Czy wolno nam podążać za "słabą opinią" ?
Ibn Abidin’s Sharh `Uqud Rasm al-Mufti powiedzial, że słabe opinie dzielą się na dwa rodzaje:
1) Opinie, które są "słabe" ponieważ są "mniej silne" w porównaniu do preferowanych opinii, ale same w sobie są mocne pod względem słuszności podstaw prawnych i argumentów na których się opierają
2) Opinie, które są "słabe" tak, że są błedne / wadliwe, anormalne lub bezpodstawne. Za takimi opiniami nie wolno podążać, bez konsensus uczonych - jak przekazuje Ibn Abidin od Ibn Qutlubugha, Qarafi i Ibn al-Salah.
W przypadku "mniej mocnych" opinii, można za nimi podążać, jeśli podejdzie się do tego ze zdrowym rozsądkiem; jeśli mają zastosowanie do czyjejś sytuacji i indydiwudalnych okoliczności; należy upewnić się czy są adekwatne do obecnych czasów, biorąc pod uwagę okoliczności i analizę sytuacji.
To dlatego Ibn Abidin cytuje Ibn Nujaym, który stosował orzeczenia szariatu, które mogą zależeć od kontekstu, nie mogą być wzięte po prostu z książek, nawet jeśli są wiarygodne; trzeba przejrzeć opinie uczonych z każdego wieku, aby ustalić, jaki jest właściwy kierunek działania, a jakie pozycje nie są już właściwe do naśladowania.
Istnieją klasyczne "zaufane" stanowiska, o których współcześni, czołowi uczeni szkoł mówią, że są haram do naśladowania lub wydawania na ich podstawie fatw, ze względu na ogólną szkodę, która by się z tym wiązała - i jest to ugruntowana maksyma fiqh pt. "szkoda jest zniesiona", jak wyjaśniają liczne teksty Koranu i sunny.
Należy również pamiętać, że podstawowym celem szariatu jest ochrona, zachowanie i wzmocnienie din ( przyp. tłumacz: zbiór zasad moralnych, duchowych i dotyczących świata; system życia i postępowania).
Allah powiedział:
"podczas gdy ci, którzy prawdziwie wierzą, są mocniejsi w swej miłości do Boga"
tłumaczenie Koranu 2:165
Wielu uczonych wspominając ten werset, uważa że wiara powinna sprawiać, że wybieramy to, co najbardziej podoba się Bogu i sprawia Mu przyjemność; wiara pociąga za sobą przekładanie korzyści tego życia na te w przyszłym - to również jest miłe dla Allah.
Właśnie dlatego ulema (uczeni) z Halab (Aleppo) często wspominają: „Wybierz fatwę, która cię zbawi, a nie taką, która tylko cię zadowala”.
Faraz Rabbani
tłumaczenie: V.Oszczanowska
https://islamqa.org/hanafi/qibla-hanafi/34622/can-one-follow-a-minority-position-or-weak-opinion/