Lekcja 5: Raj
Szczęście dzielimy na dwie kategorie: szczęście oparte na samopoczuciu i na dobrych wartościach. To pierwsze odczuwamy, gdy spotyka nas przyjemność np. kiedy żartujemy, jemy ulubione jedzenie lub przytulamy ukochaną osobę. Rzadko kiedy trwa dłużej niż kilka godzin, a nawet minut.
Drugi rodzaj szczęścia to poczucie, że nasze życie ma sens i spełniamy cel naszej egzystencji, łącząc się z Bogiem. Reprezentuje duchowe źródło satysfakcji, wynikające z głębszego poczucia celu i wartości.
Muzułmanin żyjący ze świadomością istnienia Boga, jednocześnie będąc zakorzenionym w wartościach Koranu i sunny, odczuwa pragnienie powrotu do Raju, gdzie znajdzie schronienie od Piekła po śmierci. To stanowi największą motywację, mobilizującą wiernych do właściwego zachowania i przyczyniającą się do odczuwania szczęścia. Pragnienie osiągnięcia Raju nadaje obecnemu życiu sens, ukazując inne sprawy jako rzeczy o mniejszej wadze. Błache.
Puste życie skoncentrowane na materializmie, władzy, narkotykach, alkoholu i seksie jest zastąpione nadzieją osiągnięcia Raju, poczucia więzi z Boskim stworzeniem, jak i poświęceniem życia dla Boga, zamiast pogoni za bogactwem i sławą. Człowiek koncentruje się na zadowoleniu Allaha, nawet kosztem relacji z innymi ludźmi. Każdy musi pamiętać, że klejnot Raju jest zasłonięty przez trudy.
Aby zaznać szczęścia, trzeba wybudzić się z materialistycznego snu i zrozumieć, że nic i nikt poza Allahem nie jest w stanie usatysfakcjonować człowieka!
Zaznamy całkowitej satysfakcji po osiągnięciu naszego ostatecznego celu - Raju, a nie w tym świecie, gdzie jesteśmy niczym podróżnicy i nieznajomi.
Raj nie jest rezydencją Boga, ani stanem duchowym, który scala nas z Bogiem, jak niektórzy błędnie myślą. Raj jest duchową i zmysłową rezydencją przyjemności, gdzie wszystkie zmysły będą zaspokojone do granic. To miejsce licznych przyjemności dla wiernych. Mieszkańcy Raju nie odczują już najmniejszego bólu, ani smutku. To miejsce, gdzie wszystkie aspiracje w końcu zostaną spełnione.
Islamskie Ogrody
Dżanna (arab. Jannah) - piękny ogród.
Mieszkańcy muzułmańskich krajów, jak Persja, Hiszpania, czy Indie, inspirowali się tym miejscem tworząc piękne oranżerie, wiszące ogrody, projektowane tak aby były miejscem ucieczki i odosobnienia od otaczającego świata. Były tam oczka wodne i fontanny, ze względu na ich kojącą jakość dźwięku i wizualne piękno. Wykorzystywano sztuczne elementy dekoracyjne, jak partery dywanowe, sztuczne drzewka oraz kwiaty wykonane z metali i kamieni szlachetnych.
Dla pokoleń muzułmanów, te ogrody reprezentowały rodzaj sakralnej sztuki, którego celem było przybliżenie gości do Boga. Te współczesne są cieniem prawdziwego Raju. Służą jako przypomnienie dla ludzkości o niebiańskim miejscu zamieszkania, do którego sprawiedliwi powrócą. (…) Muzułmańskie ogrody nigdy nie posiadały posągów i rzeźbionych fontann z kamiennymi postaciami. Islam nie pozwala na tworzenie kopii ludzi i zwierząt. Najbardziej znane ogrody to min. Alhambra Palace w Grenadzie, Andaluzji; Jag Mandir (Pałac Jeziora Ogrodowego) w Indiach oraz ogrody Majorelle w Marakeszu, w Maroko. Wszystkie te miejsca miały stać się ziemskim Rajem: odcięte od zewnętrznego świata; gdzie można było oddać się medytacji, refleksji i modlitwie.
Radość Raju
Osoby, które wkroczą do Raju, zrobią to w perfekcyjnej i najpiękniejszej formie. Ich serca będą jednością. Nie będą pluli, wydmuchiwać nosów, ani wypróżniać się. Pozostaną wiecznie młodzi, silni i bez włosków na ciele (pod pachami itp).
Ziemskie przyjemności blakną w obliczu niebiańskich rozkoszy. Przyjemności tego świata są ulotne i krótkotrwałe … Krótko doświadczamy radości, podczas w Raju będziemy odczuwać ją nieskończenie długo … „
Eleganckie stroje, przepyszne jedzenie, kojące napoje, ozdobne klejnoty i wspaniałe pałace w Raju są nieporównywalnie lepsze od ziemskich luksusów.
Raj jest wolny od zanieczyszczeń, nieprzyjemnych zapachów, bólu lub dolegliwości. Nikt nie będzie obrażany, ani znieważany.
Pyszne, dojrzałe owoce będą na wyciągnięcie ręki. Każdy napój lub pokarm będą dostępne na nasze życzenie.
W Raju są morza wypełnione wodą, winem, mlekiem i miodem, od których wypływają rzeki. Wybierasz co chcesz! Są tam fontanny pachnące kamforą i imbirem, i zacienione alejki. Wino nie będzie powodowało kaca. Będzie rozkoszą dla delektujących się nim, ale nie obarczy ich pijaństwem, głupstwem, czy kłótnią. Będą popijać ze złotych i srebrnych kielichów; będą spożywać posiłki z takich naczyń.
Ich najlepsze, jedwabne ubrania będą zdobione złotem, srebrem i perłami … Nieporównywalne do odzieży wykonanej przez człowieka!
Zapach piżma będzie emanował z ich ciał.
Ich pałace będą wyróżniały się wyrafinowaną elegancją i będą w pełni urządzone. Będą mogli przesiadywać i leżakować w swoich ogrodach. Piękne, jasne, kolorowe kanapy będzie pokrywać jedwabny brokat. Do tego poduszki i wspaniałe dywany dodadzą elegancji i luksusu całemu wystrojowi. Będą to miejsca przytulne, o których większość ludzi może tylko marzyć na tym świecie; pełne spokoju, wygodne i bogato urządzone.
Na bankietach, i poza nimi, będą służyli im nieśmiertelni młodzi …
Wierni będą odwiedzali się nawzajem. Ponownie zjednoczą się z rodziną i przyjaciółmi.
Wszystkie życzenia zostaną spełnione; niektóre w najdziwniejszy sposób.
Wysłannik Allaha, pokój i błogosławieństwo z nim, powiedział: „Jeśli wierzący poprosi w Raju o dziecko, zostanie ono poczęte i mu dostarczone, i dorośnie do wymaganego wieku w jednej chwili.” Al-Tirmidhi
Wierni będą mogli cieszyć się towarzystwem małżonków, by zaspokoić pragnienia duszy: towarzystwa i intymności. Wszystkie jej potrzeby, znane z życia na ziemi, jak: uczucie tęsknoty, ból, pragnienie atrakcyjnego i zgodnego partnera, czy odwiedzin przyjaciół, wszystko zostanie zaspokojone.
Muzułmanin będzie radował się w towarzystwie rodziców, krewnych i dzieci, spośród tych, którzy byli wierzącymi.
Wszyscy będą ubrani w najbogatsze jedwabie i brokaty; będą nosić bransoletki ze złota i srebra; korony z perłami;
Aby mogli cieszyć się tymi przyjemnościami, Allah obdarzy ich permanentną młodością, pięknem i wigorem. Mamy hadis, który podaje, że wejdziemy do Raju w wieku 33 lat.
Będziemy cieszyć się hurysami, służącymi stworzonymi dla nas z czystego piżma. Będą one piękne, skromne i odseparowane, byśmy mogli cieszyć ciała w ustronnym miejscu.
Spotkanie Allaha
W Niebie wierzący zobaczą wyraźnie Allaha. Na ziemi widzimy tylko jego twory: ludzi, zwierzęta, florę, chmury, góry itd.
Będziemy zachwyceni Jego widokiem. Najpiękniejsza melodia, jaką usłyszymy będzie głosem Allaha.
Poprzez spotkanie twarzą w twarz z Bogiem doświadczymy ostateczną rozkosz i ogromne szczęście. Radość patrzenia na Niego będzie większa od tej odczuwanej z przebywania w Raju.
Allah mówi:
„Owego Dnia niektóre twarze będą promieniały (z zadowolenia), Spoglądając ku swemu Panu.” Koran 75:22-23
Twarze wiernych będą promieniały i staną się piękniejsze przy Jego Blasku.
Prorok powiedział: „Gdy ludzie Raju wejdą do Raju, Allah powie ’Czy pragniecie czegoś więcej?’ Odpowiedzą ’Czy nie rozjaśniliście naszych twarzy, czy nie przyjęliście nas do Raju i nie uratowaliście nas od Piekła?’ A wtedy zasłona zostanie poniesiona, i nie ujrzą nic bardziej im drogiego, niż spojrzenie na Pana, niech będzie uwielbiany i wywyższony na wieku. To jest to, co oznacza „więcej”. Potem wyrecytował werset: „Dla tych którzy czynią dobro świadomi, że ogląda ich Bóg, przeznaczone jest to, co najlepsze (spośród nagród, które Stwórca obiecał za dobre uczynki) i jeszcze więcej.” Koran 10:26
Wyobraźmy sobie deprywację grzeszników opisanych przez Boga: „Żadną miarą! Zaiste, tego Dnia oni będą oddzieleni od miłosierdzia swego Pana.” {Koran 83:15}. Ludzie rzekli: „O Wysłanniku Allaha, czy zobaczymy naszego Pana w Dniu Zmartwychwstania?” Wysłannik, chwała z nim, rzekł: „A czy wątpicie, że zobaczycie księżyc w noc pełni?” Odpowiedzieli, że nie. Powiedział: „A czy wątpicie, że zobaczycie słońce w bezchmurny dzień?” Odpowiedzieli, że nie. Muhammad powiedział: „Zobaczycie Go również … „
Oczywiście ci, którzy odrzucali wytyczne Boga na ziemi, angażowali się w wiele zakazanych przyjemności, będą cierpieli i odczuwali smutek w Piekle.