Modlitwa za „niepoprawnie” ubranym imamem
P: Czy powinniśmy modlić się za kimś, kto:
- nie ma brody
- nie ma kufi, czapeczki do modlitwy
- nie jest najlepiej ubrany, ale zasłania aurę
- ma podwinięte rękawy, nogawki od spodni powyżej kostek
- wszystkie opcje razem
Odpowiada: Szejk Faraz A. Khan
1) Nie ma brody
Golenie brody jest nielubiane i grzeszne w hanafickiej szkole, ale w szafickiej ledwo nielubiane ( i nie jest grzeszne). Modlenie się za imamem bez brody jest poprawne, w świetle odmiennych opinii; nikt nie musi przez to odrabiać modlitwy
2) Nie nosi czapeczki - kufi
Nie noszenie czapeczki podczas modlitwy jest nieznacznie nielubiane (markuj tanzihan) dla mężczyzn. Modlitwa za taką osobą jest poprawna i nie stwarza problemów.
3) Zakrywa aurę, ale nie jest ubrany najlepiej jak potrafi
To jest kwestia poprawnej etykiety (adab): Tak długo jak jego nagość (aura) jest całkowicie zakryta, modlitwa tej osoby i osób za nią jest poprawna.
Z pewnością nie jest to idealne rozwiązanie, a zgromadzenie - jeśli to możliwe - zaoferować imamowi odpowiednie szaty, lub wybrać inną osobę do poprowadzenia modlitwy ( o ile nie doprowadzi to do sporu).
4) Podwinięte rękawy, odwinięte nogawki powyżej kostek itp.
Na podstawie wytycznych pewnych uczonych, to też jest kwestia adab, a modlitwa za taką osobą jest poprawna.
5) Kombinacja wszystkich omówionych zagadnień
Modlitwa jest poprawna i nie trzeba jej powtarzać. Imam powinien zostać poinformowany ( z adab! dobrymi manierami) by traktować modlitwę poważnie i okazać jak największe maniery oraz wysoki poziom modlitwy, która jest bezpośrednim spotkaniem z Bogiem.
[Shurunbulali, Ascent to Felicity, Maraqi Falah; Hashiyat Tahtawi; Ibn Abidin, Radd al-Muhtar]