Modlitwa za „niepoprawnie” ubranym imamem

P: Czy powinniśmy modlić się za kimś, kto:

- nie ma brody

- nie ma kufi, czapeczki do modlitwy

- nie jest najlepiej ubrany, ale zasłania aurę

- ma podwinięte rękawy, nogawki od spodni powyżej kostek 

- wszystkie opcje razem

Odpowiada: Szejk Faraz A. Khan

1) Nie ma brody

Golenie brody jest nielubiane i grzeszne w hanafickiej szkole, ale w szafickiej ledwo nielubiane ( i nie jest grzeszne). Modlenie się za imamem bez brody jest poprawne, w świetle odmiennych opinii; nikt nie musi przez to odrabiać modlitwy

2) Nie nosi czapeczki - kufi

Nie noszenie czapeczki podczas modlitwy jest nieznacznie nielubiane (markuj tanzihan) dla mężczyzn. Modlitwa za taką osobą jest poprawna i nie stwarza problemów.

3) Zakrywa aurę, ale nie jest ubrany najlepiej jak potrafi

To jest kwestia poprawnej etykiety (adab): Tak długo jak jego nagość (aura) jest całkowicie zakryta, modlitwa tej osoby i osób za nią jest poprawna. 

Z pewnością nie jest to idealne rozwiązanie, a zgromadzenie - jeśli to możliwe - zaoferować imamowi odpowiednie szaty, lub wybrać inną osobę do poprowadzenia modlitwy ( o ile nie doprowadzi to do sporu).

4) Podwinięte rękawy, odwinięte nogawki powyżej kostek itp.

Na podstawie wytycznych pewnych uczonych, to też jest kwestia adab, a modlitwa za taką osobą jest poprawna. 

5) Kombinacja wszystkich omówionych zagadnień

Modlitwa jest poprawna i nie trzeba jej powtarzać. Imam powinien zostać poinformowany ( z adab! dobrymi manierami) by traktować modlitwę poważnie i okazać jak największe maniery oraz wysoki poziom modlitwy, która jest bezpośrednim spotkaniem z Bogiem. 

[Shurunbulali, Ascent to Felicity, Maraqi Falah; Hashiyat Tahtawi; Ibn Abidin, Radd al-Muhtar]