Opóźnienie modlitwy ze względu na bycie poza domem - Hanafi

Jeśli przebywam poza domem i postanowię się nie pomodlić o czasie modlitwy, tylko odrobię ją po powrocie w domu, czy to by było haram (zabronione) czy makruh (niezalecane)?  

Odp:

Modlitwa o jej wyznaczonej porze

Prorok (pokój i błogosławieństwa z nim) powiedział: "Najbardziej ukochanym z uczynków jest dla Allah modlitwa o jej wyznaczonej porze." [Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Dawud i Nasa’i]

Imam al-Haskafi powiedział w Durr al-Mukhtar (które komentuje dzieło Ibn `Abidin’a "Radd al-Muhtar"): “Opóźnianie modlitwy bez usprawiedliwienia jest grzechem głównym, który nie zostanie wymazany przez zaledwie przez odrobienie jej (odrobienie jej wymazuje grzech zaległej modlitwy, ale nie celowe opóźnienie jej), potrzeba jeszcze skruchy (po odrobieniu jej, w przeciwnym razie nadal jest zaległa więc skrucha nie jest ważna) lub odbycie pielgrzymki Hadżdż (jako że Hadżdż zmazuje grzechy główne).” (Radd al-muhtar `ala al-Durr al-Mukhtar, 1.485, Bulaq)

Bycie w miejscu publicznym nie stanowi wymówki do opóźnienia modlitwy. Allah obdarował nas intelektem, dzięki któremu możemy zastosować święte prawo (szariatu) w naszym życiu. Wszyscy muzułmanie powinni wiedzieć jak określić kierunek modlitwy obojętnie gdzie się znajdują. Powinni być świadomi czasu modlitw, jak szybko i efektywnie wykonać ablucję w publicznej łazience jeśli jest to konieczne, a także jak wykonać modlitwę w miejscu publicznym w szybki sposób tak, aby była ważna. Żadne z tych rzeczy nie są wygórowanie trudne do wykonania, pod warunkiem że wierny jest zdeterminowany, by ich dokonać. 

Ibn Hajar al-Haytami,  imam szkoły szafi'ickiej powiedział w swoim dziele o grzechach głównych "al-Zawajir `an Iqtiraf al-Kaba’ir": “(Siedemdziesiąty siódmy grzech ciężki: Celowo opóźnić modlitwę…)"

Allah Najwyższy powiedział: "Przyszli po nich następcy, którzy pomijali modlitwę, a postępowali za swymi namiętnościami. Wkrótce jednak spotkają swą zgubę." (Koran,19: 59) Ibn Mas`ud (niech Allah będzie z niego zadowolony) powiedział: "Nie oznacza to, że porzucili całkowicie oddawanie czci, a że opóźnili je poza czas, w którym powinno być dokonane."

Allah Najwyższy powiedział: "O wy, którzy wierzycie! Niechaj nie odrywają was wasze majątki i wasze dzieci od wspominania Boga. Ci, którzy tak uczynią, poniosą stratę." (Koran, 63: 9) Sporo z komentujących Koran wyjaśnia,  że znaczenie "wspominania Boga" w tym wersie oznacza pięć modlitw, zatem ktokolwiek jest odciągnięty od obowiązkowej modlitwy o jej wyznaczonym czasie przez swój majątek np handel czy profesję, albo ze względu na swoje dzieci, będzie pomiędzy ponoszącymi stratę. Dlatego Prorok (pokój i błogosławieństwa z nim) powiedział: "Pierwsza rzeczą, o jaką wierny zostanie zapytany w Dniu Sądu, jest jego modlitwa. Jeśli była porządna, odniesie sukces (falah) i zbawienie. Jeśli była kiepska, odniesie straty i porażkę."

Allah Najwyższy powiedział: "Biada modlącym się, którzy są niedbali w swych modlitwach." (Koran, 107: 4-5) Prorok (pokój i błogosławieństwa z nim) powiedział: "Chodzi o tych, którzy opóźniają modlitwy poza ich wyznaczony czas." 

Allah Najwyższy powiedział: "Odprawiajcie pełną modlitwę, jaka przepisana jest wiernym w oznaczonym czasie." (Koran, 4: 103) Imam Ahmad przekazał z dobrym łańcuchem przekazujących, tak jak i Tabarani i Ibn Hibban w swoim zbiorze Sahih, że Prorok (pokój i błogosławieństwa z nim) wspomniał pewnego dnia o modlitwach i powiedział: "Ktokolwiek je odmawia (o wyznaczonej porze), powinny być jego światłem, jasnym dowodem i zbawieniem w Dniu Sądu. Ktokolwiek ich nie odmawia, nie będą mu one światłem, jasnym dowodem, ani zbawieniem w Dniu Sądu, i znajdzie się pośród Qaruna, Faraona, Hamana i Ubayya ibn Khalafa..."

Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, Abu Dawud i Nasa’i przekazali, że Prorok (pokój i błogosławieństwa) powiedział: "Najukochańszym z uczynków jest dla Allah modlitwa o czasie. Następnie, bycie dobrym do rodziców." Z tego też powodu  `Umar (Radiallahu 'Anhu) kontynuował modlitwę z krwią lejącą się z zadanej mu rany (podczas próby zamordowania go).  [Ibn Hajar al-Haytami, al-Zawajir, 1.222-228]

Allah wie najlepiej i tylko On obdarza sukcesem.

Sohail Hanif & Faraz Rabbani.

https://islamqa.org/hanafi/qibla-hanafi/36025/praying-on-time/