Aborcja w islamie

 

Aborcja i przerwanie ciąży jest wydaleniem płodu z macicy kobiety. To może nastąpić po spożyciu specjalnych leków lub poprzez proces ssania. 

Życie jest święte:

Islam określa ludzkie życie jako święte. 

Allah Najwyższy mówi: „Oto My zaszczyciliśmy dzieci Adama (wieloma honorami)” Koran 17:70

Nie ma znaczenia, gdzie istnieje życie. Bez względu na to, czy życie jest pozamaciczne, czy wewnątrzmaciczne, ta lokalizacja nie ma znaczenia dla jego świętości. Ta świętość odnosi się nie tylko do samego życia ludzkiego, ale też do ludzkiego ciała. W związku z tym, według prawa szariatu ciało fizyczne człowieka po śmierci jest tak samo święte jak przed śmiercią. Stopień świętości życia jest wyższy od ciała. Z tego powodu zabronionym jest ( haram) spożywać ciało ludzi, czy to martwe czy żywe. 

Prawo szariatu na temat aborcji: 

Aborcję można podzielić na dwa etapy:

A) Aborcja po wejściu duszy (ruh) do płodu

B) Aborcja przed wejściem duszy do płodu

Przed omówieniem orzeczenia w sprawie aborcji z uwzględnieniem obu przypadków, pragnę przypomnieć, że według prawa szariatu dusza (ruh) wchodzi w płód w ciągu 120 dni (4 miesiące) od poczęcia. 

Prawnicy ( fuqaha) ogłosili to na podstawie wersetu koranicznego i oświadczenia umiłowanego przez Allaha proroka (pokój i błogosławieństwo z nim).

Allah Najwyższy Mówi:

„ My( na początku) stworzyliśmy ludzkość z wyciągu z gliny (w sposób szczególny przesianego). Następnie uczyniliśmy z niego zapłodnione jajeczko w bezpiecznym schronieniu. Potem stworzyliśmy z zapłodnionego jajeczka skrzep przywierający ( do ścianki łona), a następnie stworzyliśmy ze skrzepu przywierającego bryłkę, a z bryłki stworzyliśmy kości w ciało. Potem sprawiliśmy, że wyrosło ( i przemieniło się) w inne stworzenie. Błogosławiony i Najwyższy jest Bóg, Stwórca, który stwarza wszystko w kształcie najlepszym i najbardziej właściwym, i posiada najwyższą (i nieporównywalną) moc stwórczą. „ Koran 23: 12/13/14

Sayyiduna Abd Allah ibn Mas’ud (niech Allah będzie z niego zadowolony) przekazał, że Wysłannik Allaha (pokój i błogosławieństwo Allaha z nim) powiedział: Nasienie jednego z was pozostaje w łonie matki przez czterdzieści dni w postaci nutfa (spermy). Następnie pozostaje jako skrzep przez kolejne 40 dni, i później przez taką samą liczbę dni jako grudka ciała (zaczyna się formowanie kończyn i wzrost kości). „ Sahih al Bulhari i Sahih Muslim

Wielki hanaficki Faqih, Imam Ibn Abidin orzekł w swoim Radd al-Muhtar: „Dusza wchodzi do płodu w ciągu 120 dni (4 miesiące), zgodnie z tym jak podaje hadis.” Radd al-Muhtar 1/202

Zasada aborcji w przypadku, gdy dusza wejdzie już w płód, czyli jak wyjaśniono do 120 dni jest całkowicie zabroniona i równoznaczna z morderstwem, ponieważ powoduje zakończenie niewinnego życia. Wszyscy uczeni ( z wszystkich szkół ) jednogłośnie potępili taki okropny czyn.

Imam ibn Taymiyyah orzeka w swojej kolekcji fatł:

„Aborcja płodu została uznana za niezgodną z prawem (haram) z konsensusem wszystkich muzułmańskich uczonych. Jest to podobne do pogrzebania żywcem niemowląt płci żeńskiej, jak wspomina Allah Najwyższy w wersecie Koranu: „I kiedy pogrzebana żywcem dziewczynka zostanie zapytana” Koran 81:8 ( Fatła ibn Taymiyya 4/217)

Allama Ibn Abidin (niech Allah ma nad nim litość) też stwierdza zakaz tego makabrycznego aktu w swoim „Radd al-Muhtar”: „Jeśli kobieta zamierza przerwać ciążę, to fuqaha powie: «Jeśli upłynął okres, podczas którego dusza weszła do płodu, aborcja będzie niedopuszczalna.»” Radd al-Muhtar, 5/276

Jednak, niektórzy fuqaha i współcześni uczeni wydali opinię, na temat przerwania ciąży po 120 dniach, w sytuacji gdy życie matki jest w pewnym i bezwględnym niebezpieczeństwie. To opiera się na zasadach prawa określonych w książkach Usul al-Fiqh i Qawa’id (zasady prawne): „ Jeśli jeden jest ogarnięty przez dwa zła, to należy wybrać mniejsze z tych dwóch.” (Al-Ashbah wa al-Naza’ir, str 98)

Pozwolenie na aborcję w tym przypadku może odbyć się tylko gdy życie matki jest w wielkim niebezpieczeństwie, a zabieg musi być przeprowadzany przez doświadczonego muzułmańskiego lekarza. 

W odniesieniu do punktu B - to jest przed wejściem duszy do płodu (120 dni), orzeczenie w sprawie aborcji jest takie, że nawet w tym przypadku przerwanie ciąży będzie niezgodne z prawem (haram). 

Powodem, dla którego aborcja przed wejściem duszy do ciała nie będzie dozwolona, jest to, że chociaż nie istnieje w nim jeszcze życie, to jest to część ciała matki, tak długo jak pozostaje w jej łonie. Tak jak życie, tak i wszystkie kończyny i organy ludzkiego ciała są dziełem Wszechmogącego, więc płód jest zaufaniem podarowanym matce przez Boga. Ona nie ma prawa go przerwać. 

Jedyną różnicą tutaj będzie stopień grzechu i nie będzie uznane to za morderstwo, a naruszenie ludzkich organów ofiarowanych matce przez Allaha Najwyższego. 

Orzeczono w Radd al-Muhtar: 

„Nie jest dozwolone dokonać aborcji przed i po wejściu duszy do płodu.” ( Radd al-Muhtar, 5/279) 

Jednak w pewnych skrajnych okolicznościach, przerwanie ciąży przed wejściem duszy do płodu jest dozwolone np: kiedy kobieta padła ofiarą gwałtu, życie lub zdrowie matki jest w niebezpieczeństwie lub ciąża poważnie uszkodzi jej zdrowie itp. 

Imam al-Haskafi napisał w Durr al-Mukhtar:

„Usunięcie ciąży będzie dozwolone z ważnych powodów, pod warunkiem że dusza nie weszła do płodu.” 

Należy tu zaznaczyć, że ciąża z powodu bezprawnego i nielegalnego stosunku seksualnego nie jest powodem i pretekstem do aborcji. To co znajduje się w łonie matki jest święte, mimo że jest wynikiem cudzołóstwa. (Hidaya, 2/292) 

Allah wie najlepiej

Mufti Muhammad ibn Adam

Darul Iftaa, Leicester -  Wielka Brytania

Tłumaczenie: V.Oszczanowska

https://islamqa.org/hanafi/daruliftaa/8302/islamic-ruling-on-abortion/