Hadis z komentarzem #11
"Pieśni sprawiają, że w sercu wzrasta hipokryzja, tak jak plony podlewane wodą."
Bayhaqi, Shu'ab al-Iman
Komentarz:
Słuchanie instrumentów muzycznych jest wyraźnie zabroniona w islamie.
Allah powiedział: "Pośród ludzi jest i taki, który płaci za próżne opowieści i gorszące rozmowy. aby sprowadzić ludzi ( z dala od Koranu) (...) Dla takiego człowieka przewidziana jest kara haniebna i upokarzająca." 31:6
Wielu wybitnych egzegetów Koranu, jak Abdullah ibn Mas'ud, Ibn Abbas, Ibn Umar, Ikrima, Maymun ibn Mahran i Makhul oznajmiło, że ten werset odnosi się wyraźnie do śpiewania.
Imam Tirmidhi przekazał na autorytecie Ali (radhiya llahu anhu), że Wysłannik Allaha x powiedział:
"Kiedy mój naród przyjmie piętnaście rys, spadną na nich próby - wśród tych rys będą śpiewaczki i instrumenty muzyczne." [Qurbani, Al-Jami li hakam al-Quran 14:51-53)
W innym wersecie Allah Najwyższy mówi: "Zwódź swoim głosem, kogo zdołasz spomiędzy nich ... A Szatan nie obiecuje im niczego, prócz oszustwa. " Koran 17:64
Wielki egzeeta Mujahid orzekł, że szatański głos odnosi się do śpiewania, fletu i biesiady / widowska / przedstawienia.
Ibn Abbas (niech Allah będzie z niego zadowolony) orzekł, że ten werset odnosi się do wszystkich głosów, które zachęcają do nieposłuszeństwa. (Al-Jami li ahkam al-Quran 10:288)
W hadisie, Wysłannik Boży ﷺ powiedział: "Będą ludzie w mojej ummie, którzy uznają za dozwolone: cudzołóstwo, jedwab, używki i instrumenty muzyczne. (Bukhari).
W związku z tym, Imam Nawawi konkluduje w swoim Rawda "Śpiewanie tylko jednym głosem jest nielubiane (makruh) tak jak słuchanie tego. Mocniej nielubiane jest słuchanie niezamężnej kobiety (ajnabiyya). śpiewanie z akompaniamentem instrumentów muzycznych - znak tych, którzy piję alkohol - jak lutnia (ud), mandolina (tanbur), cymbałki (sanj) i wszystkie instrumenty strunowe (maazif) są zakazane (haram). Podobnie jak słuchanie ich jest również zakazane. (Mirqat al-Mafatih, 8:558-559).
Allama Haskafi, wielki syryjski jurysta, oznajmił w swoim kompendium orzeczeń prawnych: "Słuchanie instrumentów muzycznych ... jest zakazane i jest aktem nieposłuszeństwa ... Jeśli ktoś usłyszy je przez przypadek, nie będzie miał grzechu. Musi robić co w jego mocy, aby unikać tego, tak jak Wysłannik Allaha ﷺ wkładał palce w uszy gdy slyszał ich dźwięki." (Al-Durr al-Mukhtar 5:223).
[A] Jest ich kilka rygorystycznie autentycznych hadisów o bezprawności instrumentów muzycznych, z wyjątkiem duff, jednostronnego małego bębenka który został zezwolony przez Wysłannika Allaha ﷺ na uroczystościach weselnych. (Tirmidhi)
Jest dozwolone,jak wspomnieli Ibn Hajar al-Makki al-Haytami i inni, używać tych bębnów na uroczystościach ślubnych i weselnych, a niektórzy uczeni zezwolili także podczas uroczystości obrzezania, celebrowania dni powrotu do domu z podroży i radosnych spotkań z przyjaciółmi.
Jednak, Mulla Ali al-Qari cytuje wielkiego egipskiego jurystę , Ibn al-Humam, który zaznaczył, że te bębny nie mogą zawierać metalowych dzwonków (tamburyny). Nie są one dozwolone. ( Mirqat al-Mafatih, 6:301, 304).
Mistrz hadisów Ibn Hajar al-Asqalani zdefiniował Duff jako jednostronny bęben bez talerzy, i wyjaśnił że tamburyn nazywany jest muzhir. ( Fath al-Bari 1:694).
Utwory (piosenki) zabronione w powyższych tekstach zostały zdefiniowane jako te, którym towarzyszy instrument muzyczny inny niż duff, lub zawierające lubieżne słowa lub haram idee, lub takie niezgodne z prawem islamu.
Jednak piosenki lub naszidy wychwalające Allah lub Jego Wysłannika ﷺ lub inne pieśni pozbawione grzesznych treści i wolne od muzycznych instrumentów nie mogą być uznane za zabronione.
Przetłumaczyła: V.Oszczanowska
"Provisions for the Seekers" A manual of Prphetic Hadiths with Commentary
The Zad al-Talibin of Shaykh Ashiq Ilahi al-Bulandshehri
A translation and commentary by Abdur-Rahman Ibn Yusuf Mangera
hadis numer 24 str 35
Bayhaqi, Shu'ab al-Iman
Komentarz:
Słuchanie instrumentów muzycznych jest wyraźnie zabroniona w islamie.
Allah powiedział: "Pośród ludzi jest i taki, który płaci za próżne opowieści i gorszące rozmowy. aby sprowadzić ludzi ( z dala od Koranu) (...) Dla takiego człowieka przewidziana jest kara haniebna i upokarzająca." 31:6
Wielu wybitnych egzegetów Koranu, jak Abdullah ibn Mas'ud, Ibn Abbas, Ibn Umar, Ikrima, Maymun ibn Mahran i Makhul oznajmiło, że ten werset odnosi się wyraźnie do śpiewania.
Imam Tirmidhi przekazał na autorytecie Ali (radhiya llahu anhu), że Wysłannik Allaha x powiedział:
"Kiedy mój naród przyjmie piętnaście rys, spadną na nich próby - wśród tych rys będą śpiewaczki i instrumenty muzyczne." [Qurbani, Al-Jami li hakam al-Quran 14:51-53)
W innym wersecie Allah Najwyższy mówi: "Zwódź swoim głosem, kogo zdołasz spomiędzy nich ... A Szatan nie obiecuje im niczego, prócz oszustwa. " Koran 17:64
Wielki egzeeta Mujahid orzekł, że szatański głos odnosi się do śpiewania, fletu i biesiady / widowska / przedstawienia.
Ibn Abbas (niech Allah będzie z niego zadowolony) orzekł, że ten werset odnosi się do wszystkich głosów, które zachęcają do nieposłuszeństwa. (Al-Jami li ahkam al-Quran 10:288)
W hadisie, Wysłannik Boży ﷺ powiedział: "Będą ludzie w mojej ummie, którzy uznają za dozwolone: cudzołóstwo, jedwab, używki i instrumenty muzyczne. (Bukhari).
W związku z tym, Imam Nawawi konkluduje w swoim Rawda "Śpiewanie tylko jednym głosem jest nielubiane (makruh) tak jak słuchanie tego. Mocniej nielubiane jest słuchanie niezamężnej kobiety (ajnabiyya). śpiewanie z akompaniamentem instrumentów muzycznych - znak tych, którzy piję alkohol - jak lutnia (ud), mandolina (tanbur), cymbałki (sanj) i wszystkie instrumenty strunowe (maazif) są zakazane (haram). Podobnie jak słuchanie ich jest również zakazane. (Mirqat al-Mafatih, 8:558-559).
Allama Haskafi, wielki syryjski jurysta, oznajmił w swoim kompendium orzeczeń prawnych: "Słuchanie instrumentów muzycznych ... jest zakazane i jest aktem nieposłuszeństwa ... Jeśli ktoś usłyszy je przez przypadek, nie będzie miał grzechu. Musi robić co w jego mocy, aby unikać tego, tak jak Wysłannik Allaha ﷺ wkładał palce w uszy gdy slyszał ich dźwięki." (Al-Durr al-Mukhtar 5:223).
[A] Jest ich kilka rygorystycznie autentycznych hadisów o bezprawności instrumentów muzycznych, z wyjątkiem duff, jednostronnego małego bębenka który został zezwolony przez Wysłannika Allaha ﷺ na uroczystościach weselnych. (Tirmidhi)
Jest dozwolone,jak wspomnieli Ibn Hajar al-Makki al-Haytami i inni, używać tych bębnów na uroczystościach ślubnych i weselnych, a niektórzy uczeni zezwolili także podczas uroczystości obrzezania, celebrowania dni powrotu do domu z podroży i radosnych spotkań z przyjaciółmi.
Jednak, Mulla Ali al-Qari cytuje wielkiego egipskiego jurystę , Ibn al-Humam, który zaznaczył, że te bębny nie mogą zawierać metalowych dzwonków (tamburyny). Nie są one dozwolone. ( Mirqat al-Mafatih, 6:301, 304).
Mistrz hadisów Ibn Hajar al-Asqalani zdefiniował Duff jako jednostronny bęben bez talerzy, i wyjaśnił że tamburyn nazywany jest muzhir. ( Fath al-Bari 1:694).
Utwory (piosenki) zabronione w powyższych tekstach zostały zdefiniowane jako te, którym towarzyszy instrument muzyczny inny niż duff, lub zawierające lubieżne słowa lub haram idee, lub takie niezgodne z prawem islamu.
Jednak piosenki lub naszidy wychwalające Allah lub Jego Wysłannika ﷺ lub inne pieśni pozbawione grzesznych treści i wolne od muzycznych instrumentów nie mogą być uznane za zabronione.
Przetłumaczyła: V.Oszczanowska
"Provisions for the Seekers" A manual of Prphetic Hadiths with Commentary
The Zad al-Talibin of Shaykh Ashiq Ilahi al-Bulandshehri
A translation and commentary by Abdur-Rahman Ibn Yusuf Mangera
hadis numer 24 str 35