Hidżab - Camel Hump - Wielbłądzi garb
Odpowiada: Szejk Abdurragmaan Khan
P: Czy zwiększanie objętości hidżabu jest haram? Czytałam hadis o przeklętych kobietach, które nosiły na głowie wielbłądzie garby.
O: Hadis, w którym pojawia się to określenie jest często cytowany, jako dowód na niedopuszczalność tego trendu upinania chusty. Brzmi on następująco:
„Są dwa rodzaje ludzi ognia, których jeszcze nie widziałem. Grupa ludzi niosących bicze przypominające ogony bydła, którymi będą smagać ludzi. A drugą są ubrane kobiety, lecz nagie; nieskłonne do posłuszeństwa wobec Boga i powodujące naśladowanie ich przez innych. Ich głowy przypominają wielbłądzie garby. Nie wejdą do Raju, nie powąchają jego zapachu - a zapach mógł być zazwyczaj wyczuwalny z dalekiej odległości, podróży wielu mil.” - Muslim
• „ubrane, lecz nagie” może oznaczać, że odziane są w błogosławieństwa Allaha, a nagie, bo nie okazują wdzięczności. Może to oznaczać również bardzo cienki materiał, z którego wykonane są ich ubrania, tak cienkie, że kolor ich skóry można bez problemu zobaczyć.
• „ nieskłonne do posłuszeństwa wobec Boga i powodujące naśladowanie ich przez innych” jest najbardziej prawdopodobną interpretacją słów Wysłannika ﷺ: „Ma’ilat, mumilat”. (Przyp. Tłum: czyli czytamy to dosłownie)
• „ Ich głowy przypominają wielbłądzie garby. (Al-bukht al-ma’ilah) zostało zinterpretowane na wiele sposobów.
Imam al-Nawawi wyjaśnia to jako. „powiększają lub zwiększają objętość swoich głów, owijając je albo turbanami, albo chustami, albo czymś podobnym.”
Al-Marizi powiedział „ prawdopodobne znaczenie tej frazy odnosi się do pożądania mężczyzn i nie spuszczania głów i spojrzenia.”
Qadi ’lyad opisał, że upinają włosy w specjalny sposób, na czubku głowy, co tworzy efekt przypominający garb wielbłąda.
Inna dyskusja dotyczyła tego, czy garb znajduje się na boku głowy, czy nie. [ Sharh al-Nawawi ala Sahih Muslim]
Ze względu na różne interpretacje nie można kategorycznie odnieść się do jednego stylu mody hidżabu. Niemniej jednak, żaden z tych uczonych nie sugerował, że taki sposób upinania włosów, czy sposób wiązania chusty jest niedopuszczalne lub nieodpowiednie! Ponadto jest jasne, że Prorok ﷺ wyszczególnia szereg cech konkretnej grupy kobiet.
Grupa kobiet, która żyła w czasach Imama al-Nawawi, czyli w 7 wieku naszej ery, potencjalnie mogła mieć jedną z tych cech, jednak nie czyniło to z nich grupą kobiet ognia, ani nie oznaczało, że ich przeznaczeniem było Piekło.
Współcześnie, wiele sióstr nosi swoje chusty w tym stylu, który przypomina wielbłądzi garb. Jednak te same siostry nie są częściowo nagie, ani nie są nieposłuszne Bogu. Wiele z nich jest praworządna i przestrzega prawa Allaha w przykładny sposób. Powyższa narracja nie może dotyczyć tych kobiet.
W podsumowanie, ten styl noszenia chusty nie jest niedozwolony, tak długo jak całe włosy są zakryte, i jak nie przyciągasz niepotrzebnych spojrzeń od nieznajomych ci mężczyzn. Fantazyjny hidżab, wraz z garbem, może wydawać się ekstremalnie skromny dla siostry, która dopiero zaczyna nosić chusty; gdy w tym samym czasie - gładki i niewymyślny będzie symbolizował skromność dla muzułmanki z długim stażem zakrywania aury.
Każda kobieta potrzebuje czasu na rozwój i adaptację zasad, co powinno być zrozumiałe i docenione.
Za wzór najwyższej skromności powinna być dla nas córka Proroka Muhammada ﷺ, Fatimah al-Zahra, i reszta jego błogosławionych żon, niech Allah będzie z nich zadowolony.
Niech Allah prowadzi nasze siostry i obdarzy je specjalną więzią z matkami wiernych i córkami Proroka ﷺ.
Szejk Abdurragmaan Khan
https://seekersguidance.org/answers/general-counsel/camel-hump-volumised-hijab/