Wesołe Miasteczko • Czym jest hazard?

Napisał: Kamil Uddin

Wesołe miasteczko to fajne, rodzinne wydarzenie dla większości Amerykanów. Są tam: gry, karuzele, jedzenie i tłumy ludzi, którzy chcą spędzić dobrze swój czas wolny. 

Jako muzułmanie musimy wziąć pod uwagę islamską perspektywę na temat obecnym tam rozrywek i gier. Czy wesołe miasteczka angażują nas w zakłady pieniężne i hazard? Czy uczestnicy grają dla zabawy, czy dla nagród? 

Podstawowa definicja hazardu w prawie szariatu to transakcja, gdzie obie strony podejmują obopólne ryzyko straty lub zysku. Przez obopólne rozumiemy, że strata jednej strony jest zyskiem drugiej.

Słowo „hazard” w języku arabskim to ’maysir', w formie nominalnej oznacza ’dystrybucję’. Ten, kto dystrybuuje nazywany jest ’yasir’ (przyp.tłum. jest to transliteracja angielska).

Niektórzy uczeni uważają, że ’maysir’ wywodzi się z ’yusr’ - łatwy, i hazard jest tak nazywany, ponieważ w prosty sposób zabiera własność drugiej osoby. Doświadczeni hazardziści mają do tego talent.

W czasach przedislamskich, Dniach Ignorancji, czy też Dżahilijji, wiele losowych gier było popularnych w Arabii. Jedna z nich polegała na tym, że uczestnicy zabijali wielbłąda, a następnie kładli sobie za cel określenie sposobu dystrybucji udziałów mięsa, więc niektórzy zdobywali jeden lub więcej, a innych pozostawiano bez żadnego. I ten bez udziałów musiał na zakończenie gry zapłacić za całego wielbłąda. Jedyne co było interesującego w tej grze, to to, że mięso dystrybuowano dla ubogich, a gracze nie zatrzymywali nic dla siebie. Kwestia dumy przeważała. Lęk przed byciem skąpym sprawiał, że mężczyźni czuli presję uczestniczenia w tym „rycerskim” pokazie arabskiej hojności.

Hazard jest zdecydowanie zakazany w wielu źródłach. 

Przede wszystkim, Koran głosi: „O wy, którzy wierzycie! Środki i napoje odurzające, gry hazardowe, ofiary dla czegokolwiek, co spełnia funkcję idoli i w miejscach poświęconych składaniu ofiar komuś innemu niż Bóg oraz pogańskie wróżby za pomocą strzał i inne tego typu praktyki są wstrętnym złem pochodzącym z działań Szatan. Przeto odwróćcie się od tego całkowicie, abyście mogli osiągnąć pomyślność ( w obu światach).” 5:90

Ibn Kathir, w swoim Tafsir, oraz Jassas w „Ahkam al-Quran” przekazali, że błogosławieni towarzysze: Abdullah ibn ’Abbas, Ibn ’Umar Qatadah, Mu’awiyah ibn Salih, ’Ata i Tawus powiedzieli: „ Obstawianie [wszystkie rodzaje] to maysir, nawet gry dzieci kostkami i orzechami włoskimi.”

Kolejna koncepcja to „mukhatarah”, która oznacza stawianie na coś gry (robienie zakładów), czyli jest to umowa, która krąży między zyskiem i stratą, co oznacza, że może być szansa, że ktoś dostanie bardzo dużo, a także, że nie dostanie nic. 

Ibn ’Abbas: „ Stawianie czegoś w zakład podlega pod qimar [zakłady].”

Wszystkie formy hazardu, niezależnie od tego, czy obiekt zakładu jest dużej, czy małej wartości, są zakazane w islamie. Gry, za które jest pobierana opłata, jak te znane z wesołego miasteczka, wliczając w to wszystkie strzelanki, układanki, rzutki, również podlegają pod kategorię hazardu.

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy nagroda jest oferowana przez jedną stronę dla drugiej za wykonanie zadania, i żadna opłata nie jest pobrana od uczestników. Gry, gdzie płacimy za udział w zabawie, a gdzie nie ma nagrody dla wygranego, też są dozwolone. 

Przyp. Tłum: W oryginalnym artykule jest kilka szczegółowo opisanych gier, ale nie znalazłam dla nich polskich odpowiedników, dlatego pominęłam ten wątek.

• 

Wesołe miasteczka zawierają więcej aspektów sprzecznych z islamskimi wytycznymi, jak: muzyka, brak skromności w ubiorze i wolne mieszanie się płci; ale muzułmanie mogą wybrać się tam w dni i pory dnia, kiedy ruch jest mniejszy, co ułatwi poruszanie się. Grając w dozwolone gry, musimy pamiętać o trwaniu w naszej wierze i nie oszukiwaniu, czy wydawaniu pieniędzy na zakazane lub niezalecane rozrywki. Postępując we właściwy (islamski) sposób, zaprezentujemy silną postawę dla tych, którzy znajdują się wokół nas, co może zostać nagrodzone przez Allah w przyszłym życiu. 

https://www.ilmgate.org/the-carnival-is-coming-to-town/