Antydepresanty i lekarstwa
Większość uczonych zgadza się, że jeśli osoba cierpi z powodu poważnej choroby i ma środki finansowe, aby pokryć leczenie to będzie to dla niego ładżib (obowiązek).
Jeśli jednak choroba nie jest zbyt poważna lub nie ma on wystarczających środków finansowych, wtedy leczenie nie będzie dla niego obowiązkiem, a tylko mustahab - zalecane.
(Nizamul Fatawa str 350 tom 1)
Tam, gdzie jest to możliwe, lekarstwo powinno być wykonane z halal składników. Jednak w konieczności, gdy nie istnieją inne alternatywy leczenia choroby, lek który zawiera nieczyste i niezgodne z prawem substancje będzie dopuszczalny.
Istnieją dwie możliwości:
1) używanie tego bez potrzeby
2) używanie tego w potrzebie
W odniesieniu do pierwszej możliwości, Prorok Allaha, sallallahu alejhi ła salam, powiedział, że Allah nie umieścił lekarstwa dla muzułmanów w niczym haram. (mishkaatul Masaabeeh str 388 tom 2)
W innym hadisie, mamy przekaz, że Prorok, sallallahu alejhi ła salam, zabronił nam nieczystych i plugawych lekarstw.(Mishkaatul Masaabeeh str 388 tom 2)
Jednak, późniejsi juryści, mając na uwadze współczesną nieczyste lekarstwa i słabość ludzi względem tego co jest zabronione, dopuścili używanie takich lekarstw w przypadku konieczności. (Maariful Quran str 437 tom 1)
Druga możliwa sytuacja to używanie ich, właśnie w konieczności. Gdy życie człowieka jest w zagrożeniu to może skorzystać z tych lekarstw, które normalnie są zakazane, by ocalić swoje życie w oparciu na następujące warunki:
1) Istnieje skrajna konieczność, czyli zagrożenie życia.
2) Dozwolone leki nie działają lub są nieosiągalne
3) Mamy pewność, że choroba ustąpi pod wpływem leku
4) Człowiek nie będzie się cieszył z powodu zażywania takiego leku.
5) Tylko dawka, która jest konieczna, zostanie wykorzystana.
(Maariful Quran-Ibid)
•
Mohammed Tosir Miah
Darul Ifta Birmingham
https://islamqa.org/hanafi/daruliftaa-birmingham/19395/are-anti-depressants-drugs-allowed-in-islam/