Etykieta zikr {medytacji}

Odpowiada: Ustadh Shuaib Ally

Definicja zikru i jego roli

Ibn ’Allan wspomniał definicję Imama al-Razi o zikr: dla języka stanowi wypowiedź, która wychwala, uwielbia lub wywyższa; dla serca jest rozważeniem istoty Boga i Jego atrybutów, a także prawnych zobowiązań i ich dowodów, i rozmyślania o tajemnicach Boskiego stworzenia. Dla ciała jest stałym pogrążeniem w posłuszeństwie.

Etykieta zikru

Imam al-Ghazali wspomina 10 zasad etykiety zikru:

1) Korzystanie z atutów doskonałego i korzystnego czasu, jak ten w nocy.

2) Wykorzystanie dobrych sytuacji, jak (na przykład) podczas ulewy.

3) Będąc skierowanym w kierunku kibla (kierunek Kabby).

4) Ściszając swój głos.

5) Nie przesadzanie w wyborze kwiecistej ekspresji.

6) Bycie w stanie pokory, poddania, nadzieji i strachu.

7) Gdy prosicie, wierzcie, że wasze modlitwy otrzymają odpowiedź.

8) Wypowiadając suplikacje, powtórz ją trzykrotnie.

9) Przez rozpoczęciem tej suplikacji, wspomnij lub wychwalaj Allaha

10) Pokutuj, wprowadzaj zmiany, i zwracaj się do Allaha ze wszystkim

Recytacja zikru bez łudu

Nie jest wymagane być w stanie czystości rytualnej (łudu) by móc odmawiać zikr, czy recytować litanie. Jest to jendak zalecane, bo lepiej być w najlepszym stanie zwracając lub wspominając Boga. To również tyczy się recytowania Koranu, czytania hadisów , czy angażowania się w zgłębianie nauk islamu.

Zakrywanie aury dla zikru

Nie ma obowiązku, aby kobieta zakrywała aurę jak podczas modlitwy. Jest to jednak zalecane. 

Wykonanie swoich litanii

Jest dozwolone zakończenie i kontynuowanie dziennych litanii, w dowolnym miejscu. Nie muszą być ukończone jednego dnia. Jednak jest zalecane, aby rozplanować czas poświęcony na nie, aby praktykować regularność i efektywność. Zalecane jest też, aby odrobić te, pominięte. 

Źródła: al-Hawashi al-Madaniyyah; Dalil al-Falihin; Ihya’Ulum al-Din, al-Adhkar

https://seekersguidance.org/answers/general-counsel/what-is-the-etiquette-of-dhikr-shafii-school/