Ocet winny w 4 mazhabach
Imam Ahmad (radija Allahu anhu) : zmiana wina w ocet jest absolutnie niedozwolona, tak jak i spożywanie go.
Imam Malik (radija Allahu anhu): podzielał opinię Hanbali’ego, z tą różnicą, że Maliki dopuszczał spożycie go.
Imam Shafi (radijaAllahu anhu) jest zdania, że wino które samoistnie zmieniło się w ocet jest dopuszczalne. Niedozwolone będzie celowe zmienianie wina w ocet.
Imam Abu Hanifa (radijaAllahu anhu) jest zdania, że wino zmienione w ocet, czy to w wyniku ingerencji człowieka, czy to samoistnie jest dozwolone do konsumpcji.
(Durre Mamdhuud str 490 tom 5)
Zostało przekazane przez Saaiduna Anasa Bin Malik: Prorok Allaha, pokój i błogosławieństwo z nim, został zapytany, czy można zmienić wino w w ocet. Prorok odpowiedział: Nie.” (Sahih Muslim, str 163 tom 2 i Sunan Abu Dawud str 161 tom 2)
Hanaficka opinia oparta jest na wypowiedzi Ajszy (radijaAllahu anha), która została zapytana o to samo i odrzekła: „nie ma nic w tym złego, bo to pokarm (idaam).”
(Musanaf Ibn Abi Shaibah str 98 tom 5)
Hanaficka odpowiedź na hadis wspomniany wcześniej, który można znaleźć w zbiorach Sahih Muslim i Sunan Abu Dawud jest taka, że Prorok Allaha, pokój i błogosławieństwo z nim, początkowo był bardzo rygorystyczny i surowy względem zakazu spożywania alkoholu, dlatego nawet zabronił tworzenia nabidh (napojów bezalkoholowych) w pojemnikach używanych do produkcji alkoholu.
Później, gdy zauważył, że wstręt do alkoholu (przyp.tłumacz: a jak wiemy jest to bardzo uzależniająca substancja i niekiedy trudno ją porzucić) umocnił się w sercach Towarzyszy, pozwolił wykonywać napoje bezalkoholowe w kontenerach wykorzystywanych w przeszłości do wina, i pozwolił robić ocet z wina.
(Dars Muslim str 130 tom 2, Illaus Sunan str 40 tom 18 i Inayah { „Commentary of Hidayah”} str 125 tom 10)
I tylko Allah wie najlepiej.
Mojammed Tosir Miah
Darul Ifta Birmingham
https://islamqa.org/hanafi/daruliftaa-birmingham/88217/ruling-on-vinegar-made-from-wine/