Sekty i salafizm

 


Pytanie: Dlaczego musimy mieć sekty? Dlaczego nie możemy być jednym narodem (ummą)? Co jest złego w salafiźmie? Dlaczego nie możemy słuchać każdego uczonego niezależnie z jaką grupą się utożsamia?

Odp:

Bardzo dziękuję za tak ważne pytania.

Sekta (firqa) jest grupą muzułmanów nie zgadzających się z inną grupą co do jej posiadania rzeczowego argumentu. Na przykład sunnici nie wierzą, że szyici mają sensowne argumenty względem tego, w czym się różnią od sunnitów. Nie ma żadnej potrzeby istnienia sekt, po prostu powstają.

Szkoła teologiczna (madhab) nie jest sektą. Szkoła teologiczna uważa, że opinia innej szkoły jest nieprawidłowa, ale ma sensowne dowody w swoim argumencie, by się nie zgadzać. Szkoły teologiczne są częścią naturalnego procesu rozwoju intelektualnego i specjalizowania się. W podobny sposób takie szkoły istnieją w edukacji, nauce, prawie, matematyce i naukach islamu.

Przykładami szkół teologicznych w naukach islamu są Cztery Szkoły Prawa Islamskiego (al madhahib al arbaa) i dwie główne szkoły gramatyki arabskiej, Basranowie i Kufanie. Każda z grup ma własny system rozwiązywania problemów w swoim zakresie kształcenia i uważa, że pozostałe nie mają racji, ale akceptują ich powody do twierdzenia inaczej jako prawnie uzasadnione.

Celem każdej z tych szkół jest rozwiązanie problemów i robienie tego w systematyczny sposób. Lojalność którejkolwiek z nich nie jest ich golem. Jest nim stwarzanie absolwentów systemu prawnego.

Z perspektywy prawnej, to, co jest nie tak z salafizmem, to podejmowanie się rozwiązywania problemów prawnych (fiqhi) bez poprzedniego opanowania ich (studiując) oraz bez określonej metodologii. Bycie grupą wolną od którejkolwiek ze szkół (madhabów) oznacza, że nie jest produktem żadnej poprzedniej debaty, co czyni ją prymitywniejszą pod względem niepowiązania z żadnym porządnym systemem rozwiązującyn problemy. Tworzy to ogromną różnicę w fatłach, w porównaniu do tych wydawanych przez uczonych szkolonych w madhabie.

Proszę przeczytać:

http://www.islampolska.pl/2021/06/czym-jest-mazhab.html


(Od tłumacza: wkrótce przetłumaczymy i te artykuły)

http://www.masud.co.uk/ISLAM/nuh/madhhabstlk.htm

https://www.iium.edu.my/deed/lawbase/newmadhhab.html

Z perspektywy teologicznej, to, co jest nie tak z salafizmem, to bycie na granicy z antropomorfizmem, co jest bardzo niebezpieczne.

Proszę poczytać:

http://www.islampolska.pl/2021/03/kim-sa-salafi-w-oczach-uczonych-4.html

http://www.masud.co.uk/ISLAM/nuh/masudq5.htm

(przyp. tłumacz: wkrótce dodamy tłumaczenie i tego artykułu)

Fundamentalnym problemem z salafizmem jest to, że w jego rezultacie ktoś wydaje religijne oświadczenia w specjalizacji, której nie są specjalistami. To tak jak gdyby mechanik zamiast naprawiać czyjś samochód, grzebał mu w płucach.

Jestem przekonany, że wielu salafickich mówców potrafi przemawiać w bardzo poruszający sposób, i z reguły nie ma nic złego w słuchaniu ich, pod warunkiem że nie wypowiadają się o halal i haram albo o zasadach wiary.

Modlę się, by moja odpowiedź pomogła.

[Ustadh] Farid

Sprawdzone i zatwierdzone przez Szejkha Faraza Rabbani

https://seekersguidance.org/answers/seeking-knowledge/sects-and-salafism/

Tłumaczenie: Khadija, Bint Dawah