Różnice w Modlitwie Mężczyzn i Kobiet [ Hanafi ]

Allah mówi: "A kto słucha Boga i Jego Posłańca,

ten zdobędzie w nagrodę wielkie szczęście." (33:71)


Jest wiele rzeczy, w których różnią się modlitwa mężczyzn i kobiet, udowodnionych przez autentyczne hadisy. Na przykład: 

1. Dla mężczyzn nagroda za modlenie się w pierwszym rzędzie w meczecie jest zwiększona. Nie ma to miejsca w przypadku kobiet. (Sahih Bukhari i Sunnan Abu Dawood) 

2. 'Ajsza Radiallahu 'Anha przekazała: "Prorok solallahu 'Alajhi ła sallam powiedział: ‘Modlitwa kobiety, która nie upiększy się hidżabem (okryciem zgodnym z wytyczymi Szariatu), nie jest akceptowana.’ (Tirmidhi i Abu Dawod). Nie odnosi się to do mężczyzn.

3. W hadisach w Sahih Muslim i Sahih Bukhari, Prorok solallahu 'Alajhi ła sallam okazał ogromne niezadowolenie z mężczyzn regularnie nie uczęszczających do meczetu na pięć dziennych modlitw. Jednakże, kiedy Ummi Humaid, Radiallahu 'Anha, poprosiła Proroka solallahu 'Alajhi ła sallam o pozwolenie by modlić się za nim w jego meczecie, ponieważ jej mąż jej tego zabronił, Prorok solallahu 'Alajhi ła sallam odpowiedział: "Módl się w najbardziej oddalonej części swojego domu, jest to lepsze niż modlenie się za mną w moim meczecie." Ze względu na tą poradę Ummi Humaid do końca życia modliła się w najbardziej oddalonej części domu (Sunnan Tibrani, 

Majma’ul Zawahid, Musnad Ahmad).

4. Jeśli podczas modlitwy zbiorowej imam popełni błąd, wg hadisu mężczyźni powinni poinformować go mówiąc ‘SubhanAllah’. 

Niemniej, kobiety zamiast tego powinny zaklaskać jedną ręką na drugiej by go o tym poinformować (by nie używać głosu) - (Sunan Nisai).

5. Hadisy uczą nas że mężczyźni podczas modlitwy (w qijam, kiedy stoją) powinni trzymać ręce pod lub nad pępkiem, podczas gdy kobiety na klatce piersiowej wg zgodnej opinii uczonych. (As-Sa’ayah vol 2, p156, by Shaykh Abul Hasanat Mufti Abdul Hay Lucknowi)

6. W czasach Proroka solallahu 'Alajhi ła sallam zaraz po modlitwie kobiety spieszyły do domu. W tym czasie mężczyźni robili dzikr i du'aa, opuszczali meczet dopiero kiedy kobiety były w domach.  (Sahih Bukhari/ ch.Kitabul Salah, Sunnan Abu Dałud 1027).

Dziwnym i niepożądanym zwyczajem dziś mężczyźni spieszą do opuszczenia meczetu po modlitwie bez angażowania się w du'aa i zikr jak za czasów Proroka solallahu 'Alajhi ła sallam. 

Nie ma Hadisu Sahih Marfu'A (حديث مرفوع صحيح ), który wskazuje na to, że pomiędzy modlitwą mężczyzn i kobiet nie ma różnic. Pokażemy dowody na to, że one istnieją, z czterech źródeł, tj zarządzeń Proroka solallahu 'Alajhi ła sallam, opini Sahaba (towarzyszy Proroka), opini uczonych spośród Tabi'in (osób, które uczyły się od Towarzyszy Proroka), a także opini Czterech Imamów naszej ummy. 


Hadisy Proroka Solallahu 'Alajhi ła sallam:

1. Nakaz Proroka solallahu 'Alajhi ła sallam spisany przez Imama Abu Dawood (niech Allah okaże mu Miłosierdzie) w jego "‘Kitabul 

Maraseel"; przekazał Ibn Abi Habib, że pewnego razu Prorok solallahu 'Alajhi ła sallam przeszedł obok dwóch modlących się kobiet. Powiedział: ‘Kiedy (o kobiety) wykonujecie pokłon, złączcie swoje ciało z ziemią. Zaprawdę, w tej kwestii, kobiety nie są takie jak mężczyźni (w sposobie wykonywania modlitwy) (Page 8, Abu Dawood Kitabul Maraseel/ As Sunnan al Kubra Baihaqi vol 2, p223).

2. Wail ibn Hudżr przekazał; "Prorok solallahu 'Alajhi ła sallam powiedział mi: ‘Kiedy rozpoczynacie modlitwę podnieście obie dłonie na wysokość uszu, kobiety zaś na wysokość klatki piersiowej’ "(Kanzul Amaal, Majma’ul Zawahid 98). Imam Bukhari (niech Allah okaże wobec niego Miłosierdzie) przekazał w "Juz Raful Yad’ain" (Rozdział Podnoszenia Rąk) że Towarzyszka Proroka Ummi Darda (Radiallaha 'Anha) w swoich modlitwach podnosiła ręce na wysokość ramion. 

3. Ibn Umar przekazał: "Prorok solallahu 'Alajhi ła sallam powiedział: 

‘Kiedy kobieta siedzi podczas modlitwy, powinna położyć jedno udo na drugim, a kiedy wykonuje pokłon, powinna złączyć brzuch z udami, w ten sposób jest bardziej zakryta (gdyby ktoś na nią spojrzał, nie widzi kształtów jej ciała). Kiedy Allah widzi takie wykonanie modlitwy, mówi: "O Aniołowie! Bądźcie świadkami, że wybaczam tej kobiecie." (Sunnan Baihaqi, vol 2, p223)  

4. Abu Saeed Khudri przekazał: 

"Prorok solallahu 'Alajhi ła sallam nakazywał mężczyznom: "Rozstawcie szerzej części ciała podczas pokłonu." Zwracając się do kobiet mówił: "Skulcie swoje ciała podczas pokłonu." (Baihaqi, vol 2, p222)


Nauki Sahaba (Towarzyszy Proroka) Radiallahu 'Anhuma:

1. 'Ali Radiallahu 'Anhu powiedział: 

‘Kiedy kobieta wykonuje pokłon, powinna skulić ciało i złączyć swoje uda."  (Ibn Abi Shayba vol 1, p269) 

2. Abdullah Ibn Abbas Radiallahu 'Anhu powiedział:

 "Kobiety powinny wykonywać pokłon kuląc ciało i łącząc jego części." 

 (Ibn Abi Shayba vol 1, p269) 


Nauki Tabi'iin (uczniów Towarzyszy Proroka):

1.Ibrahim Nakahai i Hasan Basri powiedzieli:

‘Kiedy kobieta wykonuje pokłon powinna złączyć brzuch z udami i nie powinna podnosić tyłu ciała. Nie powinna rozstawiać części ciała niczym mężczyzna." (Ibn Abi Shayba vol 1, p269-270)

2. Mudżahid powiedział: "Jest to niezalecanym by mężczyzna łączył brzuch z udami niczym kobieta podczas wykonywania pokłonu." (Ibn Abi Shayba vol 1, p269)


Zarządzenia 4 Imamów (Niech Allah okaże im Miłosierdzie):

1. Imam Abu Hanifa Rahimahullah: 

"Kobieta skuli się podczas pokłonu łącząc brzuch i uda ponieważ ułatwi jej do zakrycie kształtów." (Hidayah vol 1, p110) 

2. Imam Malik Rahimahullah, którego szkoły nauki były oparte na praktykach ludzi w Medynie za jego życia (ponieważ było tam mnóstwo Towarzyszy Proroka i ich potomków):

"Męźczyźni oddzielą kolana, łokcie i uda od brzucha podczas pokłonu, niemniej kobiety powinny złączyć te części." (Al Sharhul Saghir, vol 1, p328) 

3. Imam Szafi’ Rahimuhullah powiedział: "Allah i Jego Prorok pokazali kobietom jak zakryć ich kształty i ja, Imam Szafi' wolę by kobieta złączyła części ciała podczas Sudżud (pokłonu), Ruku (półskłonu) i Qijam (kiedy stoi prosto), by zawsze trzymała je blisko siebie i złączone. Powinny również mieć ubranie tak luźne, by nie było widać kształtów ciała."  (Kitabul Umm vol 1, p100)

4. Imam Ahmed bin Hambal Rahimuhullah: 

W jego słynnych księgach o naukach szkoły hanbalickiej "Zad’ul Mustakna" i "Al Mughni" czytamy, że Imam Ahmad powiedział: 

"Kobiety nie powinny rozstawiać ciała podczas modlitwy ponieważ nakazuje im się ukrywać kształty ciała, powinny zatem wykonując pokłon ułożyć stopy po prawej stronie (by ciało było bliżej ziemi)." (Al Mughni by Ibn Qadama vol 1, p562)


 Hadis "Módlcie się, jak widzieliście, że ja to robię" - wyciągnięty z kontekstu i niezrozumiany


Nieszczęsnym przypadkiem nowe grupy spośród muzułmanów cytują część hadisu spoza jego kontekstu zupełnie nie rozumiejąc jego przekazu.

Jak wyjaśniliśmy wyżej, wiele przekazów i zachowań Towarzyszy Proroka i naszych Prawych Przodków 

(Salafus Salihiin) wspomina o różnicach wykonywania modlitwy pomiędzy kobietami i mężczyznami. Są to wyraźnie różnice w każdej z pozycji modlitwy. Nawet pomijając modlitwę, kobiety unikają pewnych zachowań ze względu na ich skromność. Kobiety zachowujące się jak mężczyźni są nazywane pozbawionymi skromności. Jako że hadis "Módlcie się, jak widzieliście, że ja to robię" jest wyciągany z kontekstu, zacytowaliśmy go w całości by ten kontekst podkreślić, zwracając uwagę na gramatykę arabską celem zrozumienia która płeć była adresowana. 

W autentycznych zbiorach hadisów czytamy:

Abu Qalaba i Sayyidina Malik (bin Huwairith al Laythi) przekazali: 

"Przyszliśmy do Proroka będąc młodzieńcami w podobnym wieku i zostaliśmy z nim przez dwadzieścia dni. Prorok solallahu 'Alajhi ła sallam był uprzejmej natury i zauważył, że tęsknimy za naszymi rodzinami. Zapytał o nie, a kiedy mu odpowiedzieliśmy, powiedział:

"Powróćcie do swoich rodzin i pozostańcie z nimi by uczyć ich (religii) i nakażcie im (dokonywać dobrych uczynków)." Poradził nam jeszcze kilka innych rzeczy, z których jedne pamiętam, innych nie. Dodał: "Módlcie się, jak widzieliście, że ja to robię, a kiedy nadchodzi czas modlitwy, jeden z was powinien wygłosić Adzan i najstarszy z was powinien prowadzić modlitwę."  (Sahih Bukhari, ch.18- Kitabul 

Adhan #631/ Sahih Bukhari, ch.27-Kitabul Adaab/ Masnad Ahmad, ch.5/ Sunnan Darami ch.42)


Należy zwrócić uwagę i na to, że w tym hadisie, Prorok solallahu 'Alajhi ła sallam poucza dwóch podróżujących Towarzyszy, którzy to spędzili krótki czas w Medynie i wracają do domu. Nie byli w stanie nauczyć się wszystkich praw i zasad islamu zatem dał im prostą poradę modlenia się tak, jak widzieli, że robił to Prorok przez te 20 dni.  

Wyraźnym w powyższym hadisie jest to, że ci podróżujący Towarzysze byli mężczyznami. Wynika to również z gramatyki treści hadisu, że jego słowa były kierowane do mężczyzn. Zacytowaliśmy wcześniej hadisy z wytycznymi modlitwy dla kobiet. 

Używanie tego hadisu, mówiąc że Prorok solallahu 'Alajhi ła sallam powiedział "Módlcie się tak, jak widzieliście, że ja to robię" mając na myśli obie płci jest niczym innym jak brakiem wiedzy wobec jego celu, kontekstu, a także użytej w nim gramatyki. Ponadto, uczeni przez wieki byli zgodni co tego, że wykonywanie Adzanu, Iqamy i odmawianie wspólnej modlitwy są obowiązkiem jedynie mężczyzn.  

Pamiętajmy, że w poprzednich pokoleniach jeśli uczony mówił o tym, że modlitwa mężczyzn i kobiet są jednakowe, miał na myśli ich porę, liczbę rakatów itd. W tym nie ma różnic. Jednak zawsze istniały one w poszczególnych pozycjach, jak wyjaśniono wyżej.


Modlimy się, by Allah obdarował nasze kobiety zrozumieniem i możliwością działania według tego, co przekazano nam od Proroka solallahi 'Alajhi ła sallam i Salaf as Salihiin (prawych, bogobojnych przodków), aamiin.


Mufti Muhammad Yusuf Danka 

Croydon Masjid & Islamic Centre 

(18/Muharram/1427 AH) 17/02/2006)



Bint Dawah - Khadija