Sifaty (atrybuty) Boga | Podstawy wiedzy muzułmańskiej
Każdy muzułmanin powinien znać 14 atrybutów Boga, gdyż przekonanie do nich określa w wielu sprawach wiarę człowieka. Zalicza się do nich sześć sifatów zatijja i osiem sifatów subutijja.
SIFATY ZATIJJA - ATRYBUTY ISTNIENIA
1) Al-Łudżud - Istniejący
Istnienie Boga. Jego nieistnienie jest niemożliwe. Tak jak nie ma listu bez jego autora, budowli bez jej konstruktora , tak też istnienie tego świata jest niemożliwe do wyobrażenia bez Tego, kto go stworzył.
Jego imię - Allah.
Kto nie uznaje istnienia Stwórcy, ten jest osobą niewierzącą (kafirem).
2) Al-Kidam - Niemający początku
Bóg jest wieczny, nie ma początku. Bóg istniał i oprócz Niego nie było nic. Wszystko, co egzystuje, oprócz Boga (czas, miejsce, zjawrsiak itd), ma swój początek, a to oznacza, że zostało stworzone.
3) Al-Baka - Nieskończony
Bóg istnieje nieskończenie. Wszystko, co stworzone (oprócz niektórych tworów), ma swój koniec, jedynie trwanie Boga jest wieczne.
4) Al-Łahdanijja - Jedyny
Bóg w swoim istnieniu i atrybutach jest Jedyny, nie ma nic podobnego do niego i nie ma współtowarzyszy. Jest niepodzielny.
5) Al-Muhalafatun lil haładis - Niepodobny do żadnego stworzenia
Bóg nie jest podobny do niczego, co zostało stworzone. Nie można Go przedstawić w żadnej formie. Nie należy mówić, że Bóg t0 - "Światło", "Wyższy Rozum", "Duch Święty", "Super Siła", "Absolut" itp.
Bóg jest Stwórcą światła, rozumu, ducha, siły i nie jest żadnym z nich.
6) Al-Kijam bi nafsihi - Samoistny
Bóg nikogo i niczego nie potrzebuje, Jego zaś potrzebują wszystkie istoty. On nie został przez nikogo stworzony. Jego istnienie pochodzi od Niego Samego. Czas i przestrzeń są również Jego dziełem. Jako, że Stwórca nie potrzebuje Swoich stworzeń, On nie potrzebuje również ani czasu, ani przestrzeni.
SIFATY SUBUTIJJA - ATRYBUTY DZIAŁANIA
1) Al-Hajat - Wiecznie Żywy
Bóg jest wiecznie żywy. Jego życie jest inne niż nasze.
My żyjemy ciałem i duszą, Bóg nie potrzebuje niczego i nikogo.
Świadectwem tego, że wyłącznie Bóg daje życie, jest istnienie naszego świata.
2) Al-Ilm - Wszechwiedzący
Bóg Najwyższy wie wszystko, co było, jest i będzie. Wie, co jest tajne i jawne, co ukryte w sercu. Jego wiedza jest wieczna i niezmienna - nie zmniejsza się i nie powiększa.
3) As-Sami - Wszystkosłyszący
Bóg słyszy absolutnie wszystko.
Jego słyszenie nieporównanie doskonalsze od naszego. Do słyszenia nie potrzebuje żadnych organów.
Siła Jego słyszenia jest wieczna.
4) Al-Basir - Wszystkowidzący
Bóg widzi wszystko, ale inaczej niż my. Nie potrzebuje do tego żadnych narządów. Jego widzenie jest wieczne.
5) Al-Irada - Posiadający absolutną wolę
Bóg czyni wszystko, cokolwiek zechce. Wszystko dzieje się zgodnie z Jego wolą. Nic nie może wydarzyć się bez Jego woli (przypadkowo lub wbrew Jego woli). Co Bóg zechce, to się dzieje.
On stworzył zarówno dobro, które popiera, jak i zło, którego nie akceptuje.
W błędzie są ci, którzy sądzą, że dobro pochodzi od Boga, a zło od szatana, ponieważ nie ma dwóch stwórców.
Bóg obdarzył człowieka rozumiem i dał mu prawo wyboru pomiędzy dobrem i złem. W celu skierowania ludzi na drogę prawdy skierował do nich proroków, uczynił z nich nauczycieli i przykład do naśladowania.
6) Al-Kudra - Wszechmogący
Bóg jest władcą nieograniczonej siły i mocy. Nie ma niczego, co nie byłby w stanie uczynić. Nic nie jest dla Niego trudne, nie potrzebuje żadnych narządów, ani narzędzi. Wszystko, co zapragnie uczynić, dzieje się natychmiast.
7) Al-Kalam - Władający mową
Bóg, aby się wypowiedzieć, nie potrzebuje ust, liter, głosu, słów, ani przerw między nimi. Zwrócił się do proroków za pomocą Świętych Ksiąg, które zesłał. One są mową Boga, która jest wieczna i nie została stworzona.
8) At-Takłin - Stworzyciel
Bóg jest Stworzycielem Wszechświata i wszystkiego, co się w nim znajduje. Jeśli zapragnie cokolwiek stworzyć, to z całą pewnością będzie. Jeśli zechce zniszczyć to, co stworzył, uczyni to.
źródło: "Podstawy Wiedzy Muzułmańskiej. Zasady wiary, oddawanie czci, moralność, życiorys proroka Muhammada saał." Sejfettin Jazydży ; wydane przez Muzułmański Związek Religijny