Hadis Sahih Muslim 1032 • Czy kobieta unieważnia modlitwę?
Odpowiada: Ustadh Tabraze Azam
P: Znalazłem hadisy, które twierdzą, że przejście kobiety przed modlącym się, unieważnia salat. Czy to prawda?
Od tłum. Przykładowy hadis:
حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ ابْنُ عُلَيَّةَ، ح قَالَ وَحَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ يُونُسَ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ هِلاَلٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الصَّامِتِ، عَنْ أَبِي ذَرٍّ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم " إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ يُصَلِّي فَإِنَّهُ يَسْتُرُهُ إِذَا كَانَ بَيْنَ يَدَيْهِ مِثْلُ آخِرَةِ الرَّحْلِ فَإِذَا لَمْ يَكُنْ بَيْنَ يَدَيْهِ مِثْلُ آخِرَةِ الرَّحْلِ فَإِنَّهُ يَقْطَعُ صَلاَتَهُ الْحِمَارُ وَالْمَرْأَةُ وَالْكَلْبُ الأَسْوَدُ " . قُلْتُ يَا أَبَا ذَرٍّ مَا بَالُ الْكَلْبِ الأَسْوَدِ مِنَ الْكَلْبِ الأَحْمَرِ مِنَ الْكَلْبِ الأَصْفَرِ قَالَ يَا ابْنَ أَخِي سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم كَمَا سَأَلْتَنِي فَقَالَ " الْكَلْبُ الأَسْوَدُ شَيْطَانٌ " .
Abu Dharr przekazał, że Wysłannik Allaha ﷺ powiedział: Kiedy którykolwiek z was staje do modlitwy i znajduje się przed nim rzecz równa (rozmiarem) tyłowi siodła, która go zasłania i jeżeli nie ma przed nim (rzeczy) równej (rozmiarem) tyłowi siodła, jego modlitwa zostanie przerwana przez (przechodzącego) osła, kobietę, i czarnego psa. Powiedziałem: O Abu Dharr, jaka cecha odróżnia czarnego psa, od czerwonego i żółtego? Odpowiedział: O, synu mego brata, zapytałem Wysłannika Allaha ﷺ o to samo, o co mnie pytasz, i odpowiedział: Czarny pies jest diabłem.
Sahih Muslim, Księga 4, 1032
https://sunnah.com/muslim:510a
• Orzeczenie prawne •
Nie. Przechodząca kobieta, (ani nic innego) przed modlącą się osobą, nie unieważnia modlitwy.
Natomiast, osoba przechodząca przed modlącym może ponieść (za to) grzech, lub vice versa (osoba modląca się może ponieść grzech), w zależności od pewnych specyfikacji. [zobacz dołączoną odpowiedź]
Jak rozumieć hadisy o przejściu kobiety przed modlącą się osobą?
Co do hadisów, które na pierwszy rzut oka sugerują nam, że modlitwa jest unieważniona przez przechodzącą kobietę, powinny być interpretowane jedynie w taki sposób, że skromna czcigodność (khushu) jest unieważniona przez zakłócenie i rozproszenie uwagi, lub modlitwa jest niepełna przez zajęte serce, a nie, że modlitwa sama w sobie jest unieważniona.
[Kasani, Bada'i al al-Sana'i; Nawawi, Sharh Sahih Muslim]
Tylko Allah Najwyższy wie najlepiej.
•
https://sunnah.com/muslim:510a