Obrażanie islamu: jak powinniśmy reagować?


To co ma miejsce w internecie i w mediach, nie jest nowym zjawiskiem, bowiem islam i prorok Muhammad, pokój i błogosławieństwo z nim, byli degradowani i obrażani od samego początku; i nadal będą …

Sposób, w jaki niektórzy muzułmanie reagują na te prowokacje skutkują wzmocnieniem tych samych negatywnych stereotypów! Zamiast kierować się: religijną gorliwością, wściekłością, szaleństwem, pragnieniem zemsty itp. przypomnijmy sobie niektóre z koranicznych mądrości i proroczych rad, odnośnie tego, w jaki najlepszy sposób powinniśmy reagować w takich sytuacjach. 

Przygotowałem 10 punktów, aby pomóc znaleźć najlepszą odpowiedź na pytanie tytułowe:

1) Koran ostrzega wierzących, że będą doświadczać: oczerniania, szyderstw i kpiny od tych, którzy nie podzielają ich poglądów, co do wiary: 

„I z pewnością usłyszycie wiele zniewag od tych, którym została dana Księga przed wami, i od tych, którzy przydają Bogu współtowarzyszy. Jeśli będziecie nieugięcie cierpliwi (w waszej religii i będziecie przestrzegać granic, wyznaczonych przez Boga w stosunkach z nimi) i będziecie przestrzegać granic pobożności (okazując posłuszeństwo Bogu), to (powinniście wiedzieć, że to) jest powód rzeczy chwalebnych, których dokonanie wymaga wielkiego zdecydowania. „ Koran 3:186

Wiara zakorzenia się w otaczającej ją glebie niewiary, a ta zawsze będzie się jej sprzeciwiała, szczególnie w formie przemocy werbalnej i fałszywej propagandy. Kluczem, jest znosić takie boleści z cierpliwością, powściągliwością i nieustanną bojaźnią wobec Boga oraz przekonaniem, że wszystko dzieje się zgodnie z Boskim planem. 

2) Najlepszym sposobem na radzenie sobie z jakimkolwiek atakiem przeciwko wiary i objawionych praw jest podążanie za poniższym poleceniem: 

„Dobro i zło nigdy nie mogą się równać. Odpędzaj zło przy pomocy tego, co lepsze lub najlepsze. I zobacz: ten, od którego odgradzała cię nienawiść, stał się bliskim przyjacielem.” 41:34

Zatem, pozwól aby zło było odpychane przez to co najlepsze; Niech nietolerancja i przemoc będą odpychane przez cierpliwość; a ignorancja przez tolerancję; zażarte nastawienie przez perswazję; a podłość przez wybaczenie i rozwagę.

3) Prorok, pokój i błogosławieństwo z nim, powiedział: „Żaden z was szczerze nie wierzy, dopóki nie pragnie dla swego brata, tego co dla siebie samego.” Al Bukhari 13, Muslim 45

Podobnie napisał Imam al-Nawawi: „Zaleca się rozumienie tego w kategoriach uniwersalnego braterstwa, obejmującego włącznie nie muzułmanów i muzułmanów. Tym samym, muzułmanin pragnie dla swojego niemuzułmańskiego brata, tego co pragnie dla siebie, czyli nawrócenia na islam; tak jak dla muzułmańskiemu bratu życzy pozostania w islamie. Z tego powodu, zalecane jest wypowiadać suplikację kierownictwa w imieniu nie muzułmanów. [1] Zamiast ich przeklinać lub pragnąć ich zniszczenia, powinno modlić się w ich imieniu.” 

[1] Sharh al-Arba‘in al-Nawawiyyah (Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2001), 59.

4) Modlenie się o kierownictwo dla nich i dobrostan nie dotyczy wyłącznie przyjaznych nie muzułmanów, a również tych, którzy są wrodzy i agresywni. 

Podczas pewnej bitwy, gdy niemuzułmańska armia starała się zabić Proroka, pokój i błogosławieństwo z nim, i gdy krew tryskała z ran zadanych mu przez wroga, odmówił modlitwę: „O Boże! Wybacz moim ludziom, bo nie wiedzą.” [Al-Bukhari, numer 3477; Muslim 1752]

5) Nie postępuj niesprawiedliwie, nawet wobec wrogości i złej woli: „I niechaj nienawiść do jakiegoś ludu (albo jego nienawiść do was) nie skłoni was do (popełnienia grzechu) zejścia z drogi sprawiedliwości. Bądźcie sprawiedliwi: to jest bliższe (…) prawości i pobożności.” [Koran 5:8]

Ten wymagający obowiązek może sprawić trudność, lecz oddala nas od aktów przemocy, czy zemsty, które rodzą się w umysłach wielu niedoinformowanych … Jak zabijanie policjantów i dyplomatów, czy wysadzanie zagranicznych ambasad pokrywa się z naukami islamu? Przecież takie czyny są kategorycznie zakazane przez szariat.

6) Sprzeciwianje się złu jest obowiązkowe w islamie: „Ktokolwiek z was widzi zło, niech zmieni to za pomocą dłoni; jeśli nie jest w stanie, to swoim językiem; jeśli nie jest w stanie, to swoim sercem - a to jest najsłabsza wiara. „ Muslim 49

Jednak ten sprzeciw musi przebiegać w oparciu o granice prawa, nie prowadząc do większej szkody czy większego zła. Miejmy na uwadze, że liczne, wściekłe tłumy mogą zatracić się w tym samym, przeciwko czemu występują, dlatego zalecamy ostrożność i powściągliwość.

7) Musimy mieć na uwadze Zasadę Konsekwencji. 

Koran mówi: „Nie znieważajcie rzeczy bądź istot, które oni uznali za bóstwa i wzywają poza Bogiem, ażeby (także) oni (jeśli uczynicie inaczej) nie usiłowali znieważać Boga - przez złośliwość lub z powodu braku wiedzy. „ 6:108

Prorok, pokój i błogosławieństwo z nim, powiedział: „Jednym z największych grzechów jest przeklinanie własnych rodziców.” Zostało zapytane jak człowiek może przekląć swoich rodziców? Prorok, pokój i błogosławieństwo z nim, powiedział: „Znieważa ojca innego człowieka, tak że ten potem znieważa ojca pierwszego; lub znieważa jego matkę, tak więc znieważa (i) swoją.” [Al Bukhari, 5973]

I chociaż w tym przypadku to inni obrażają islam i proroka, pokój niech będzie z nim, to nadal to my ponosimy odpowiedzialność za konsekwencje naszych działań i wyrządzonych krzywd, do których możemy doprowadzić. Atakowanie ambasad, palenie flag, niszczenie obiektów oddawania czci przez innych, tylko utrudnia porozumienie i dialog między obiema stronami, umacniając konflikt i rozpalając żar nienawiści na nowo. 

8) Nie możemy być wodą na młyn mediów, czy wrogów islamu. Reagowanie wściekłością, przekleństwami czy przemocą powoduje nakręcanie medialnej spirali negatywnego ukazywania islamu i błogosławionego proroka. Sami siebie pogrążamy, ku uciesze tych, którzy nas podjudzają. Islam ma wystarczająco dużo nieprzyjaciół, którzy mają wpływy by manipulować politycznymi zagrywkami. To, czego potrzebujemy, to zdrowy rozsądek, odważne serca, długoterminowe wizje i cele, a także produktywność, która wznosi się powyżej idiotycznych reakcji. A czy my musimy reagować na każdą prowokację? 

9) W dyskursie dotyczącym granic wolności słowa ( a nawet liberalne narody muszą zaakceptować dla niej pewne ograniczenia ), powinniśmy stawiać nacisk na odpowiedzialność w dyskusji. Krytyka to jedno, ale wypowiadanie się tylko po to, aby obrażać lub znieważyć innych jest szkodliwe dla spójności społecznej i ludzkiej harmonii. 

10) Najlepszą drogą obrony honoru Proroka, pokój z nim, jest wskrzeszenie z nim więzi, jego sunną i jego sirah (biografii); życie zgodnie z jego naukami, jego charakterem, etyką i religijnością w naszym codziennym życiu; poznawanie innych o takich samych wartościach. 

Tylko wtedy, gdy odsuniemy na bok pretensje naszego ego, możemy oczekiwać, że Boska ręka przyjdzie nam z pomocą i ochroną.

Autor: Szejkh Abu Aaliyah • blog polecony przez szejkha Faraz’a Rabbani. Będę tłumaczyła inne jego artykuły.


https://thehumblei.com/2012/09/04/five-men-went-to-the-market/