Muzyka w szafickiej szkole


Jest zabronione w naszej szkole używać instrumentów muzycznych, a też jest zabronione słuchać ich.




Nasi wielcy uczeni (imamowie) nie robili wyjątku dla żadnych instrumentów poza duff (płytkim bębnem), nawet kiedy miał metalowe krążki po bokach. Duff jest dozwolony zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet, w dni weselne, a także podczas innych uroczystości.



Zrobili również wyjątek dla tabl, długiego bębna, pod warunkiem, że ma on taką samą szerokość pośrodku jak oba końce. Natomiast kuba, czyli bęben wąski pośrodku, jest zabroniony zgodnie z obowiązującą pozycją w naszej szkole.


Tymczasem yara - rodzaj instrumentu dętego (podobny do piszczałki), opiera się na stanowisku, że jest zabroniona. Słabsze opinie głoszą, że jest to dozwolone i wielu szafitów Hadramawtu przyjeło tą opinię.

To jest podsumowanie szkoły szafickiej na temat instrumentów muzycznych.


Jeśli szukasz więcej szczegółów sprawdź pracę Imam IbnHajara al-Haytami pt "Kaff al-ra`a``an muharramat al-lahw wa`l sama`".




Amjad Rasheed

(Tłumaczone z arabskiego na angielski Faraz Rabbani)


السؤال الثامن : : ما هو حكم الموسيقى في المذهب الشافعي ؟ الجواب : يحرم في مذهبنا الضربُ على آلات الملاهي ( الموسيقى ) والاستماعُ إليها ، ولم يستثنِ أئمتُنا إلا الدُّفَّ ولو كان له جلاجل فهو مباح للرجال والنساء في أيام الزواج وغيرها ، واستثنوا أيضاً الطَّبْلَ المستوي الطرفين والوسط ، أما الكوبةُ ويسميها البعضُ الدِّرْبكة أو الطبلة وهي الضيقةُ من الوسط فهي حرامٌ على المعتمد عندنا ، وأما اليَراعُ وهو نوع من المزامير فالمعتمدُ حرمته ، وقيل : بإباحته ، وعليه عملُ كثير من أهل حضرموت من الشافعية . هذا حاصل مذهبنا في الآلات الموسيقية ومن أراد الزيادة فعليه بكتاب “كفّ الرَّعاع عن محرمات اللهو والسماع” للإمام ابن حجر الهيتمي .

https://islamqa.org/shafii/qibla-shafii/34050/what-is-the-ruling-of-music-in-the-shafii-school/

Tłumaczyła: V.Oszczanowska