Hidżab - Camel Hump - Wielbłądzi garb

Odpowiada: Szejk Abdurragmaan Khan

P: Czy zwiększanie objętości hidżabu jest haram? Czytałam hadis o przeklętych kobietach, które nosiły na głowie wielbłądzie garby. 

O: Hadis, w którym pojawia się to określenie jest często cytowany, jako dowód na niedopuszczalność tego trendu upinania chusty. Brzmi on następująco:

„Są dwa rodzaje ludzi ognia, których jeszcze nie widziałem. Grupa ludzi niosących bicze przypominające ogony bydła, którymi będą smagać ludzi. A drugą są ubrane kobiety, lecz nagie; nieskłonne do posłuszeństwa wobec Boga i powodujące naśladowanie ich przez innych. Ich głowy przypominają wielbłądzie garby. Nie wejdą do Raju, nie powąchają jego zapachu - a zapach mógł być zazwyczaj wyczuwalny z dalekiej odległości, podróży wielu mil.” - Muslim

• „ubrane, lecz nagie” może oznaczać, że odziane są w błogosławieństwa Allaha, a nagie, bo nie okazują wdzięczności. Może to oznaczać również bardzo cienki materiał, z którego wykonane są ich ubrania, tak cienkie, że kolor ich skóry można bez problemu zobaczyć. 

• „ nieskłonne do posłuszeństwa wobec Boga i powodujące naśladowanie ich przez innych” jest najbardziej prawdopodobną interpretacją słów Wysłannika : „Ma’ilat, mumilat”. (Przyp. Tłum: czyli czytamy to dosłownie)

• „ Ich głowy przypominają wielbłądzie garby. (Al-bukht al-ma’ilah) zostało zinterpretowane na wiele sposobów. 

Imam al-Nawawi wyjaśnia to jako. „powiększają lub zwiększają objętość swoich głów, owijając je albo turbanami, albo chustami, albo czymś podobnym.”

Al-Marizi powiedział „ prawdopodobne znaczenie tej frazy odnosi się do pożądania mężczyzn i nie spuszczania głów i spojrzenia.”

Qadi ’lyad opisał, że upinają włosy w specjalny sposób, na czubku głowy, co tworzy efekt przypominający garb wielbłąda. 

Inna dyskusja dotyczyła tego, czy garb znajduje się na boku głowy, czy nie. [ Sharh al-Nawawi ala Sahih Muslim]

Ze względu na różne interpretacje nie można kategorycznie odnieść się do jednego stylu mody hidżabu. Niemniej jednak, żaden z tych uczonych nie sugerował, że taki sposób upinania włosów, czy sposób wiązania chusty jest niedopuszczalne lub nieodpowiednie! Ponadto jest jasne, że Prorok  wyszczególnia szereg cech konkretnej grupy kobiet.

Grupa kobiet, która żyła w czasach Imama al-Nawawi, czyli w 7 wieku naszej ery, potencjalnie mogła mieć jedną z tych cech, jednak nie czyniło to z nich grupą kobiet ognia, ani nie oznaczało, że ich przeznaczeniem było Piekło. 

Współcześnie, wiele sióstr nosi swoje chusty w tym stylu, który przypomina wielbłądzi garb. Jednak te same siostry nie są częściowo nagie, ani nie są nieposłuszne Bogu. Wiele z nich jest praworządna i przestrzega prawa Allaha w przykładny sposób. Powyższa narracja nie może dotyczyć tych kobiet. 

W podsumowanie, ten styl noszenia chusty nie jest niedozwolony, tak długo jak całe włosy są zakryte, i jak nie przyciągasz niepotrzebnych spojrzeń od nieznajomych ci mężczyzn. Fantazyjny hidżab, wraz z garbem, może wydawać się ekstremalnie skromny dla siostry, która dopiero zaczyna nosić chusty; gdy w tym samym czasie - gładki i niewymyślny będzie symbolizował skromność dla muzułmanki z długim stażem zakrywania aury. 

Każda kobieta potrzebuje czasu na rozwój i adaptację zasad, co powinno być zrozumiałe i docenione.

Za wzór najwyższej skromności powinna być dla nas córka Proroka Muhammada ﷺ, Fatimah al-Zahra, i reszta jego błogosławionych żon, niech Allah będzie z nich zadowolony.

Niech Allah prowadzi nasze siostry i obdarzy je specjalną więzią z matkami wiernych i córkami Proroka .

Szejk Abdurragmaan Khan

https://seekersguidance.org/answers/general-counsel/camel-hump-volumised-hijab/