Czy tasbih (różaniec) to innowacja?
Shaykh Hajj Gibril:
Imâm al-Suyûtî zrelacjonował to w jednej ze swoich fatw entitledal-Minha fîl-Sibha ( Zalety różańca do zikr) historię Ikrima, który zapytał swojego nauczyciela ‘Umar al-Mâlikî o różańce do zikr ( wspominania imion Allah). Odpowiedział, że sam musi zapytać o to swojego nauczyciela al-Hasan al-Basrî, który odpowiedział: "Coś, z czego skorzystaliśmy na początku drogi, nie chcemy opuszczać na jej końcu. Kocham wspominać Allah moim sercem, moją ręką i moim językiem." Al-Suyûtî skomentował: " A może być inaczej, kiedy tasbih przypomina mi o Allah Najwyższym, a osoba rzadko używa koraliki z wyjątkiem momentu gdy myśli o Allah Najwyższym, co jest jedną z największych korzyści."
Abû Hurayra posiadał sznur z 12000 węzłów i nie zmrużył oka dopóki nie wykorzystał ich do zikr. Powiedział: " Zaprawdę, wychwalam ( tasbih ) Allaha Wszechmogoącego każdego dnia zgodnie z moim odkupieniem(qadardiyyatî), dwanaście tysięcy razy."
Shaykh Faraz Rabbani:
Tasbih oznacza robienie zikr ( rozmyślanie o Allah). Należy robić zikr w sposób, który najbardziej nam sprzyja, aby rzeczywiście być w to zaangażowanym i utrzymać połączenie obecności Allaha w sercu.
Oficjalna zasada fiqh brzmi następująco: "Korzystaj z tego co ci służy".
Wszystkie szkoły sunickie pozwalają na używanie tasbih, kiedy to wahabici ( niektórzy! ) określają to jako bidah ( innowację).
Najwięksi eksperci hadisów, wliczając w to potężnych: Imam al-Nawawi, Imam Ibn Hajar al-Asqalani, Imam Badr al-Din al-`Ayni, oraz inni zezwolili na używanie różańców.
To samo dotyczy wielkich egzegetów koranicznych. Jeśli ci ludzie mieliby źle interpretować Koran to myślisz, że laicy robią to lepiej ?
Zezwolenie na używanie różańców jest wyraźnie wspomniane w "Durr al-Mukhtar" Imam al-Haskafi, i w "The Hashiyas" Imam al-Tahtawi i Ibn Abidin. Imam Abd al-Hayy al-Lakhnawi ma doskonałe opracowanie naukowe, w oparciu o krótszą pracę Imama Al-Suyuti.
Wassalam,
Faraz Rabbani
36584
Tłumaczenie: V. Oszczanowska