Rodzaje wody w islamie


Z punktu widzenia fikhu wyróżnia się 2 rodzaje wody:

1. MUTLAK 

Woda naturalna, np. woda deszczowa, ze stopionego śniegu, jeziora, rzeczna, źródlana i studzienna, która nie ma żadnych domieszek. Istnieje 5 rodzajów wody mutlak:

1) Woda czysta i oczyszczająca. Jest to woda, która nie zmieniła koloru, smaku ani zapachu i nie była wcześniej wykorzystywana do obmycia. Nadaje się do wykonywania różnego rodzaju oczyszczania, zarówno do guslu, jak i do łudu, a także do picia, przygotowywania posiłków i innych celów spożywczych. 

2) Woda czysta i oczyszczająca, lecz wykorzystywanie jej jest niewskazane. Jest to woda o niewielkiej objętości, którą piły zwierzęta i ptactwo domowe, jak kury lub ptaki łowcem, jak sokół, albo jastrząb. Używanie jej do guslu i łudu, gdy mamy dostęp do czystej wody, stanowi makruh. Jeśli jednak nie ma innej, wtedy obmycie się nią jest dozwolone.

3) Woda czysta sama w sobie, ale nieoczyszczająca. Jest to woda, która wcześniej była używana do obmycia. Taką wodą nie wykonujemy ponownie ani gustu, ani łudu.

4) Woda nieczysta. Jest to woda o małej objętości, która zawiera drobne nieczystości. Jeśli jednak objętość takiej wody jest większa niż dwa kulla (pojemność wody równa w przybliżeniu 60 cm) wówczas jest uważana za czystą i nadającą się do rytualnego obmycia, pod warunkiem ,że jej swoiste cechy - kolor, smak i zapach - nie uległy zmianie.

5) Woda o wątpliwej czystości. Jest to woda, z której pił osioł lub muł. Taką wodę możemy wykorzystać do obmycia się z nieczystości, ale nie wykonujemy nią ani guslu, ani łudu. Jeżeli jednak nie ma innej - czystej - wody, to możemy użyć jej do obmycia, ale potem należy wykonać tajammum, ponieważ czystość takiej wody jest wątpliwa.



2. MUKAJJAD

Woda czysta, ale nie oczyszczająca, np. sok z arbuza lub winogron. Taka woda jest również nazywana liajnihi. Woda zmieszana z czymkolwiek czystym np. z mlekiem, herbatą, lub kawą, ma nazwę li gajri ajnihi. Wodą mukajjad nie wykonuje się ani gustu (obmycie całego ciała), ani łudu (obmycie określonych części ciała). 


źródło: "Podstawy Wiedzy Muzułmańskiej. Zasady wiary, oddawanie czci, moralność, życiorys proroka Muhammada saał." Sejfettin Jazydży ; wydane przez Muzułmański Związek Religijny