Tasattur - przykrycie aury kobiet


Tasattur to zakrycie intymnych części ciała (aura). 

Dotyczy zarówno mężczyzn i kobiet.

Kwestia ta omawiana jest w Koranie, hadisach i opowieściach o towarzyszach Proroka saał.


W Świętym Koranie jest powiedziane:

Jaa banii aadama kad anzalnaa alajkum libaasan jułaarii sałaatikum ła riiszan ła libaasut takłaa zaalika chajr. Zaalika min aajaatil laahi la'allahum jazzakkaruun. Jaa banii aadama laa jaftinanna kumusz szajtaanu kamaa achradża abałajkum minal dżannati janzi'u anhumaa libaasahumaa lijurijahumaa sał aatimimaa.

Znaczenie: " O synowie Adama! My zesłaliśmy wam odzież, aby okryła waszą nagość oraz aby was zdobiła. Szata pobożności jest jednak najlepsza. Takie są znaki Boga. Być może, będziecie o tym pamiętać . O synowie Adama! Niechaj nie zwiedzie was szatana, jak zwiódł i wyprowadził waszych rodziców z Raju, pozbawiając ich odzienia, aby pokazać im ich nagość. On i jego zastępy obserwują was stamtąd, skąd wy ich nie widzicie. My uczyniliśmy szatanów opiekunami tych, którzy nie wierzą." 7:26-27

Tasattur zakrywa ciało przed cudzymi spojrzeniami i powstrzymuje od zakazanych pożądań. Zasłanianie intymnych miejsc zobowiązuje człowieka do bycia przyzwoitym i skromnym. 

Głównym celem zakrycia aury przez osobę wierzącą jest wypełnienie nakazu Boga.

W islamie określone są normy zakrywania aury, a także ustalona dopuszczalność patrzenia na te lub inne części ciała.

Bóg w Koranie objawił:

Kul lil mu'miniina jagudduu min absaarihim ła jahfazuu furuudżahum zalika azkaa lahum.

Znaczenie: "Powiedz wierzącym mężczyznom, aby skromnie opuszczali swój wzrok i strzegli swej intymności. To będzie dla nich czystsze." 24:30

W Koranie znajduje się werset mówiący o kobietach:

Ła kul lil mu'minaati jagdudna min absaarihinna ła jahfazna furuudżahunna ła laa jubdiina ziinatahunna illa maa Sahara minhaa.

Znaczenie: Powiedz wierzącym kobietom, aby skromnie opuszczały swój wzrok i strzegły swej intymności. Niech nie wystawiają na pokaz swych ozdób, oprócz tego co jest widoczne." 24:31

Ajsza, ra, żona Proroka Muhammada saał, opowiedziała o zdarzeniu, kiedy to Asma, córka Abu Bakra, przyszła do Proroka saał w prześwitującej odzieży. Wysłannik Boga saał odwrócił się od niej i rzekł: "O Asmo! Kobieta, która osiągnęła dojrzałość, nie powinna odsłaniać miejsc oprócz tych" - pokazał na twarz i dłonie." Abu Dawid, Libas, 31

Ajsza ra powiedziała również: "Bóg nie przyjmie modlitwy kobiety, która ma niezakrytą aurę."  Ibn Marża, Taharat, 132; At-Tirmizi, Sałat, 160



Kobieta powinna zasłaniać całe ciało - oprócz twarzy, dłoni i stóp.

Jest zobowiązana do zakrywania włosów.

Jeśli nie obawia się wywołania fitny (nizgody), nie musi zakrywać twarzy i dłoni.


Zarówno kobiety, jak i mężczyźni, nie powinni nosić obcisłej odzieży.

Opięte ubranie czasami bywa bardziej kompromitujące niż przezroczyste. 

Chodzenie w takim ubiorze jest niepożądane (makruh), jednak wykonywanie w nim modlitwy nie jest zakazane. 

Noszenie luźnej odzieży jest dla zdrowia korzystniejsze niż obcisłej, która powoduje złe krążenie krwi w organizmie.

Ubranie powinno być nieprzezroczyste na tyle, aby nie można było rozróżnić koloru skóry.

Nie wolno wykonywać modlitwy w przeźroczystej odzieży, gdyż nie zakrywa aury.


Kobieta może używać perfum, jeśli przebywa w kręgu rodziny lub innych kobiet.

Nie wypada stosować wonności przed wyjściem z domu, w meczecie lub wśród mężczyzn.


Prorok Muhammad saał powiedział: "Jeśli jakaś kobieta wyjdzie z domu, używając perfum z zamiarem, aby zapach był wyczuwalny w otoczeniu - jest to pierwszy krok do ziny (cudzołóstwa)." 

Kobieta nie powinna nosić odzieży podobnej do męskiej, a mężczyzna - podobnej do damskiej.

Wysłannik Boga saał oznajmił: "Bóg przeklął kobiety, które upodabniają się do mężczyzn, i mężczyzn, którzy upodabniają się do kobiet." Al Buchari, Libas, 62; At-Tirmizi, Adab, 24

Bóg stworzył mężczyznę i kobietę odróżniających się od siebie zarówno fizycznie, jak i duchowo.

W islamie są ustanowione zasady relacji między mężczyznami i kobietami i określone różnice w ich ubiorze. 



źródło: "Podstawy Wiedzy Muzułmańskiej. Zasady wiary, oddawanie czci, moralność, życiorys proroka Muhammada saał." Sejfettin Jazydży ; wydane przez Muzułmański Związek Religijny