Konserwatywne spojrzenie na Maulid - urodziny Proroka ﷺ
Artykuł: Naeem Choudhry
1 Lipiec, 2014
Postawa uczonych jest bardzo jasna.
Narodziny Świętego Proroka ma wyjątkowe znaczenie dla historii ludzkości i obchodzenie ich jest klasyfikowane jako „dobra innowacja” (bid’a hasana) w tomach klasycznego fiqh (islamskiego prawa). W opublikowanej fatwie z 1991 roku, Shaykh Muhammad al-Khazraji, Mufti Zjednoczonych Emiratów Arabskich i autor wielu prac o islamie, wyjaśnił, to że Maulid nie był znany w swojej obecnej formie przez wczesnych muzułmanów, nie skreśla jego ogromnego znaczenia we wszczepianiu miłości do proroka (ﷺ), a faktem jest, że nie zaprzecza żadnej zasadzie z Koranu i sunny, dlatego jest klasyfikowany jako zalecany (mustahabb) przez jurystów.
Pomimo sprzeciwu niektórych mniejszych odłamów, takich jak charydżydzi (Kharijites) z Omanu, pogląd ten podzieliło większość konserwatywnych uczonych. Wielcy eksperci, jak Ibn Hajar, al-Suyuti, al-Nawawi, al-Shawkani i wielu innych ortodoksyjnych osobowości podpisało się pod akceptacją obchodów święta Maulid.
Mainstreamowa szkoła sunizmu, z której wywodzi się „salafizm”, czyli mazhab hanbalicki, paradoksalnie zawsze była na czele w zachęcaniu do obchodzenia tego święta.
Ibn Taymiya, średniowieczny, syryjski uczony napisał: „Obchodząc i honorując narodziny proroka ﷺ, co czynią niektórzy ludzie, jest rzeczą dobrą, i płynie z tego wielka nagroda, ze względu na ich dobre intencje uhonorowania proroka, pokój i błogosławieństwo Allaha z nim.”
- Ibn Taymiya, Fatawa tom 23 str 163)
Jego uczeń Ibn al-Qayyim odzwierciedla to samo stanowisko: „Słuchanie pięknego głosu obchodzących urodziny proroka ﷺ , czy obchodzących inne święte dni naszej historii, przynoszą pokój w sercu i światło od samego proroka ﷺ”
- Madarij al-Salikin, str 498
W tradycji takich odłamów, jak salafizmu - odgałęzienia mazhabu hanbalickiego, też pojawiło się wiele pięknych prac dedykowanych temu świętu - napisanych specjalnie pod publiczne wystąpienia podczas tych uroczystości.
Prawdodpobnie najbardziej znanym dziełem w świecie islamu jest słynny „Maulid” napisany przez Ibn Kathir’a. Ten wybitny komentator Koranu rozpoczął swój Maulid następującymi słowami: „ Noc narodzin proroka, błogosławieństwo Allaha z nim, jest wspaniała, szlachetna, błogosławiona i święta; to noc radości dla wierzących, czysta, promieniująca światłem i bezgranicznie cenna.”
Stąd pomimo wysiłków wielu reżimów i działań sekciarskich by pozbawić muzułmanów tego najbardziej szczęśliwego i korzystnego, islamskiego święta, uczeni z wszystkich stron w przeważającej mierze poparli tę ortodoksyjną pozycję.
W czasach, gdy zasady dla muzułmanów są trudne, potrzeba nam więcej niż kiedykolwiek wysiłku by rozpalić ogień miłości do naszego proroka ﷺ w ummie, nasze społeczności powinny postępować zgodnie z tymi zaleceniami. Jak Mufti al-Khazraji podsumował: „Obchodzenie Maulidu jest zalecaną praktyką, zwłaszcza w tych trudnych czasach i nigdy nie powinno być porzucone.”
http://masud.co.uk/the-mawlid-the-conservative-view/