomasza), uciekli oni do Indii, są semickimi chrześcijanami, jak Ebionici... 
Wszystkie te różnice, a także odrzucenie Jezusa przez Żydów... 

Prorok Muhammad Pokój i Błogosławieństwa Boga z nim widział siebie jako reformatora tradycji abrahamicznej. W wyznaniu, z którym przyszedł, jest wiele ograniczeń pod wyżej wspomnianym względem, a i sam Koran przestrzega wielokrotnie przed zmienianiem religii

Jednym z podstawowych konceptów w religii muzułmańskiej jest idea bid'ah, innowacji, zmieniania struktury religii. Jest to powodem dlaczego muzułmanie są bardzo ostrożni wobec zmieniania, bawienia się kalibracją swojej religii. Oto dlaczego reagują, kiedy widzą tego typu nowe pomysły. Jest to podstawowa kwestia u muzułmanów. Nie wierzę, że w najbliższym czasie ulegnie to zmianom. Jest to o wiele wyraźniejsze w świecie muzułmańskim, myślę że zachodni muzułmanie są ekstremalnie tolerancyjni, mają szereg różnych opinii i ogromne spektrum rozumienia islamu samo w sobie, a to, na co pozwalamy pod szyldem islamu jest o wiele obszerniejsze niż ma to miejsce w wielu muzułmańskich państwach na świecie. 


Sh. Hamza Yusuf, "Irshad Manji & lesbian Islam" @ yt



Tłumaczenie: Bint Dawah - Khadija