Dojrzała kobieta śpiewa nasheed ( naszid )
O: Allah Ta'ala mówi w surze al-Ahzab:
"O żony Proroka! Wy nie jesteście takie jak inne kobiety. Jeśli jesteście bogobojne, nie bądźcie pokorne w słowach, aby nie pożądał was ten, w którego sercu mieszka choroba; mówcie słowa odpowiednie!" Koran, 33:32
Ten werset wskazuje na to, że mężczyźni i kobiety nie powinni bez ważnej potrzeby rozmawiać ze sobą, a kiedy to robią, zarówno treść, jak i sposób wysławiania się muszą być stosowne i wolne od jakiegokolwiek uwodzenia.
Imam Abu Abd Allah al-Qurtubi (niech Allah ma nad nim litość) napisał w swoim znanym tafsir Koranu, 'al-Jami li Ahkam al-Quran":
„W czasach ignorancji (dżahilijja) zwyczajem arabskich kobiet było przemawiać do mężczyzn łagodnie i zachęcająco (uwodzącym głosem). Zabronił tego ten werset Koranu”.
Głos kobiety to ałra (ałra jest tym, co należy trzymać w ukryciu) przed mężczyznami nie mahram(zmiękczanie, rozciąganie i podnoszenie tonacji głosu w sposób melodyjny będzie uważane za ałrę, zgodnie z preferowaną opinią w szkole hanafickiej, przy czym kobiety mogą rozmawiać z mężczyznami niebędącymi ich mahram w potrzebie (i na odwrót, np w sklepie, w urzędzie itp. ). Niedopuszczalne jest również kontaktować się z płcią przeciwną, jeśli głos jest pociągający lub wywołuje grzeszne intencje i myśli.
Z pośród dzisiejszych uczonych, dr Wahaba al-Zuhayli z Damaszku napisał w swoim słynnym ‘al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu: " Jest zabronione (haram) słuchać głosu kobiety, który jest melodyjny i tworzy muzyczny ton, nawet jeśli jest to recytacja Koranu" (Tom 1, str 755 )
Z powyższego jasno wynika, że mężczyzna powinien unikać słuchania kobiet niebędącymi jego mahram. Podobnie kobiety nie powinny modlić się, czy śpiewać naszidów itp. w obecności mężczyzn spoza mahram, czyli też przez radio, czy nagrywać swoje głosy, a następnie rozpowszechniać je w internecie.
A tylko Allah Ta'ala wie najlepiej
————————————–
Moulana Qamruz Zaman
Londyn, Wielka Brytania
https://islamqa.org/hanafi/muftisays/9912/
tłumaczenie: V. Oszczanowska