Czy wolno modlić się za zmarłych?

Czy w islamie wolno modlić się za zmarłych, skoro czytamy w Koranie, że:

6:116 : “Jeśli będziesz podążał za większością tych, którzy są na ziemi, to oni sprowadzą cię z drogi Boga. Oni podążają jedynie za domysłami i tylko zmyślają."

Bóg odbiera przewodnictwo tym, którzy nie używają rozumu:

10:100 ”Nikt nie może uwierzyć bez zezwolenia Boga. On pozostawi w nieczystości tych, którzy nie rozumieją." (Którzy nie używają rozumu w jednym z angielskich tłumaczeń zacytowanych w oryginale pytania - przyp.tł.)

Dodatkowo, w surze Ya Sin (którą ironicznie recytujemy zmarłym):

36:69/70 : “…. To jest jedynie napomnienie i Koran wyjaśniający, aby ostrzegać wszystkich żyjących."

Koran jest przewodnictwem dla ŻYWYCH - by recytowali i słuchali: 

7:204: ”Kiedy recytowany jest Koran, to przysłuchujcie się temu w skupieniu. Być może, dostąpicie miłosierdzia!"

Zmarli nie słyszą:

35:22: ”Nie są podobni do siebie żywi i umarli. Bóg daje słyszeć, komu zechce, ale ty nie możesz sprawić, aby słyszeli ci, którzy są w grobach."

Jestem przekonany że jest to (recytacja/modlitwy za zmarłych) strata czasu i innowacja, jako że nie możemy wymazać grzechów innych: 

25:70/71: “Tym jednak, którzy się nawrócili, uwierzyli i czynili dobre dzieło, Bóg zamieni ich złe uczynki na dobre. Bóg jest Przebaczający, Miłościwy! A kto się nawróci i czyni dobro, ten, zaprawdę, zwrócił się ku Bogu prawdziwie."

2:177: ”Nie jest pobożnością to, że zwracacie swe twarze na wschód lub na zachód, ale pobożnością jest wiara w Boga i w Dzień Ostatni, i w aniołów, i w Księgę, i w proroków. I rozdawanie ze swego majątku, pomimo miłości do niego, bliskim krewnym i sierotom, i ubogim, i podróżującym, i proszącym o wsparcie..."

Z ogromnymi wyrazami szacunku

Odp:

W Imię Allah, Najmiłosierniejszego, Najlitościwszego

As-salāmu ‘alaikum ła-rahmatullāhi ła-barakātuh.

Przeczytaliśmy twój list i prosimy o przeczytanie naszej odpowiedzi z otwartym umysłem. Jeśli poszukujesz prawdy, a wierzymy że tak właśnie jest, odstawisz na bok z góry założone opinie i ocenisz naszą odpowiedź z akademickiej (w oparciu o nauki islamu) perspektywy i w świetle załączonych dowodów z Koranu i sunny. 

1.) Jednym z twoich głównych zarzutów jest teza, że cytowane przez ciebie wersy odradzają (twoim zdaniem) proszenie o przebaczenie za grzechy zmarłych wierzących.

Jednakże, sam Koran nakazuje nam prosić o przebaczenie za wierzących, którzy żyli przed nami:

"Ci, którzy przyszli po nich, mówią: „Panie nasz, przebacz nam i naszym braciom, którzy wyprzedzili nas w wierze! Nie wprowadzaj do naszych serc urazy do tych, którzy uwierzyli. Panie nasz! Ty przecież jesteś Współczujący, Miłościwy!” [59:10]

Komentatorzy Koranu przekazali wyjaśnienia od najlepiej wyedukowanych w islamie towarzyszy (Proroka) takich jak Matka Wierzących, Aisza (Niech Allah jest z niej zadowolony) i Abdullah ibn Abbas (niech Allah jest z niego zadowolony), że w tym wersie nakazano wierzącym prosić o przebaczene za Towarzyszy (Niech Allah będzie z nich zadowolony). 

Jako że Towarzysze zmarli i my i wszyscy pozostali, którzy przyszli po nich, mamy prosić i przebaczenie dla nich, według twojej tezy - niech Allah wybaczy - Allah nakazał robić nam coś, co nie ma sensu? Zatem po co by nam to nakazał? 

Po drugie, kto z nas może mieć tupet, by twierdzić, że zna Koran lepiej niż Aisza czy Abdullah ibn Abbas (niech Allah będzie z nich zadowolony)?

Jest też wiele autentycznych hadisów mówiących nam, że zmarli muzułmanie zyskują ogromnie na modlitwach i dobrych uczynkach, za które jest im przekazywane wynagrodzenie (poprzez intencję recytacji czy np jałmużny, za którą wynagrodzenie chcemy ofiarować zmarłemu - przyp.tł.)

2.) W autentycznym hadisie, Rasulullah (salallahu alaihi ła sallam) powiedział: “Zaprawdę, Allah wzniesie rank pobożnej osoby w Raju, aż zapyta on: ‘O Panie! Jak sobie na to zasłużyłem?’ Allah odpowie: ‘Poprzez modlitwę twojego syna bym ci wybaczył.’” 

Powyższe jasno uczy, że człowiek osiągnie wyższy rank ze względu na modlitwy za niego. 

Ibn Kathir (Rahimahullah) skomentował ogrom Miłosierdzia Allah:

"Po tym jak Allah wspomniał Swoją przysługę wzniesienia statusu rodzica przez modlitwy dziecka, mimo, że nie zasłużył na niego swoimi uczynkami, podkreślił Swoją sprawiedliwość pod względem tego, że nie karze nikogo za grzechy innych. Każda osoba odpowie za własne grzechy. Nikt nie poniesie odpowiedzialności za grzechy swoich dzieci lub rodziców. Allah Najwyższy powiedział: (Każda dusza jest zastawem tego, co zarobiła, oprócz ludzi prawej strony, którzy w Ogrodach będą się wzajemnie rozpytywać o grzeszników.)"(74:38-41)”  

Ibn Kathir (Rahimahullah) wyjaśnia powyższy wers: “Oznacza: każda osoba jest związana z własnymi złymi uczynkami. Jednakże pobożni ludzie otrzymają błogosławieństwo dobrego wpływu ich uczynków na ich dzieci i krewnych."  

3.) Imam Bukhari (Rahimahullah) przekazał w swoim zbiorze Sahih od Aiszy (Rahimahullah), “Pewien człowiek powiedział do Proroka (salallahu alaihi ła sallam): ‘Moja matka zmarła nagle, myślę, że gdyby żyła, dawałaby jałmużnę. Zatem czy jeśli zrobię to teraz w jej imieniu, czy otrzyma nagrodę?' Prorok (salallahu alaihi ła sallam) powiedział: ‘Tak.’” 

Uczeni hadisów wyjaśniają, że jałmużna za zmarłych jest nie tylko dozwolona, ale i ogromnie na niej oni zyskują.  

4.) Imam Muslim (Rahimahullah) przekazał w swoim zbiorze Sahih od Abu Hurejry (Radiallahu 'Anhu), że Rasulullah (salallahu alaihi ła sallam) powiedział: “Kiedy człowiek umiera, wszystkie jego uczynki dobiegają końca, poza trzema - kontynuowana jałmużna, wiedza, z której korzystają ludzie i pobożne dziecko, które się za niego modli." 

To podkreśla korzyści jakie otrzymuje zmarły z dua za niego. Nie jest to też ograniczone do dua jedynie pobożnego dziecka, ponieważ dua dziecka liczą się rodzicowi jako jego własne dobre uczynki (bo wychował je w islamie - przyp.tł.) Jest to widoczne w słowach hadisu:  “jego uczynki dobiegają końca, z wyjątkiem trzech…”. Jest tak, ponieważ rodzic jest powodem, za pozwoleniem Allah, że dziecko zjawiło się na tym świecie, więc jest to jego obowiązkiem, by prosić o przebaczenie dla rodzica. 

Dua innych ludzi nie liczą się jako nasze własne dobre uczynki, ale nadal są korzystne, jak pokazaliśmy powyżej w wersach Koranu i ich wyjaśnieniu. 

Na podstawie powyższego możesz dostrzec, że proszenie o przebaczenie zmarłym i przekazywanie im wynagrodzenia za dobre uczynki nie jest innowacją, a powszechną, (dobrą) praktyką. 

Allah Ta’āla Wie Najlepiej

Sohail ibn Arif,
Student Darul Iftaa
Chicago, USA

Zatwierdził Mufti Ebrahim Desai Rahimahullah


https://islamqa.org/hanafi/askimam/102400/can-you-prove-that-seeking-forgiveness-istighfar-and-conveying-reward-of-deeds-is-an-established-practice-and-not-a-bidah/