Hidżab w obecności niemuzułmańskich mahram
Odpowiada: Ustadh Faraz A.Khan
Hanaficka opinia: muzułmanka nie może odsłonić aury w towarzystwie niemuzułmańskich kobiet, które nie należą do jej rodziny (ajnabiyyat). [Mawsu’s Fiqhiyya Kuwaitiyya].
Powodem tego zakazu jest obawa ujawnienia, opisu jej fizycznych cech wśród mężczyzn. Ta sama zasada obowiązuje w obecności skorumpowanych muzułmańskich kobiet (fajira), w obawie o zostanie opisaną. [Nahlawi, Hadr wal Ibaha]
•
Definicja mahram (męscy krewni, których muzułmanka nie może poślubić) obejmuje (też) nie muzułmanów. [Kasani, Bada’i al-Sana’i]
Dlatego, muzułmanka może odkryć (część) aury w obecności niemuzułmańskiego krewnego, kobiety lub mężczyzny, ale tylko wśród tych, których nie mogłaby poślubić, gdyby byli muzułmanami. To co może pokazywać w ich towarzystwie, to każdy obszar ciała, z wyjątkiem części od kolan do pępka, brzucha i pleców. Jednak skromność, stosowność, dobre wychowanie i godność pociągają za sobą noszenie luźnych ubrań, a nie odkrywanie ciała.
Nie ma rozróżnienia w tym orzeczeniu, czy dana osoba jest krewnym pierwszego stopnia (rodzicem, dzieckiem, rodzeństwem), czy krewnym drugiego stopnia (dziadkiem, wnukiem, ciotką, wujkiem).
Wyjątkiem, dla tego orzeczenia jest sytuacja, gdy muzułmanka obawia się pokusy (fitny, szahła) lub, że rodzina może omawiać jej cechy fizyczne (to jak wygląda) wśród nie muzułmanów. Wtedy może pozostać w pełni zakryta. [Nahlawi, Hadhr wal Ibaha]
•
Teść, nawet jak jest nie muzułmaninem, jest postrzegany jako mahram muzułmanki. [Kasani, Bada’i al-Sana’i]
Dlatego powyższe orzeczenie również dotyczy nie muzułmańskiego teścia, z tym samym wyjątkiem, gdy występuje strach przed pokusą (fitną). Należy zachować ostrożność.
Faraz A. Khan
Sprawdzone i zatwierdzone: Faraz Rabbani