Dzień sądu i koniec świata w islamie
Powinno wierzyć się w nadejście końca świata.
Ten świat i wszystkie żywe stworzenia mają swój kres.
Kiedy nadejdzie określony przez Boga czas, anioł Israfil zadmie w surmę.
Od tego straszliwego dźwięku wszystkie istoty umrą.
Zmieni się poprzedni porządek położenia ziemi i niebios.
Wszechświat przyjmie inny wygląd.
Po końcu świata, Israfil zadmie w surmę po raz drugi.
Wszyscy ludzie zostaną wskrzeszeni i zgromadzą się na placu zgromadzeń Mahszar.
Tam każdy stanie przed Bogiem i rozliczy się ze swoich czynów w dunji (obecny świat).
Aniołowie kiraman katibin wydadzą księgi czynów, z dobrymi i złymi uczynkami ludzi.
Każdy człowiek odczyta swoje czyny, popełnione w życiu doczesnym.
Będą ujawnione i zważone na bardzo dokładnej wadze, nawet te bardzo skryte grzechy.
Na jednej szali będą położone te dobre, a na drugiej te złe.
Jeśli przeważy dobro, to zgodnie z wolą Boga, człowiek trafi do Raju.
Jeśli cięższe będą złe czyny, to Bóg, albo przebaczy grzesznikowi, albo podda go karze w Piekle.
Człowiek niewierzący na jednej szali będzie miał złe uczynki, a druga pozostanie pusta.
Warunkiem przyjęcia dobrych uczynków jest szczera wiara.
Wszyscy niewierzący trafią do Piekła.
A wierzący trafią do Raju i będą żyć wiecznie.
Prorok Muhammad saał powiedział:
"W Dniu Sądu człowiek nie odejdzie z miejsca rozrachunku, dopóki nie odpowie na cztery pytania: Jak spędził życie? Jak posłużył się swoim ciałem? Jak zapracowała i rozporządził swoim majątkiem? Jak spożytkował swoją wiedzę religijną?"
At-targib łat-tarhib, t.1,s.125.
źródło: "Podstawy Wiedzy Muzułmańskiej. Zasady wiary, oddawanie czci, moralność, życiorys proroka Muhammada saał." Sejfettin Jazydży ; wydane przez Muzułmański Związek Religijny