Od jakich uczonych czerpać wiedzę? Kogo słuchać w internecie?


Ważne, aby każdy muzułmanin upewnił się, że źródło jego wiedzy o din (religii) jest solidne i wiarygodne. Wielki imam z Tabi’in, Muhammad ibn Sirin (zm. 110 H) – niech Allah Ta’āla ma nad nim litość – powiedział:

إن هذا العلم دين فانظروا عمن تأخذون دينكم

„Zaprawdę, ta wiedza jest religią, więc bądź ostrożny, od kogo bierzesz swoją religię”. (Sahīh Muslim)

Podobna wypowiedź została przekazana od Abu Hurayrah (radija Allahu anhu) i Tabi Qatadah (rahimahullah).

Generalnie, osoba od której czerpiesz swoją religijną wiedzę, powinna być kimś, kto w wyznaniu i postępowaniu trzyma się sunny Nabi - Proroka Muhammada (sallAllahu alejhi łasallam) oraz ścieżki szlachetnych Sahaba - Towarzyszy (ridwanullahi ta'ala 'alajhim ajma').

Nabi ﷺ zdefiniował, która grupa będzie prawdziwa spośród jego ummy, jako tych, którzy mocno trzymają się tego, na czym on i jego towarzysze się opierali. Nazwa, pod którą ta metodologia stała się znana, to: Ahlus Sunnah wa l-Jamaah" - zwolennicy Sunny i Grupy, czyli Sahabah - Towarzyszy.

Wielki Faqīh z Tabi’in, Ibrahim al-Nakha’ī (zm. 96 H), powiedział, opisując praktykę uczonych jego czasów:

كانوا إذا أتوا الرجل ليأخذوا عنه نظروا إلى سمته وإلى صلاته وإلى حاله ثم يأخذون عنه

„Kiedy przychodzili do człowieka, aby pozyskać (wiedzę religijną), analizowali jego zachowanie, jego modlitwę i jego stan, a następnie [jeśli te rzeczy trzymały poziom], pozyskiwali wiedzę od niego”.

Ponadto osoba, od której czerpiesz wiedzę religijną, powinna mieć porządny charakter i być pobożna.


Wielki znawca hadisów, Yahya ibn Ma’in (zm. 233 H), powiedział:

آلة الحديث الصدق والشهرة والطلب وترك البدع واجتناب الكبائر
"Apparaturą hadisu ( i wiedzy religijnej ) jest uczciwość, uznanie ( wśród uczonych), dążenie do (wiedzy din ), porzucenie bidah (innowacji) i unikanie grzechów głównych."

Oto niektóre z kryteriów, na które radzimy zwrócić uwagę, aby mieć pewność czy dana osoba powinna być uważana za godnego zaufania i akceptowanego uczonego, od którego można czerpać wiedzę o din:

1) Nie łamie praw szariatu. Na przykład: nie uczestniczy w imprezach w których mieszają się płcie, nie słucha muzyki z instrumentami, nie posiada obrazów żywych istot, nie spożywa haram mięsa itp.

2) Jest absolwentem renomowanego i uznanego instytutu studiów prawa szariatu.

3) Przynależy do jednego z cztterech mazhabów fiqh: imama Abu Hanifa, imama Malika, imama al-Shafii lub imama Ahmada ibn Hanbala.

4) Rozsądnie podchodzi do aqidah, która jest zgodna z tym, co zostało ustalone przez uczonych Ahlus Sunnah, takich jak np Imam al-Tahawi, Imam al-Nasafi i inni.

5) Nie jest zaangażowany w bidah (innowacje). Oznacza to, że nie ma żadnych bezpodstawnych przekonań religijnych ani nie angażuje się w żadne praktyczne innowacje w religii.

6) Jest rozpoznawany i akceptowany przez „ulamā” Ahlus Sunnah wa l-Jamā‘ah oraz tych „ulamā”, którzy są powściągliwi i znani ze swojej taqwā.


( od tłumaczki: W pytaniu padły nazwiska, czy ktoś z podanym popularnych mówców jest wartościowym nauczycielem islamu: Mufti Menk, Saikh Mumtaz ul Haque, Saikh Zahir Mahmood, Yasmin Mogahed, Ustad Noouman Ali Khan, Dr Zakir Naik, Saikh Sulayman Kahtani, Saikh Sulayman Molla, Yousuf Eastes. W odpowiedzi dowiadujemy się, że: Mumtaz ul Haque, Saikh Zahir Mahmood, Saikh Sulayman Kahtani i Saikh Sulayman Molla są znani hanafickim uczonym i stanowią wiarygodne źródła wskazówek.



Odpowiedzi udzielił:

Nabeel Valli

Student Darul Iftaa


Sprawdził i zatwierdził:
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net

https://islamqa.org/hanafi/askimam/80477/are-the-lectures-of-these-orators-reliable/


Tłumaczenie: V. Oszczanowska