Zabawki z oczami dla dzieci

Niektórzy uczeni, w oparciu o przekazy od Ajszy, niech Allah będzie z niej zadowolony, ogłosili ustępstwo dla dzieci, by mogły bawić się zabawkami w formie ludzi, zwierząt itp. 

Przekaz wspomniany przez Abu Daud’a głosi, że Ajsza, niech Allah będzie z niej zadowolony, powiedziała: „Bawiłam się lalkami i za każdym razem, gdy Wysłannik Allaha, pokój i błogosławieństwo z nim, wchodził do domu, moje koleżanki, które spędzały ze mną czas, wychodziły z domu, i za każdym razem gdy wychodził, one wracały.” Przekazała też, że 'Pewnego dnia Wysłannik Allaha powrócił z ekspedycji z Tabuk lub Khaibar i w jej pokoju była zasłona zasłaniająca lalki, którymi się bawiła. Wtem wiatr mocno zawiał i odsłonił lalki. Gdy zobaczył to Wysłannik Allaha, pokój i błogosławieństwo z nim, zapytał: 'Oh Ajszo, co to?' Odparła: 'Moje lalki'. Zobaczył konia pośród nich z dwoma skrzydłami zrobionego z papieru. Odpowiedział: 'Co to jest to co widzę po środku?' Ajsza odparła: 'Koń.' Zapytał: 'A co ma na sobie?' Ajsza powiedziała: 'Dwa skrzydła.' Odpowiedział: 'Koń z dwoma skrzydłami?' Odparła: 'Nie słyszałeś, że Salomon miał konia ze skrzydłami.” Wysłannik Allaha, saał, zaśmiał się, odsłaniając zęby trzonowe.” (Abu Daud)

W oparciu o ten przekaz, niektórzy uczeni orzekli, że małe dzieci mogą bawić się lalkami i innymi zabawkami, tego samego rodzaju. Jednak inni uczeni postrzegają zabawki i lalki w ten sam sposób, co zakaz tworzenia podobizn: obrazów i rzeźb ożywionych stworzeń Allaha. Uważają ,że wspomniany wcześniej hadis odnosi się do okresu przed zakazem tworzenia obrazów itp. Większość uczonych zaadaptowali ten pogląd. Na poparcie tego, Allama Ibn Jauzi zacytował tradycyjny przekaz w Musnad Ahmad’a, który głosi: „Człowiek był z Abu Hurairah, gdy zobaczył (Abu Hurairah) dziewczynkę z papierowym koniem w ręcę. Abu Hurairah powiedział do człowieka: „Czy widziałeś to? Wysłannik Allaha, pokój i błogosławieństwo z nim, orzekł, że „To jest zachowanie tych ludzi, którzy nie mają udziału w przyszłym życiu.” 

Inni spośród uczonych orzekli, że przyzwolenie na używanie takich zabawek jest tylko dla dzieci, które nie przekroczyły wieku dojrzałości płciowej, bowiem przekazy Ajszy udowadniają, że bawiła się takimi zabawkami będąc jeszcze nieletnia. (to znaczy, nie osiągnęła wieku dojrzewania). Zakaz posiadania zabawek i lalek będzie obowiązywał tylko tych, którzy osiągneli dojrzałość płciową. 

Inni uczeni wspomnieli, że Ajsza, niech Allah będzie z niej zadowolony, otrzymała pozwolenie na zabawę takimi zabawkami, ponieważ były niekompletne i pozbawione twarzy. Oparte jest to na przekazie Ajszy, niech Allah będzie z niej zadowolony, która powiedziała, że Prorok Allaha, pokój i błogosławieństwo z nim, po zobaczeniu konika, nie wiedział dokładnie co to, i dlatego zapytał o to. Gdyby nie był on niekompletny i minimalistyczny, umowny w formie to natychmiast rozpoznał w tym podobiznę konia. 

Wszystkie te wyjaśnienia pochodzą od wielkich tradycjonalistów i jurystów spośród sahaby i tabiun, i są postrzegane jako poprawne i silne. 

Mufti Waseem Khan

https://islamqa.org/hanafi/darululoomtt/150269/is-it-permissible-to-buy-toys-for-muslim-children-with-eyes-onthem/