Co islam mówi o antykoncepcji? - Hanafi
Po pierwsze, powinno być to powszechną wiedzą, że jednym z głównych celów zawierania małżeństw w islamie jest prokreacja. Islam zachęca swoich wyznawców do posiadania dużych rodzin aby móc zwiększyć liczebność Ummy naszego Proroka (pokój i błogosławieństwa z nim).
Allah Najwyższy mówi w Koranie:
“Teraz zbliżcie się do nich (żon) i szukajcie tego (potomstwa), co Bóg dla was ustanowił. ” (2:187)
W hadisie przekazanym przez Imama Abu Dawud, Imama an-Nasa’i i innych, Wysłannik Allaha (sallallahu 'Alajhi ła sallam) powiedział: “Żeńcie się z kobietami, które są kochające i płodne i rozmnażajcie się w dużych liczbach, ponieważ poprzez was prześcignę inne narody.”
Z powyższego jasno wynika, że szariat zachęca wiernych do unikania regulacji urodzeń, w szczególności, kiedy jest ona przyjęta jako norma. Powinno się zatem unikać antykoncepcji dopóki nie jest konieczna.
Jeśli chodzi o ustalenia szariatu, istnieją dwa rodzaje kontroli urodzeń i orzeczenia wobec nich są różne. Są nimi:
1) Permanentna i nieodwracalna antykoncepcja
Ten typ antykoncepcji bierze się pod uwagę kiedy para decyduje, że nigdy nie chce potomstwa. Jest ona wykonana poprzez proces sterylizacji albo na mężczyźnie (wazektomia), albo na kobiecie (podwiązanie jajowodów) i pozbawia parę możliwości posiadania dzieci.
Tego typu operacje są haram (niedozwolone). Istnieje wiele hadisów i jasnych w przekazie tekstów jurystów w tym temacie.
Sajjiduna Abdullah ibn Mas’ud (niech Allah będzie z niego zawodolony) powiedział:
“Udawaliśmy się na wojnę w towarzystwie Wysłannika Allaha (pokój i błogosławieństwa z nim), a nasze żony nam nie towarzyszyły. Zapytaliśmy go: 'O Proroku! Czy nie powinniśmy się wykastrować?' Zabronił nam to robić." (Sahih al-Bukhari)
Wielki hanaficki jurysta, Allama Ibn Abidin (niech Allah się nad nim zlituje), powiedział:
“Kastrowanie ludzi jest haram.” (Radd al-Muhtar).
Imam al-Ayni (niech Allah się nad nim zlituje) powiedział:
“Kastracja (i sterylizacja) jest zakazana w ogólnym porozumieniu uczonych." (Umdat al-Qari)
Jednakże, w przypadkach ekstremalnych, nieodwracalna antykoncepcja staje się dozwolona. Jest tak w przypadku zagrożenia życia kobiety, ogromnej szkody dla jej zdrowia spowodowanej przez kolejne ciąże itd. Powinno to być jednak zdecydowane przez muzułmańskiego lekarza.
2) Tymczasowa i odwracalna antykoncepcja
Istnieje wiele metod antykoncepcji tymczasowej. Używanie tabletek, kondomów, stosunek przerywany, spirala, środki plemnikobójcze itd.
Orzeczenie wobec antykoncepcji tymczasowej, jeśli nie ma ku niej dobrego powodu, jest raczej nielubiane (makruh tanzihan). Jeśli istnieje dobry powód, jest ona całkowicie dozwolona, za zgodą żony. Niektóre z takich powodów uznawanych przez uczonych to:
a) Stan fizyczny kobiety,
b) Słabość i choroba,
c) Małżeństwo jest w dalekiej podróży,
d) Małżeństwo jest burzliwe i występuje prawdopodobieństwo rozwodu,
e) Zachowywanie odstępów między dziećmi by móc im poświęcić odpowiednią ilość uwagi i opieki itd.
Jeśli antykoncepcja jest stosowana z powodów przeciwnych do nauk szariatu, wtedy będzie niedozwolona. Przykłady takich powodów to:
a) Strach przed biedą i nieumiejętnością zadbania o dziecko finansowo,
b) Naśladowanie mody niewierzących na posiadanie małych rodzin,
c) Ze względu na poczucie zawstydzenia posiadaniem córki itd.
Istnieje wiele przekazów Wysłannika Allaha (sallallahu 'Alajhi ła sallam), które zezwalają na antykoncepcję tymczasową, ale w tym samym czasie sugerują, że nie jest ona pożądana.
Sajjiduna Dżabir (Radiallahu 'Anhu) powiedzisł: “Stosowaliśmy przerywanie stosunku w czasach, kiedy objawiano Koran. Wysłannik Allaha (pokój z nim) wiedział o tym i nam nie zabronił.” (Sahih al-Bukhari i Sahih Muslim, więcej podobnych hadisów w komentarzach Imama Nawawi do Sahih Muslim, w al-Mirqat Mulli Ali al-Qari, w Radd al-Muhtar autorstwa Ibn Abidin itd.)
Allah Wie Najlepiej
[Mufti] Muhammad ibn Adam
Darul Iftaa
Leicester , UK
https://islamqa.org/hanafi/daruliftaa/7942/birth-control-contraception/