Islam, Muzyka i Śpiew

Najgorszym scenariuszem w przypadku pojawienia się choroby jest okres, gdy człowiek nie chce przyjąć tego do świadomości i to wypiera. Zjawisko to odnosi się również do chorób i dolegliwości duchowych.

Kiedy człowiek popełnia grzech mając tego świadomość, ale odczuwa żal i wyrzuty sumienia, to jest to o wiele lepsze niż popełnienie grzechu z przekonaniem, że jest to rzecz zgodna z prawem islamu (halal).

W pierwszej sytuacji popełniany jest tylko jeden grzech i występuje duże prawdopodobieństwo, że dana osoba odpokutuje go poprzez wyrzuty sumienia odczuwane w "sercu". 

Jednak w drugim przypadku, oprócz popełnionego grzesznego czynu, nakładany jest na nas większy grzech próby usprawiedliwienia go i ustanowienia go legalnym (halal). Zazwyczaj taka osoba nie otrzymuje przewodnictwa Allah, by móc go odpokutować.

Muzyka i śpiewanie

Kwestia muzyki i niedozwolonego śpiewania jest taka sama. Zostało to zdecydowanie zakazane w szariacie, co udowadniają dowody przedstawione w tekście poniżej. Jednak są osoby, które nie przyjmują do wiadomości, że jest to niezgodne z prawem. Jest to haram.

W epoce nowożytnej muzyka rozprzestrzeniła się do tego stopnia, że nikt nie jest od niej wolny. Jednostki są stawiane w sytuacjach, w których są zmuszane do słuchania muzyki. Jest puszczana w prawie każdym domu towarowym i supermarketach. Nie masz szans uciec od tego zła, czy to w taksówce, czy to idąc pieszo. I ta rosnąca popularność muzyki, która umocniła swoją pozycję w naszym społeczeństwie, stanowi dla nas wielkie zagrożenie.

Jedną z głównych przyczyn upadku muzułmanów jest ich ślepe zaangażowanie w bezużyteczną rozrywkę i muzykę. Są pogubieni. Angażują się w rzeczy niemoralne i zło. Nigdzie nie widać duchowej siły, która kiedyś była cechą muzułmanina. 

Szkody i efekty uboczne muzyki

Powinniśmy być świadomi, że wszystko to co zostało zabronione przez Boga jest szkodliwe dla muzułmanów i społeczeństwa jako całości. Muzyka tworzy potężne szkody i opłakane skutki.

Islam całkowicie zabronił cudzołóstwa, a także tych rzeczy, które do niego prowadzą.

Allah najwyższy mówi:

"Nie zbliżajcie się do niedozwolonego pożycia płciowego. Doprawdy to jest rzecz haniebna i nieprzyzwoita, a także zła droga ( prowadząca do zepsucia indywidualnego i społecznego)" 17:32

Islam zakazuje nie tylko cudzołóstwa i rozpusty, ale także tych rzeczy, które mogą do nich prowadzić. To jest powód, dla którego Koran nakazuje kobietom i mężczyznom spuszczać wzrok. Zabrania przebywania sam na sam z kimś płci przeciwnej (khalwa). Związki partnerskie i wszelkie kontakty z płcią przeciwną również są niezgodne z wolą Boga.

Muzyka oddziałuje na emocje, wywołuje pobudzenie, namiętność i podniecenie, a także prowadzi do różnych zmian fizjologicznych w człowieku. Jest to psychologicznie udowodniony fakt, że głos kobiety (dla mężczyzn) i muzyka (dla obu płci) ma wpływ na pobudzenie seksualne.

To powód dla którego Allah Najwyższy mówi w Koranie:

" O żony Proroka! Wy nie jesteście takie jak inne kobiety. Jeśli jesteście bogobojne, nie bądźcie pokorne w słowach, aby nie pożądał was ten, w którego sercu mieszka choroba; mówcie słowa odpowiednie!" 33:32

Dlatego islam zabrania słuchania zmysłowego, kobiecego głosu wywołującego pożądanie i przyjemność. Wielki hanaficki jurysta: Imam Ibn Abidin (oby Allah miał nad nim litość) stwierdził:

" Dozwolone jest, aby kobiety rozmawiały z mężczyznami niebędącymi ich opiekunami (mahram) w potrzebie (i vice versa). Niedopuszczalne jest jednak to, że zmieniają tonację głosu, by brzmiał słodko i melodyjnie." (Radd al-Muhtar, Tom 1, Str. 406)

Również niezgodne z prawem jest, aby kobiety słuchały głosu mężczyzn niebędących ich mahram z pożądaniem i uwielbieniem. Jeden z wielkich, zachodnich myślicieli powiedział: „Głos to jeden z najszybszych sposobów, aby kobieta zakochała się w mężczyźnie. To dlatego tak wiele kobiet traci głowę dla piosenkarzy ”.

Wysłannik Allaha ﷺ był ostrożny wobec tego faktu, kiedy powiedział swojemu Towarzyszowi Bara ibn Malik'owi: "O Baro! Niech kobiety nie słyszą twego głosu". (Kanz al-Ummal, 7/322).

Fizyczne odziałowywanie muzyki

Eksperymenty przeprowadzone przez lekarzy i badaczy potwierdzają, że muzyka odziałowywuje nie tylko na mózg, ale na każdy organ ciała. Istnieje ścisły związek między muzyką a ruchami ciała.

Udowodniono też, że muzyka wpływa na emocje, zwiększa pobudzenie w zakresie czujności i podniecenia, a także prowadzi do różnych zmian psychologicznych. W eksperymencie psychologicznym stwierdzono, że słuchanie umiarkowanego rodzaju muzyki powoduje umiarkowane przyspieszenie bicia serca, a podczas gdy słuchania muzyki rockowej znacznie szybciej go przyspiesza . A ludzie twierdzą, że muzyka nie ma na nas żadnego wpływu.

Podsumowując, muzyka i instrumenty muzyczne używane do tworzenia melodii i piosenek rozbudzają pożądanie seksualne jednostki, które może prowadzić do cudzołóstwa i rozpusty. Islam podejmuje środki zapobiegawcze, zamiast ponosić konsekwencje. Jest to też jedna z zasad islamskiego orzecznictwa, tj "blokowanie sposobności" (sadd al-dhara), czyli zapobieganie złu, zanim się ono urzeczywistni; zostało zaczerpnięte z Koranu i sunny "Pierwszeństwo ma zapobieganie szkodzie, nawet przed osiągnięciem możliwych korzyści."

Niedbalstwo wobec Allah

Jedną ze szkód wywołaną przez muzykę jest fakt, że odwraca uwagę od Stwórcy.

Służy jako chwilowy środek przyjemności i satysfakcji, powodując zatracenie w sferze marzeń, zapomnienie kim naprawdę jesteśmy i dlaczego zostaliśmy stworzeni. To jest powód dlaczego instrumenty muzyczne nazywane są w języku arabskim jako "malaahi" - instrumenty, które uniemożliwiają wspominanie Boga Wszechmogącego.

Człowiek został stworzony w szlachetnym celu. Allah Najwyższy mówi:

"Stworzyłem dżiny i ludzi tylko aby mi służyli" 51:56

Muzyka i chwilowe rozrywki pogrążają człowieka w fizycznych przyjemnościach i uniemożliwiają mu prawdziwy duchowy rozwój.

Anty islamskie wartości

Inną szkodą wyrządzaną nam przez muzykę jest to, że zaszczepia nieislamskie wartości (rzeczy, których islam zakazuje) w sercu i umyśle. Przesłanie współczesnej branży muzycznej promuje temat: miłości, nierządu, narkotyków i wolności.

Zrozumieć ukrytą przyczynę

Powyższe informacje to tylko niektóre z krzywd i efektów ubocznych muzyki. Prawo szariatu opiera się na rozumie, a nie na mądrości. (...) Na ten przykład, mądrość stojąca za zakazem wina i alkoholu polega na tym, że tworzy on wrogość i nienawiść między ludźmi oraz przeszkadza we wspominaniu Allaha. Natomiast powodem jest fakt, że to substancja odurzająca. Gdyby islam opierał się na mądrości to osoba, która wypiła wino i zamkneła się w pokoju mogłaby uznać je za rzecz halal. Tymczasem alkohol jest haram, niezależnie od tego, czy spowodujesz jakiekolwiek krzywdy i szkodę innym, czy nie. Przyczyną (illa) zakazu jest odurzenie, niezależnie od tego, czy mądrość (hikma) jest obecna, czy nie.

Ta sama zasada dotyczy muzyki. Nawet jeśli osoba nie doświadczy krzywd i efektów ubocznych, to nawet wtedy pozostanie ona dla nas haram. Jest to mocno ugruntowana zasada nauk Usul al-Fiqh.

Zasada dla instrumentów muzycznych i śpiewu

Niedozwolone wdg prawa szariatu:

1) instrumenty muzyczne, które są przeznaczone wyłącznie do rozrywki i tańca, wywołujące stan przyjemności i błogości (nawet melodia bez śpiewu), tak jak:

- perkusja

- skrzypce

- gitara

- flet

- lutnia

- mandolina

- harmonijka

- pianino

- harfa i tak dalej

są niedopuszczalne i niezgodne z prawem (haram).

W tej sprawie istnieje zgodnosć całej ummy. Od pierwszego wieku towarzysze (sahaba), ich zwolennicy (tabi'in), juryści (fuqaha) i uczeni byli na ogół jednomyślni w tej sprawie.

1) Śpiewanie, które jest przyczyną grzechu, jest również niezgodne z prawem w oparciu o wszystkie szkoły prawa sunickiego;

2) Pieśni które oddalają nas od obowiązków religijnych ( fard i wajib);

3) Jakikolwiek śpiew, któremu towarzyszą inne grzechy, takie jak słowa piosenek poruszające tematy niezgodne z szariatem, niemoralne i seksualne, lub śpiew kobiet niebędącymi mahram - to również będzie haram

To orzeczenie jest zgodne z konsensusem wszystkich uczonych czterech szkół.

Dowody

Mamy wiele dowodów z Koranu i sunny, które podpierają tą opinię. Przyjrzymy się kilku z nich:

1) Allah Najwyższy mówi:

" Pośród ludzi jest i taki, który płaci za próżne opowieści i gorszące rozmowy, aby sprowadzić ludzi (z dala od Koranu) z drogi Boga, bezwiednie, i wyśmiewa się z niej ( z Koranu). Dla takiego (człowieka przewidziana) jest kara haniebna i upokarzająca." Koran 31:6

Wspaniały towarzysz Sayyiduna Abd Allah ibn Mas'ud (niech Allah będzie z niego zadowolony) wyjaśnia znaczenie "próżnych opowieści":

"To oznacza muzykę" (Sunan al-Bayhaqi, 1/223 & uwierzytelnione przez al-Hakim w jego Mustadrak, 2/411)

Imam Ibn Abi Shayba powiązał swój przekaz z jego (Ibn Mad'ud) mówiąc: "Przysięgam na Boga, że odnosi się to do śpiewu." (123/5)

Wielki Towarzysz i egzegeta Koranu, Sayyiduna Abd Allah ibn Abbas (Niech Allah będzie z niego zadowolony) stwierdza: "Znaczenie tego słowa to muzyka, śpiewanie i temu podobne."

(Sunan al-Bayhaqi, 1/221 i Musannaf Ibn abi Shayba, 132/5)

Stwierdził też: " Muzyka i opłacenie śpiewaczek." (Musannaf Ibn Abi Shayba, 132/5)

Hasan al-Basri (niech Allah będzie z niego zadowolony) powiedział:

"Ten werset został objawiony w związku ze śpiewem i instrumentami muzycznymi" (Tafsir ibn Kathir, 3/442)

To samo wyjaśnienie zostało przekazane przez Mujahid, Ikrima, Ibrahim Nakha,Mak'hul i innych (niech Allah będzie z nich zadowolony).

Powyższy werset Koranu, wraz z objaśnieniami, stanowi jasny dowód o zakazie muzyki. Służy również jako surowe ostrzeżenie dla tych, którzy są zaangażowani w przemysł muzyczny w jakikolwiek sposób, w jakiejkolwiek formie, ponieważ Allah ostrzegał ich przed "poniżającą karą".

Jeśli chodzi o tych, którzy mówią, że werset odnosi się do rzeczy, które uniemożliwiają wspominanie Allaha, a nie muzyki, nawet oni nie zaprzeczają powyższemu wyjaśnieniu.

Interpretacja wersetu jako „rzeczami, które uniemożliwiają wspominanie Allaha” jest bardziej ogólna, ale też obejmuje muzykę i śpiew, ponieważ jedną z najsilniejszych rzeczy, które powstrzymują cię od wspominania Allaha, jest muzyka. To jest powód, dla którego większość egzegetów Koranu zinterpretowała, że werset dotyczy tylko muzyki, lub tych czynności które powstrzymują nas od prawdy z muzyką na pierwszym miejscu.

2) Allah Najwyższy opisuje atrybuty sług Miłosiernego (ibad al-Rahman):

"I prawdziwymi sługami Miłosiernego są ci, którzy nie biorą udziału w niczym próżnym ani kłamliwym i nie składają fałszywego świadectwa ( i którzy nie uznają niczego za prawdziwe, dopóki nie są tego pewni ), a jeśli zdarza im się przechodzić obok czegoś nieprzynoszącego pożytku lub złego, to przechodzą obok tego z godnością." Koran 25:72

Imam Abu Bakr al-Jassas przekazuje od Sayyiduna Imam Abu Hanifah (niech Allah będzie z niego zadowolony), że znaeczenie "w niczym próżnym i kłamliwym" [zur] to muzyka i piosenki." (Ahkam al-Qur’an, 3/428)

3) Allah Najwyższy mówi do Szatana:

"Zwódź swoim głosem, kogo zdołasz spomiędzy nich (...)" 17:64

Jednej z wybitnych egzegetów, Mujahid (niech Allah ma nad nim litość) zinterpretował słowo 'głos' [sawt] jako muzykę, śpiew, taniec i próżne rzeczy. (Ruh al-Ma’ani, 15/111)

Imam Suyuti (niech Allah ma nad nim litość) powiedział: "Głos ( w tym wersecie) to śpiewanie i flet." (al-Iklil fi istinbat al-tanzil, 1444)

Inny egzegeta, Dahhak (niech Allah ma litość nad nim) też zinterpretował słowo "sawt" jako flety. (Qurtubi, al-Jami` li Ahkam al-Qur’an, 10/288)

Tutaj też można podać ogólną interpretację, jak rzeczywiście zrobili niektórzy komentatorzy Koranu, ale to, jak wspomniano wcześniej, nie jest sprzeczne ze znaczeniem nadanym przez Mujahid'a i Dahhak'a, ponieważ jest ono zawarte w szerszym i ogólnym znaczeniu.

Zalecenia Wysłannika Allaha ﷺ

Jest wiele hadisów błogosławionego Wysłannika Allaha ﷺ które zabraniają muzyki i używania instrumentów muzycznych do tego stopnia, że niektórzy uczeni zgromadzili około 40 hadisów, z których łańcuchy przekazu niektórych są autentyczne (sahih), niektórych są dźwiękowe (hasan), a niektóre słabe (da'if). Wymienię tu tylko kilka:

1) Sayyiduna Abu Malik al-Ash’ari (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że usłyszał jak Wysłannik Allaha ﷺ mówi: "W mojej ummie pojawią się ludzie, którzy uznają cudzołóstwo, jedwab, alkohol i instrumenty muzyczne jako zgodne z prawem." (Sahih al Bukhari)

2) Abu Malik al-Ash’ari (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał podobny hadis, ale z inną wypowiedzią. Przekazał, że Wysłannik Allaha ﷺ powiedział: "Wkrótce pojawią się ludzie z mojej ummy, którzy będą pić alkohol, pod różnymi nazwami (sądząc że to dozwolone), na ich głowach będą instrumenty muzyczne i śpiewające ( odtwarzające śpiew). Allah sprawi, że pochłonie ich ziemia i Allah zamieni ich w małpy oraz świnie. (Sahih Ibn Hibban i Sunan Ibn Majah, łańcuch dobrych narracji)

W powyższych dwóch narracjach, zostało użyte słowo 'ma'azif'. Uczeni języka arabskiego są zgodni co do tego, że odnosi się ono do instrumentów muzycznych. (Ibn Manzur, Lisan al-Arab, Tom 9, str 189)

Obie narracje wyraźnie zakazują instrumenty muzyczne. Pierwszy hadis (sahih) wspomina, że niektórzy ludzie z ummy Wysłannika ﷺ będą próbowali uzasadnić dopuszczalność używania instrumentów muzycznych, a także cudzołóstwa, noszenia jedwabiu (przez mężczyzn), pomimo tego, że są to rzeczy zakazane (haram - niezgodne z prawem szariatu).

Co więcej, zestawienie muzyki w towarzystwie cudzołóstwa i alkoholu pokazuje nam, jakiego kalibru jest to grzech. Ten, kto dopuści się słuchania / tworzenia muzyki będzie jak ten, który pije alkohol lub cudzołoży.

Drugi hadis opisuje los takich ludzi, w taki sposób, że ziemia ich pochłonie, a oni zamienią się w małpy i świnie. Ostrzeżenie dotyczy tych, którzy uważają, że muzyka, alkohol, jedwab i cudzołóstwo są dozwolone.

Również twierdzenie, że muzyka będzie nielegalna tylko w połączeniu z alkoholem, cudzołóstwem i jedwabiem, jest błędne. Obydwie narracje ukochanego przez Boga Muhammada ﷺ są wyraźnymi dowodami na niedopuszczalność muzyki i piosenek.

3) Imran ibn Husain (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że Wysłannik ﷺ powiedział: "Ta umma doświadczy pochłonięcia niektórych z ludzi przez ziemię, przemiany niektórych w zwierzęta i obsypania kamieniami." Pewien mężczyzna spośród muzułmanów zapytał: "O Wysłanniku Allaha! Kiedy to nastąpi?" Odpowiedział: "Kiedy pojawią się śpiewaczki i instrumenty muzyczne, a alkohol będzie powszechnie spożywany. (Imam Tirmidhi, Imam Ibn Majah )

4) Sayyiduna Ali ibn Talib (oby Allah był z niego zadowolony) przekazał, że błogosławiony Wysłannik Boga ﷺ powiedział: "Kiedy moja umma zacznie robić 15 rzeczy, doznają ucisku, ( a wśród tych piętnastu rzeczy wymienił dwie) "Kiedy śpiewaczki i muzyka staną się powszechne." [Sunan Tirmidhi ]

5) Na'fi przekazał, że pewnego razu Abd Allah ibn Umar (niech Allah będzie z nich obu zadowolony) usłyszał dźwięk fletni. Włożył palce w uszy, zawrócił muła z drogi i rzekł: "O Nafi! Czy ty to słyszysz?. Odpowiedziałem twierdząco. Szedł z palcami w uszach, póki nie powiedziałem mu "dźwięk ucichł". Wyjął palce z uszu, wrócił na drogę i rzekł: "Widziałem Wysłannika Allaha ﷺ robiącego to samo, gdy usłyszał flet pasterza. " ( Ima Ahmad, Abu Dawud i Ibn Majah)

6) Sayyiduna Abd Allah ibn Umar (oby Alla był z niego zadowolony) przekazał,że Wysłannik Allaha ﷺ powiedział: "Zaprawdę, Allah zabronił alkoholu, hazardu, bębnów i gitar, a każdy środek odurzający jest haram”. (Musnad Ahmad i Sunan Abu Dawud)

7) Abu Umama (oby Allah był z niego zadowolony) przekazał, że Wysłannik Allaha ﷺ powiedział: "Allah wysłał mnie jako drogowskaz i miłosierdzie do wierzących i nakazał mi pozbyć się instrumentów muzycznych, fletów, strun, krucyfiksów (krzyży) i rzeczy z przedislamskiego okresu ignorancji." (Musnad Ahmad & Abu Dawud Tayalisi)

8) Sayyiduna Abd Allah ibn Mas’ud (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że Wysłannik Allaha ﷺ powiedział: Pieśń sprawia, że w sercu narasta hipokryzja, tak jak rośliny pod wpływem wody." (Sunan al-Bayhaqi)

9) Sayyiduna Anas (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że Wysłannik Allaha ﷺ powiedział: W dniu Zmartwychwstania, Allah wleje roztopiony ołów do uszu tego, kto siedział słuchając pieśni. " (Ibn Asakira i Ibn al-Misri)

10) Sayyiduna Abu Huraira (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że Wysłannik Allaha ﷺ powiedział: "Dzwon jest fletem Szatana."(Sahih Muslim, Sunan Abu Dawud)

---

Istnieje o wiele więcej narracji Wysłannika Allaha ﷺ o zakazie używania instrumentów muzycznych i o śpiewie. Podałem tylko kilka przykładów.

Wielki Imam szafickiej szkoły, Imam Ibn Hajr al-Haytami zebrał wszystkie te hadisy, których w sumie było około 40stu w swoim doskonałym dziele "Kaff al-Ra'aan Muharramat al-Lahw wa al-Sama", a następnie powiedział: "Wszystko to jest wyraźnym i przekonującym dowodem pisemnym, że instrumenty muzyczne wszelkiego rodzaju są niezgodne z prawem." (2/270)

Oświadczenia jurystów (fuqaha)

Wielki hanaficki jurysta, Imam al-Kasani oświadczył:

" Jeśli piosenkarz gromadzi wokoł siebie tłum, tylko po to aby zabawiać ich swoim głosem , to nie będzie uważany za osobę prawą (a'dil), nawet jeśli nie bedzie spożywał alkoholu, gdyż będzie uważany za przywódcę grzeszników. Jeśli jednak śpiewa tylko dla siebie, aby ukoić samotność, to nie ma nic w tym złego.

A ten, który używa instrumentów muzycznych, jeśli są to te które nie są niezgodne z prawem, takie jak bambus i tamburyn, to nie ma w tym nic złego i nadal będzie uważany za prawego. Jednakże, jeśli instrument jest niezgodny z prawem, taki jak lutnia itd, wówczas nie będzie on uważany za osobę uczciwą (jako świadek w sądzie), ponieważ instrumenty te nigdy nie mogą zostać uznane za legalne (halal). " (Bada’I al-Sana’i, 6/269)

W Khulasat al-Fatawa czytamy: " Słuchanie dźwięku instrumentów muzycznych jest zabronione (haram), na podstawie słów Wysłannika Allaha ﷺ "Słuchanie piosenek jest grzechem." (4/345)

Imam Ibn al-Humam, wielki hanaficki mudżtahid, wygłosił decydujące oświadczenie w swoim słynnym Fath al-Qadir: "Niezgodny z prawem (haram) śpiew ma miejsce wtedy, gdy przekaz piosenki dotyczy zabronionych rzeczy, takich jak opis urody i cech konkretnej żyjącej osoby (np. ukochana kobieta), cnoty, alkoholu, detali dotyczących spraw rodzinnych lub są to piosenki, które wyśmiewają i szydzą z innych.

Jednak piosenki, które są pozbawione takich niedozwolonych rzeczy i składają się z opisów naturalnych rzeczy, takich jak kwiaty, strumienie itp. będą dozwolone. Chyba,że towarzyszą im instrumenty muzyczne, to wtedy będą niezgodne z prawem, nawet jeśli piosenka jest pełna rad i mądrości, nie ze względu na to, z czego składają się słowa piosenki, ale ze względu na instrumenty muzyczne, na których gra się melodię

W al-Mugni Ibn Qudamah (mazhab hanbalicki) stwierdzono, że instrumenty muzyczne dzielą się na dwa rodzaje:

1) Niedozwolone, takie jak te które zaprojektowano do rozrywki i śpiewania, jak np: flet i mandolina.

2) Dozwolone, jak granie na tamburynie (daff) na weselach i innych szczęśliwych okazjach ( Ibn Humam, Fath al-Qadir, 6/36)

To samo zostało mniej więcej wspomniane w innych hanafickich dziełach, takich jak al-Ikhtiyar, al-Bahr al-Ra’iq, al-Fatawa al-Hindiyya i inne.

Imam an-Nawawi, wielki komentator hadisów i szaficki uczony oświadczył: "Jest nielegalne używanie lub słuchanie instrumentów muzycznych, takich jak te, z których są znani pijący alkohol, jak mandolina, lutnia, cymbałki i flet. Dozwolone jest granie na tamburynie (daff) na weselach, podczas obrzezania i innych okazjach, nawet jeśli ma dzwonki po bokach. Uderzanie w bęben kuba, długi o wąskim środku, również jest niedozwolone." (Mugni al-Muhtaj, 4/429, i Reliance of the traveller, 775)

Istnieje o wiele więcej oświadczeń fuqaha i uczonych jak al-Qurtubi, i z każdego z czterech mazhabów, ale ze względu na długość artykułu wystarczą mi powyższe.

Jeśli chodzi o tych, którzy uważają, że muzyka jest zgodna z prawem, zazwyczaj przedstawiają hadis Sahih al-Bukhari, w którym dwie dziewczyny śpiewały w obecności Wysłannika Allaha ﷺ i Ajszy (oby Allah był z niej zadowolony). Jednak pozwolenie na muzykę nie może być uzasadniona tym jednym przykładem.

Ekspert hadisów, Hafidh Ibn Hajr al-Asqalani, odrzucił takie twierdzenie w swoim Fath al-Bari, 2/345). Po pierwsze, te młode dziewczęta śpiewały bez żadnych zabronionych instrumentów muzycznych, a po drugie, kontekst piosenki dotyczył wojny, co jest w pełni dozwolone. Po za tym, nie były one profesjonalnymi śpiewaczkami, jak wyraźnie wskazują nam słowa hadisu.

Niektórzy próbują uzasadnić muzykę hadisem, w którym wspomina się o dopuszczalności grania na tamburynie (daff). Jednak, jak stwierdzono w pracach fuqaha, granie na tamburynie jest dozwolone na weselach, ponieważ nie jest przeznaczone wyłącznie do rozrywki i przyjemności, a raczej do ogłoszenia ludziom dobrej nowiny.

Wniosek


W świetle powyższych dowodów z Koranu, wypowiedzi naszego kochanego Wysłannika Allaha 
 i orzeczeń wybitnych fuqaha w odniesieniu do muzyki decydująca jest zasada:

Instrumenty muzyczne, które są przeznaczone wyłącznie do rozrywki, są niezgodne z prawem, ze śpiewem lub bez. Jednak granie na tamburynie (daf) na weselach (i innych okazjach według niektórych fuqaha) będzie dozwolone.

Jeśli chodzi o piosenki, jeśli zawierają coś niezgodnego z prawem lub uniemożliwiają wykonanie obowiązków religijnych, to będą niezgodne z prawem. Jeśli jednak są wolne od wyżej wymienionych rzeczy (i nie towarzyszą im instrumenty), to będzie można je śpiewać.

Allah wie najlepiej

[Mufti] Muhammad ibn Adam



Leicester , UK

Tłumaczenie: V. Oszczanowska


https://jamiat.org.za/what-does-islam-say-about-music-and-singing/