Zasada bicia żony w islamie - Kiedy wolno skarcić żonę?





Nie ma wątpliwości, że w islamie kobieta otrzymała równe prawa z mężczyzną. Mężczyzna nie może uciskać, tyranizować ani manipulować swoją żoną, jak mu się podoba.

Islam zaleca raczej, aby mężczyzna traktował swoją żonę z najwyższą miłością, szacunkiem i godnością.

Nasi znakomicie Fuqaha (eksperci prawa islamu, juryści) zezwalają mężowi lekko szturchnąć żonę.

Poniżej 4 sytuacje, kiedy jest to dozwolone ( i sytuacje im podobne) wymienione w książkach fiqh:

1) Kiedy odmawia upiększania się dla jej męża

2) Kiedy odmawia dzielenia łoża z mężem

3) Kiedy opuszcza dom bez ważnego powodu, bez jego zgody

4) Kiedy opuszcza obowiązek modlitwy lub pomija wykonania ghusl ( istnieje różnica zdań w tej ostatniej kwestii);

Niektórzy eksperci prawa szariatu pozwalają mężowi lekko uderzyć żonę, podczas gdy inni się z tym nie zgadzają. Chociaż są pewne okoliczności (cztery w hanafickim mazhabie) zezwalające na skarcenie żony przez męża, to jednak księgi hadisów podkreślają, że może to być to lekkie uderzenie, tak aby jej nie ranił, ani nie spowodował żanych obrażeń.

Należy pamiętać, że w pierwszej kolejności ma ją upomnieć słownie. A jeśli to nie przyniesie poprawy w jej zachowaniu, musi zaprzestać spania z nią w jednym łóżku/pokoju; A jeśli i to nie daje efektu to może ją lekko skarcić nie powodując żadnych ran, zranień lub krzywdy cielesnej.

To, że jest to dozwolone nie oznacza, że jest to zalecane. Lepiej, aby para była wobec siebie tolerancyjna i wyrozumiała wobec siebie nawzajem. Karcenie powinno być ostatnim krokiem, po wykorzystaniu wszelkich możliwości.

Jeśli mąż nadużywa tego przyzwolenia i bije żonę, pozostawiając na jej ciele rany i siniaki, czyli nie przestrzegając ograniczeń ustanowionych przez Koran i hadisy, wówczas żona powinna udać się do sądu islamskiego i sędzia zdecyduje odpowiednio.

Nie wolno jej samej się mścić na nim - to dla jej dobra, bo to tylko narazi ją na kolejny atak z jego strony.

Gdyby uderzył ją w twarz, nie powodując żadnych obrażeń, nie będzie mogła pozwać go do sądu, chociaż on zgrzeszy za naruszenie prawa islamu. Jeśli jednak zostanie ranna, może podjąć kroki prawne.




Ismail Moosa (Mufti)
Iftaa Department,
Euro-Sunni & Islamic Research and Welfare Academy

Tłumaczenie: V. Oszczanowska






وفيها من أخر الجنايات ادعت على زوجها ضربا فاحشا وثبت ذلك عليه يعزر الزوج اه

وظاهره أنه لو لم يكن فاحشا وهو غير المبرح فإنه لا يعزر فيه
(البحر الرائق – (3 / 237)

ضرب الزوج زوجته لترك مطاوعته في الفراش فهلكت ضمن (المحيط البرهاني – (3 / 124)

لو ضرب امرأته على المضجع أو في أدب فماتت يضمن إجماعا وعليه الكفارة (البحر الرائق – (8 / 392)



ولو ضرب امرأته للنشوز فماتت منه يضمن (بدائع الصنائع – (6 / 381)

قال في البحر وصرحوا بأنه إذا ضربها بغير حق وجب عليه التعزير اه أي وإن لم يكن فاحشا (رد المحتار – ط. بابي الحلبي – (4 / 79)

ضرب امرأته تأديباً لها فماتت 1390

ولو ضرب امرأته في الأدب فماتت فإنه يضمن

(عيون المسائل – (1 / 280)

والزوج إذا ضرب امرأته بنشوز معتاد أو غير معتاد فماتت كان ضامناً عند الكل ولا يرثها في قولهم (فتاوى قاضيخان – (2 / 179)

رجل ضرب امرأته في أدب فماتت قال أبو حنيفة رحمه الله تعالى عليه الدية و الكفارة (فتاوى قاضيخان – (3 / 273)

وإن عزر زوج عرسه) على ترك الزينة، أو الإجابة إذا دعاها إلى فراشه، أو على الخروج من بيته فماتت (لا) أي لا يهدر دمها بل يضمن، لأن تعزيره إياها على هذه
الأشياء مباح ترجع منفعته إليه لا إليها، فيتقيد بشرط السلامة

وعلى هذا ينبغي أن لا يضرب امرأته على ترك الصلاة، أو على ترك غسل الجنابة، لأن منفعة ذلك عائدة إليها. وقد ذكر الحاكم: أنه لا يضرب امرأته على ترك الصلاة،
ويضرب ابنه عليها

(فتح باب العناية – (6 /
40)



https://islamqa.org/hanafi/fatwaa-dot-com/20835/islamic-ruling-on-beating-ones-wife-4/