Jakich prezentów nie wolno dawać niemuzułmanom w okresie nadchodzących świąt Bożego Narodzenia? A co z kartkami?
W kategorii dawania prezentów i upominków nauczyliśmy się z prac Maulana Ashraf Ail Taavi ( który opierał się o nauki Koranu i sunny Rasulullaha {pokój i błogosławieństwo z nim}), że wolno nam je podarować niemuzułmanom, pod warunkiem, że:
a) Nie ma zagrożenia względem naszego din i oddalenia nas od islamu. To samo będzie obowiązywać przy przyjmowaniu darów od niemuzułmanów.
b) Intencja stojącą za wręczaniem prezentu nie powinna być chęć brania udziału w obchodach niemuzułmańskich świąt, jak Bożego Narodzenia, Wielkanocy itp. Intencją powinno być pokazanie dobrego charakteru muzułmanina / muzułmanki.
c) Prezent nie powinien być czymś, co symbolizuje lub jest utożsamiane z obchodami niemuzułmańskich świąt, jak np. bożonarodzeniowe kartki, choinki, Mikołaje, ostrokrzew, jajka wielkanocne itp.
Jest dozwolone ofiarować prezenty ( poza tymi, które wymieniliśmy powyżej) jeśli naszą intencją nie jest branie udziału w niemuzułmańskich świętach, takich jak Boże Narodzenie, ale chęć pokazania szacunku względem osoby, którą obdarowujemy.
Będzie dozwolone podarować i akceptować prezenty podczas grudniowej przerwy z intencją przybliżenia niemuzułmanów do islamu, pod warunkiem że wszystkie trzy poprzednie warunki zostaną spełnione.
Te trzy zasady również dotyczą wysyłania / ofiarowywania kartek okolicznościowych. Wysyłanie bożonarodzeniowych kartek, czy podobnych rzeczy do niemuzułmańskich znajomych nie jest właściwym zachowaniem dla muzułmanów. Zdecydowana większość świątecznych kartek ma zdjęcia lub rysunki nawiązujące do Bożego Narodzenia. To oczywiście tyczy się innych, w tym niechrześcijańskich świąt. Jeśli ktoś wysyła kartki świąteczne do niemuzułmańskiej rodziny i bliskich, by okazać szacunek wobec ich religii to jest to haram (zakazane).
Wysyłanie kartek, które nie są związane z niemuzułmańskimi świętami i będą wolne od obrazków i zdjęć będzie dozwolone, ale nielubiane (makruh), bo jest to niemuzułmański zwyczaj. (…) W mojej ocenie lepiej będzie napisać list by wyrazić swoje emocje. Należy pamiętać, aby kartki i listy nie zawierały wierszy miłosnych, całusków itp (do nie mahram), bo jest to niepoprawne oraz może naruszyć prawo hidżabu i skromności.
Podsumowując, jeśli wysyłanie kartek będzie bliskie wysyłaniu listów, będzie dozwolone tak długo, jak nie zostaną złamane granice wyznaczone przez szariat.
Wysyłanie e-kartek ( do muzułmanów i niemuzułmanów), które zawierają muzykę i inne niedozwolone elementy - będzie haram (zabronione). Bez tych elementów - dozwolone.
Allah wie najlepiej.
Mufti Abubakr Karolia z Wielkiej Brytanii
Założyciel „Islamic Foundation of Theology and Research”