Czy wolno jeść mięso od amiszów?
Aby mięso było uznane za halal muszą być spełnione trzy warunki:
1) Rzeźnik musi być muzułmaninem lub człowiekiem Księgi ( Ahl al Kitab)
2) Trzy z czterech żył szyji ( tj. tchawica, przełyk i dwie żyły szyjne) należy przeciąć ostrym narzędziem z ostrzem tnącym
3) Imię Boga musi zostać wymienione za każdym razem, gdy uśmierca się zwierzę
Jeśli chodzi o pierwszy warunek, uczeni zwracają uwagę, że „Ludem Księgi” są ci, którzy mocno wierzą w Boga, objawioną im księgę i proroków, niezależnie od charakteru ich wierzeń w tych sprawach. Powszechnie wiadomo, że amisze to tradycjonalistyczni chrześcijanie, którzy wierzą w Boga, Biblię i Jezusa Chrystusa (niech pokój będzie z nim). Dlatego są Ludźmi Księgi.
Jeśli chodzi o drugi warunek, każdy ubój, w którym śmierć zwierzęcia jest spowodowana porażeniem prądem, uduszeniem, zmiażdżeniem czaszki lub jakąkolwiek inną przyczyną niż przecięcie żył, NIE jest ważny. Takie zwierzę jest uważane za martwe (maytah) i nie wolno go jeść.
Jeśli chodzi o trzeci warunek, Imam al-Haskafi powiedział w al-Durr al-Mukhtar:
( وَشُرِطَ كَوْنُ الذَّابِحِ مُسْلِمًا… ( أَوْ كِتَابِيًّا ذِمِّيًّا أَوْ حَرْبِيًّا ) إلَّا إذَا سُمِعَ مِنْهُ عِنْدَ الذَّبْحِ ذِكْرُ الْمَسِيحِ (الدر المختار، كتاب الذبائح، بتصرف)
„Warunkiem (dozwolonego uboju) jest, aby rzeźnik był muzułmaninem… lub pochodził z Ludu Księgi, chyba że usłyszy się, że rzeźnik przyjął imię Chrystusa w czasie rzezi”.
(al-Durr al-Mukthar, Kitab al-Dhabaa’ih).
Dlatego też, jeśli imię Chrystusa lub Trójcy zostanie wymienione w czasie uboju, mięso nie będzie dozwolone dla muzułmanów do jedzenia.
Jeśli jednak w momencie uboju wymieniono by tylko imię Boga, spełniony byłby drugi warunek (a mięso byłoby dozwolone dla muzułmanów, zważywszy, że spełnione są inne warunki).
Podsumowując, należy zapytać o metodę uboju amiszów, ( to dotyczy się też innych odłamów chrześcijanów), aby ustalić, czy spełnia ona drugi i trzeci warunek powyżej.
Na koniec, ważne aby pamiętać, że najbardziej ostrożną i preferowaną praktyką jest unikanie jedzenia mięsa Ludu Księgi (tj. nawet jeśli wszystkie warunki są spełnione), z wyjątkiem przypadków nagłej konieczności.
Allamah Ibn Abideen writes in Radd al-Muhtar:
وَالْأَوْلَى أَنْ لَا يَأْكُلَ ذَبِيحَتَهُمْ وَلَا يَتَزَوَّجَ مِنْهُمْ إلَّا لِلضَّرُورَةِ كَمَا حَقَّقَهُ الْكَمَالُ بْنُ الْهُمَامِ (رد المحتار، كتاب الذبائح)
Umer Mian
https://islamqa.org/hanafi/seekersguidance-hanafi/107596/is-it-permissible-to-eat-the-meat-of-animals-slaughtered-by-amish-people/
Podsumowując, należy zapytać o metodę uboju amiszów, ( to dotyczy się też innych odłamów chrześcijanów), aby ustalić, czy spełnia ona drugi i trzeci warunek powyżej.
Na koniec, ważne aby pamiętać, że najbardziej ostrożną i preferowaną praktyką jest unikanie jedzenia mięsa Ludu Księgi (tj. nawet jeśli wszystkie warunki są spełnione), z wyjątkiem przypadków nagłej konieczności.
Allamah Ibn Abideen writes in Radd al-Muhtar:
وَالْأَوْلَى أَنْ لَا يَأْكُلَ ذَبِيحَتَهُمْ وَلَا يَتَزَوَّجَ مِنْهُمْ إلَّا لِلضَّرُورَةِ كَمَا حَقَّقَهُ الْكَمَالُ بْنُ الْهُمَامِ (رد المحتار، كتاب الذبائح)
Umer Mian
https://islamqa.org/hanafi/seekersguidance-hanafi/107596/is-it-permissible-to-eat-the-meat-of-animals-slaughtered-by-amish-people/
Tłumaczenie: V. Oszczanowska