Rozmowy "braci" i "sióstr" online
Wyjaśnia Szejkh Abdurrahman ibn Yusuf Mangera z Wielkiej Brytanii
Ograniczenia w interakcjach pomiędzy przedstawicielami różnych płci są nadal podkreślane przez uczonych. Te same zasady obowiązują zarówno wobec nieformalnej wymiany listów jak i nowoczesnych form komunikacji (mejle, aplikacje), które sprawiają wrażenia "bezpieczniejszych i bardziej dozwolonych" jako że korzystamy z nich z zacisza własnego domu. Ludziom wydaje się, że jest to bezpieczniejsze niż rozmowy telefoniczne jako że nie słyszymy głosu drugiej osoby więc cała idea fitny (pokusy, testu) płci przeciwnej nie obowiązuje w takim przypadku.
A jednak, jeśli poszukamy informacji na ten temat, okaże się, że uzależnienie od forum, miejsc czatu i internetowych przyjaźni nieustannie rośnie. Wielu ludzi zauracza się i zakochuje z osobą na drugim końcu nawet ich nie widzą. Wiele nieodpowiednich i często kompletnie niedozwolonych rozmów odbywa się pomiędzy muzułmanami, nawet religijnymi, przez Internet. Ze względu na to jest to zabrobione w takim samym stopniu jak rozmowa przez telefon lub osobiście. Również niezalecanym jest mieć osoby płci przeciwnej w swojej liście kontaktów, widzieć kiedy się logowały i mieć nawet krótką wymianę zdań.
Allama ibn Abidin pisze w swoim "Radd al-Muhtar" dobłębnie komentującym książkę nauk szkoły hanafickiej "al-Durr al-Mukhtar":
“Kiedy obca [nie-mahram] kobieta wita mężczyznę poprzez salam salam, powinien odpowiedzieć tak głośno, by usłyszała, jeśli jest starsza. Jeśli jest młoda powinien odpowiedzieć w myślach i ta sama zasada obowiązuje jeśli mężczyzna wita kobietę." (Radd al-Muhtar 5:236).
Dodaje on również, że niepożądanym jest rozmawianie do kobiety, z którą nie jest się spokrewnionym, bez potrzeby, a także że można mieć pogawędkę z starszą kobietą, ale nie młodą.
W podobny sposób, wielki uczony hadisów szkoły Szafickiej Muhammad ibn `Allan al-Bakri napisał podobny tekst wobec dyskusji o wymienianiu salam z nie-mahramami w swoim niesamowitym dziele komentującym "Riyad al-Salihin" Imama Nawawi (tytuł książki z komentarzami to "Dalil al-Falihin li turuq Riyad al-Salihin", 6:343) i podkreślił, że taka sama jest opinia uczonych szkoły szafickiej.
Zatem, jeśli takie są zasady wymieniania salam, oczywistym jest jakie są zasady dotyczące przyjaznych rozmów przez Internet.
Na podstawie
https://islamqa.org/hanafi/qibla-hanafi/36074/is-it-okay-for-brothers-and-sisters-to-chat-online/
Tłumaczenie: Khadija
Ograniczenia w interakcjach pomiędzy przedstawicielami różnych płci są nadal podkreślane przez uczonych. Te same zasady obowiązują zarówno wobec nieformalnej wymiany listów jak i nowoczesnych form komunikacji (mejle, aplikacje), które sprawiają wrażenia "bezpieczniejszych i bardziej dozwolonych" jako że korzystamy z nich z zacisza własnego domu. Ludziom wydaje się, że jest to bezpieczniejsze niż rozmowy telefoniczne jako że nie słyszymy głosu drugiej osoby więc cała idea fitny (pokusy, testu) płci przeciwnej nie obowiązuje w takim przypadku.
A jednak, jeśli poszukamy informacji na ten temat, okaże się, że uzależnienie od forum, miejsc czatu i internetowych przyjaźni nieustannie rośnie. Wielu ludzi zauracza się i zakochuje z osobą na drugim końcu nawet ich nie widzą. Wiele nieodpowiednich i często kompletnie niedozwolonych rozmów odbywa się pomiędzy muzułmanami, nawet religijnymi, przez Internet. Ze względu na to jest to zabrobione w takim samym stopniu jak rozmowa przez telefon lub osobiście. Również niezalecanym jest mieć osoby płci przeciwnej w swojej liście kontaktów, widzieć kiedy się logowały i mieć nawet krótką wymianę zdań.
Allama ibn Abidin pisze w swoim "Radd al-Muhtar" dobłębnie komentującym książkę nauk szkoły hanafickiej "al-Durr al-Mukhtar":
“Kiedy obca [nie-mahram] kobieta wita mężczyznę poprzez salam salam, powinien odpowiedzieć tak głośno, by usłyszała, jeśli jest starsza. Jeśli jest młoda powinien odpowiedzieć w myślach i ta sama zasada obowiązuje jeśli mężczyzna wita kobietę." (Radd al-Muhtar 5:236).
Dodaje on również, że niepożądanym jest rozmawianie do kobiety, z którą nie jest się spokrewnionym, bez potrzeby, a także że można mieć pogawędkę z starszą kobietą, ale nie młodą.
W podobny sposób, wielki uczony hadisów szkoły Szafickiej Muhammad ibn `Allan al-Bakri napisał podobny tekst wobec dyskusji o wymienianiu salam z nie-mahramami w swoim niesamowitym dziele komentującym "Riyad al-Salihin" Imama Nawawi (tytuł książki z komentarzami to "Dalil al-Falihin li turuq Riyad al-Salihin", 6:343) i podkreślił, że taka sama jest opinia uczonych szkoły szafickiej.
Zatem, jeśli takie są zasady wymieniania salam, oczywistym jest jakie są zasady dotyczące przyjaznych rozmów przez Internet.
Na podstawie
https://islamqa.org/hanafi/qibla-hanafi/36074/is-it-okay-for-brothers-and-sisters-to-chat-online/
Tłumaczenie: Khadija