OBOWIĄZKI ŻONY WDG PRAWA SZARIATU

Pytanie 1: Czy żona jest odpowiedzialna za prace domowe? 

Odpowiedź:

Prorok ﷺ powiedział: "Każde z was jest odpowiedzialne i będzie zapytane o swoją odpowiedzialność ... Mężczyzna jest odpowiedzialny za utrzymanie swojej rodziny, a kobieta jest odpowiedzialna za utrzymanie domu i dzieci swego męża." Sahih al Bukhari 5200

Imam al-Khattabi wyjaśnia: "Odpowiedzialnością mężczyzny za rodzinę jest nadzorowanie jej, prowadzenie ich spraw oraz wypełnianie prawa do utrzymania ich i zapewnienia dobrego towarzystwa. Odpowiedzialnością kobiety jest dom jej męża, to oznacza dobre zarządzanie domem i dbanie o tych, którzy są pod jej opieką: członków rodziny, gości i służących. (A‘lām al-Ḥadīth, 1:580)

Przekazano, że Prorok ﷺ ustalił, że Fatima (radijallahu anha), jego córka, jest odpowiedzialna za pracę wewnątrz domu, kiedy Ali (radijallahu anhu), jej mąż jest odpowiedzialny za pracę poza domem.(Muṣannaf Ibn Abi Shaybah, 29677)

'Abid al-Sindi wyjaśnia, że ta praca 'poza domem' oznacza rzeczy takie jak: zbieranie drzewa na opał, wody i wykonywanie spraw naprawczych, podczas gdy praca 'w domu' odnosi się do czynności takich jak 'mielenie, ugniatanie i pieczenie'. (Ṭawāli' al-Anwar, 6:410)

Praca była tak trudna dla Fatimy (radijallahu anha), że skarżyła się Prorokowi ﷺ na odcinku na jej dłoniach, i poprosiła o służącą. Prorok ﷺ powiedział jej, że lepsze od służącej będzie recytacja tasbih przed snem. (Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, 5361)

Autor al-Hidayah, Imam al-Marghinani, wyjaśnia: 'Kiedy kobieta pochodzi z tych, którzy sami sobie służą, musi gotować i piec ( i wykonywać inne prace domowe), ponieważ Prorok ﷺ przydzielił obowiązki domu Fatimie (radijallahu anha).

Kiedy kobieta pochodzi z tych, którzy sami sobie służą, musi gotować i piec [i wykonywać prace domowe], ponieważ Prorok (z nim pokój) przydzielił obowiązki w domu Fatimie (Allah niech będzie z niej zadowolony). (Mukhtārāt al-Nawāzil, 2:194)

Oznacza to, że żony zdolne do pracy i nie pochodzące z zamożnej rodziny, która zwykle zatrudnia służące lub robotników, muszą wykonywać prace domowe.

Imam al-Sarakhsi wyjaśnia: "Tym, co obowiązuje ją na mocy małżeństwa, jest oddanie się mężowi w celu czerpania korzyści seksualnych. Nakazano jej wykonywać inne obowiązki, jako wymóg religijny, chociaż nie będzie prawnie do tego przymuszona, jak np: zamiatanie domu, pranie, gotowanie, pieczenie, karmienie dziecka."

Tym, co obowiązuje ją na mocy małżeństwa, jest oddanie się mężowi w celu czerpania korzyści [seksualnych]. Nakazano jej wykonywać inne obowiązki poza tym jako [obowiązek] religijny, chociaż nie będzie prawnie przymuszona – jak zamiatanie domu, pranie, gotowanie i pieczenie; podobnie jak karmienie dziecka”. (al-Mabsūt, 5:209)

Innymi słowy, tak jak karmienie dziecka jest obowiązkiem matki, tak prace domowe są jej obowiązkiem.

W jednej wersji tej sytuacji z Fatimą (radijallahu anha), przed poleceniem jej wykonywania tasbih przed snem, Prorok ﷺ powiedział do niej: "Bądź świadoma Allaha, Fatimo, wypełnij obowiązek twego Pana i wykonuj pracę dla swojej rodziny." (Sunan Abū Dāwūd, 2988)

Abid al-Sindi w komentarzu do tego hadisu udowadnia, że 'każda kobieta zdolna do prac domowych musi je wykonywać' (Ṭawāli' al-Anwār, 6:411) wyjaśniając, że „znane nam orzeczenie w sprawie Fatimy", dotyczy innych kobiet.

Oto kilka istotnych narracji.

Asma i Zubayr (radiyallahu anhuma)

Asma, córka Abu Bakr (radijallahu anhuma), powiedziała: "Zubayr ożenił się ze mną, kiedy nie miał majątku na ziemi, ani niewolnika, ani niczego oprócz wielbłąda i konia. Karmiłam jego konia, czerpałam wodę i łatałam jego skórzaną sakwę na wodę i ugniatałam mąkę. Nie byłam dobra w pieczeniu.

Moje sąsiadki z Anṣar, które były uczciwymi kobietami, piekły mi. Przewoziłam też na głowie kiście daktylowe z krainy Zubayr, które Wysłannik Allaha ﷺ podarował mu . To było dwie mile ode mnie.

Niosłam pewnego dnia daktyle na głowie i spotkałam Wysłannika Allaha ﷺ wraz z grupą ludzi Ansar. Zaprosił mnie mówiąc: "Klękaj, klękaj (do wielbłąda), aby zaniósł mnie za nim. Wstydziłam się podróżować z mężczyznami i przypomniałam sobie zazdrość Zubayra - był najbardziej zazdrosny z ludzi! Wysłannik Allaha ﷺ zauważył, że jestem zawstydzona. Wróciłam do Zubayra i powiedziałam mu "Wysłannik Allaha ﷺ spotkał się ze mną, gdy niosłam kiście daktyli na głowie, grupa jego towarzyszy była z nim, więc kazał wielbłądowi uklęknąć dla mnie, aby zawieźć mnie do domu, ale byłam zbyt zawstydzona i pamiętałam twoją zazdrość." Odpowiedział mi: Na Allaha, fakt, że nosisz kiście daktyli na głowie, jest dla mnie trudniejsze niż jazda z nim". W końcu Abu Bakr wysłał do mnie sługę, który zajął się zarządzaniem koniem i poczułam się wyzwolona! " (Ṣaḥīḥ al-Bukhārī, 5224)

Uwaga, to działo się przed obowiązkiem hidżaby (rozdzieleniem płci, purdah - zasłoną na twarz )

(Fatḥ al-Bārī, 11:675), dlatego Prorok ﷺ zaprosił ją do wspólnej jazdy z nimi. W innej wersji, Asma powiedziała: "wykonywałam prace domowe dla Zubayr ... " (Ṣaḥīḥ Muslim, 5687)

Imam al-Ghazali zacytował to wydarzenie w swoim Ihya zachęcając żony do prac domowych. (Iḥyā' 'Ulm al-Dīn, 3:232-3)

Qāḍī 'Iyāh wyjaśnia, że praca Asmy' (raḍiyallāhu 'anhā) wykonywana poza domem, tj. opieka nad koniem i noszenie daktyli, nie była czymś koniecznym, ale pracą dodatkową. (Ikmāl al-Mu‘lim, 7:75)


Ajsza i Muhammad ﷺ

Jeden z Ahl al-Suffah przekazał, że Prorok ﷺ zaprosił go i grupę Ahl al-Suffah do swojego domu, i powiedział: "Nakarm nas Ajszo", i przyniosła coś do jedzenia, a potem powiedział "Przynieś nam więcej Ajszo", więc przyniosła trochę więcej, a następnie powiedział "Daj nam pić Ajszo", a ona przyniosła pojemnik mleka ...

(Muṣannaf ‘Abd al-Razzāq, 20712, Musnad Ibn Abī Shaybah, 607, Sunan Abū Dāwūd, 5040)


Prorok wyczyścił swoje zęby miswakiem i podał go Ajszy (radijallahu anha) do mycia. (Sunan Abū Dāwūd, 52)

Pewnego razu powiedział jej: „Przynieś nóż i naostrz go kamieniem”. (Ṣaḥīḥ Muslim, 5086)

Jednakże częścią wspaniałego i szlachetnego charakteru Proroka ﷺ było to, że pomagał w pracach domowych. (Ṣaḥīh al-Bukhari, 676


Umm Sulaym i Abu Talhah ( radiyallahu anhuma)

Anas (radijallahu anhu) przekazał: "Zmarł (pod jego nieobecność) syn (mojego ojczyma) Abualaa z mojej marki Umm Sulaym. Powiedziała rodzinie: "Nie mówcie Abu Tallah o jego synu, dopóki ja mu nie powiem. Przyszedł, a ona podała mu kolację, więc jadł i pił. Potem upiększyła się dla niego w najbardziej atrakcyjny sposób, jaki potrafiła. Kiedy zobaczyła, że był usatyskacjonowany, odbyła z nim stosunek, powiedziała: 'Abu Talhah, jaka jest twoja opinia o ludziach, którzy pożyczyli coś rodzinie, a potem zażądali zwrotu pożyczki, czy można im odmówić? Powiedział: "Nie". Ona odrzekła: "Więc szukaj nagrody (zachowując cierpliwość) po śmierci twego syna! Zezłościł się, mówiąc: "Opuściłaś mnie, abym się zabrudził, poczym informujesz mnie o śmierci mego syna?! Następnie udał się do Wysłannika Allaha ﷺ i poinformował go o tym, co się wydarzyło. Wysłannik ﷺ powiedział: "Allah pobłogosławił was dwoje zeszłej nocy. Następnie poczęła ... " (Ṣaḥīḥ Muslim, 6317)



Przekazy te pokazują, że troską sahaby (Towarzyszy) było jak najlepiej wypełniać swoje obowiązki i zmniejszyć ciężar swoich małżonków. Ich główną troską nie było to, jak najlepiej czerpać korzyści z małżeństwa, ale jak postępować, aby jak najlepiej dawać i wnosić swój wkład w niego. 



http://darulmaarif.com/questions-regarding-a-wifes-obligations-in-shariah/



Tłumaczenie: V. Oszczanowska