Dzień sądu i koniec świata w islamie


Piątym dogmatem islamu jest wiara w Dzień Sądu. 

Powinno wierzyć się w nadejście końca świata. 

Ten świat i wszystkie żywe stworzenia mają swój kres.

Kiedy nadejdzie określony przez Boga czas, anioł Israfil zadmie w surmę.

Od tego straszliwego dźwięku wszystkie istoty umrą.

Zmieni się poprzedni porządek położenia ziemi i niebios.

Wszechświat przyjmie inny wygląd.

Po końcu świata, Israfil zadmie w surmę po raz drugi.

Wszyscy ludzie zostaną wskrzeszeni i zgromadzą się na placu zgromadzeń Mahszar.

Tam każdy stanie przed Bogiem i rozliczy się ze swoich czynów w dunji (obecny świat).

Aniołowie kiraman katibin wydadzą księgi czynów, z dobrymi i złymi uczynkami ludzi.

Każdy człowiek odczyta swoje czyny, popełnione w życiu doczesnym. 

Będą ujawnione i zważone na bardzo dokładnej wadze, nawet te bardzo skryte grzechy.

Na jednej szali będą położone te dobre, a na drugiej te złe.

Jeśli przeważy dobro, to zgodnie z wolą Boga, człowiek trafi do Raju.

Jeśli cięższe będą złe czyny, to Bóg, albo przebaczy grzesznikowi, albo podda go karze w Piekle.

Człowiek niewierzący na jednej szali będzie miał złe uczynki, a druga pozostanie pusta.

Warunkiem przyjęcia dobrych uczynków jest szczera wiara.

Wszyscy niewierzący trafią do Piekła.

A wierzący trafią do Raju i będą żyć wiecznie.


Prorok Muhammad saał powiedział:

"W Dniu Sądu człowiek nie odejdzie z miejsca rozrachunku, dopóki nie odpowie na cztery pytania: Jak spędził życie? Jak posłużył się swoim ciałem? Jak zapracowała i rozporządził swoim majątkiem? Jak spożytkował swoją wiedzę religijną?"

At-targib łat-tarhib, t.1,s.125.


źródło: "Podstawy Wiedzy Muzułmańskiej. Zasady wiary, oddawanie czci, moralność, życiorys proroka Muhammada saał." Sejfettin Jazydży ; wydane przez Muzułmański Związek Religijny