Czy wykłady/lekcje są wystarczającym powodem do opóźnienia modlitwy? - MALIKI I SZAFI'I

Niedozwolonym jest opóźnienie żadnej z modlitw celowo, chyba że ma się na to dobre usprawiedliwienie.

Uznane przez szariat powody opóźnienia modlitw

Sytuacje, w których nie trzeba się modlić (więc nie ma grzechu kiedy się tego nie zrobi) to menstruacja, połóg, świeże przyjęcie islamu, świeże rozpoczęcie okresu dojrzewania płciowego, dopiero co odzyskanie sprawności umysłowej, przytomności, sen lub zapomnienie o modlitwie.  (Sharh Abi al-Hasan)

Al-Adawi skomentował przyzwolenie ze względu na sen lub zapomnienie: "Chodzi o to, że ktoś, kto przespał i dopiero wstał albo ktoś, kto zapomniał o modlitwie w czasie jej trwania, nie są uznawani za grzesznych."  (Hashiya al-Adawi)

Przespanie modlitwy lub zapomnienie o niej

Oczywiście chodzi tu o osoby, które śpią i nie wybudzą się, nie takie, które celowo poszły spowrotem spać. Tym samym, osoba która zapomniała, faktycznie to zrobiła, a nie była zbyt zajęta lub leniwa. 

Czytamy w hadisie:  “Nie ma wady we śnie: wadliwym jest jedynie nie modlić się aż nadejdzie pora kolejnej modlitwy."  (Muslim) Oznacza to, że grzechem jest opuszczanie modlitw, ale nie jeśli ktoś naprawdę je przespał pomimo starań by się obudzić o czasie. 

Niedozwolonym jest zatem nie odmówienie modlitwy ze względu na np wykłady. Można upewnić się, że ma się łudzu i poprosić o wyjście na pięć minut celem modlitwy. 

W innych, trudnych przypadkach, można czasami łączyć modlitwy (w szkole malikickiej, szafi'ickiej i hanbalickiej, hanafici nie pozwalają łączyć modlitw. Łączy się jedynie Dhuhr z Asr i Maghrib z Iszą, jest to dozwolone ale nie zalecane - przyp.tł.) ale podlega to zupełnie innej dyskusji i nie robi się tego ze względu na np wykłady.

Ustadh Farid Dingle

https://islamqa.org/shafii/seekersguidance-shafii/169274/is-a-lecture-a-valid-excuse-to-delay-the-prayer/