Czy Koran i hadisy zabraniają słuchać muzyki?



Allah Subhana Wa Ta'ala mówi w Koranie:

"Wśród ludzi jest i taki, który zakupuje zabawne opowiadania, by sprowadzać z drogi Boga, nieświadomie, i brać ją sobie za przedmiot szyderstwa. Dla takich będzie kara poniżająca." tłumaczenie 31:6

Fraza "zakupuje zabawne opowiadania" odnosi się do zamożnego mushrik'a Nadr Ibn Harith, który kupił śpiewaczkę,aby pomogła mu odwieść ludzi od Koranu i sunny Proroka sallallahu alaihi ła salam. Zapraszał ludzi do swojego domu, aby słuchali śpiewu niewolnicy. Te koncerty nie przynosiły korzyści dla muzułmanów. Zabijały czas i pozwalały się rozerwać. Nadr Ibn Harith powiedział słuchaczom, że spędzanie czasu w ten sposób jest łatwiejsze, niż modlitwa, czy post.

Rozrywka, która motywuje kogoś do odejścia od praktyki religii lub skłania innych do odejścia od niej, to kufr (niewiara). W cytowanym powyżej wersecie zostało to uznane za akt poważnego błędu i nielojalności. Kara za to jest podobna do kary niewierzącego. I to będzie bardzo bolesna kara.

Wysłannik Allaha Sallallahu Alaihi ła Salam powiedział:

Kiedy łupy są zabierane jak własność osobista, a majątek powierniczy jako łupy, a zakat jako grzywna, a nauka religijna jest zdobywana dla celów ziemskich, i kiedy mężczyzna zaczyna być posłuszny swojej żonie i nieposłuszny swojej matce, i trzyma swoich przyjaciół blisko, a ojca daleko i podnoszą się głosy w meczetach, a przywódca plemienia staje się jego najgorszym grzesznikiem, a kiedy wódz ludu staje się najwyższym spośród niegodziwych ludzi, szanuje się ich ze strachu, i kiedy wszędzie pojawiają się śpiewające dziewczęta i instrumenty muzyczne są rozpowszechniane i kiedy wina wszelkiego rodzaju są konsumowane i kiedy ta ostatnia umma zaczyna przeklinać tę pierwszą, wtedy w tym okresie czekasz na czerwoną burzę i trzęsienie ziemi, i zatonięcie, i metamorfozę postaci i twarzy, i pociski , a znaki końca świata następują jeden po drugim, niczym zsuwające się naraz koraliki z zepsutego naszyjnika. - Tirmidi

Jako muzułmanie powinniśmy poświęcić trochę czasu na zastanowienie się nad tym hadisem, który został nam opowiedziany ponad czterysta lat temu przez naszego ukochanego Nabi sallallahu alaihi ła salam. To są czasy, w których żyjemy.

Z przytoczonego powyżej wersetu i hadisu jednoznacznie wynika, że w islamie muzyka jest zabroniona.

Istnieje również wiele innych autentycznych hadisów, w których śpiew i gra na instrumentach muzycznych uznano za niezgodne z prawem i niedopuszczalne.




Mawlana Saeed Ahmed Golaub

Westmoreland, Jamaica, West Indies

Student Darul Iftaa


Sprawdził i zatwierdził:

Mufti Ebrahim Desai

daruliftaa.net

https://islamqa.org/hanafi/askimam/6268/

tłumaczenie: V. Oszczanowska