Zeena - Czym jest „ozdoba” w Koranie?
Odpowiada: Ustadha Zaynab Ansari
P: Spotkałam się z różnymi interpretacjami słowa „ozdoba” z Koranu. Czy to zalicza się do biżuterii i makijażu, czy czegoś innego? Czy noszenie chusty w kropki, kwiaty itp jest dozwolone?
Odp: Pozornie, hidżab we wzorki podchodziłby pod kategorię „ illa ma dhahara minha” w wersecie 31 sury An-Nur, gdzie Allah mówi: „I powiedz wierzączym kobietom, że one także powinny powstrzymywać swoje spojrzenia (…), i że nie powinny pokazywać swych wdzięków, oprócz tego co jest widoczne; (…), i powiedz im niech nie pokazują swych wdzięków nikomu, prócz swych mężów … „
(Przyp. tłum w angielskiej wersji słowo „wdzięki” to „ozdoby”; polskie tłumaczenia też się od siebie różnią, bowiem są tylko interpretacją tłumacza, a nie oryginałem, dlatego warto przeczytać tafsir; w tym wydaniu Koranu też tłumaczą zeena jako ozdoby: https://islam-katowice.pl/koran-online-po-polsku ).
Zajrzałam do tafsiru Tabari’ego i „Mufradat” Raghib’iego by przybliżyć ci lepiej sens definicji słowa „zeena”, czy też „ozdoby”.
Ogólnie, ozdoba jest tym, co wpływa na upiększanie się osoby, a przeciwieństwem czegoś co uwydatnia niedoskonałości.
Są różne jej rodzaje, jak: intelektualna, umysłowa i fizyczna. Intelektualna i umysłowa w tym kontekście oznacza dobre maniery i cnoty. Fizyczna ozdoba dzieli się na dwa rodzaje: ukryta i ta, która jest widoczna. Ukryta uwzględnia: włosy i piersi, na przykład: biżuterię, zwłaszcza tą, która brzęczy i przyciąga uwagę. Wyjątkiem jest skromna biżuteria, którą kobieta może nosić przez cały czas, również w publicznym miejscu, jak pierścionek, czy jedną bransoletkę.
Dodatkowo, ozdoba, która jest widoczna odnosi się również do części kobiecego stroju, który nosiłaby w zwykłych okolicznościach, jak również coś, co wcześniej było widoczne. Z tego powodu, jeśli czyjeś ubranie czy szal jest we wzory, będzie podchodziło pod tą kategorię „tego co jest już widoczne.”
Islam nie jest religią trudności i biorąc pod uwagę różnorodność kulturową, geograficzną i dochodową w świecie muzułmańskim, byłoby trudno narzucić jeden wzór stroju o tym samym kolorze, wzorze itp. To co jest ważne to aby muzułmanka nosiła to, w czym dobrze się prezentuje, w czym dobrze się czuje, ale nie „odstawia się”. Kobiety powinny wiedzieć, gdzie leży granica między schludnym, eleganckim i (w granicach wytycznych) atrakcyjnym strojem, a takim, który jest prowokujący i niewłaściwy.
Sprawdzone i zatwierdzone: Szejk Faraz Rabbani