Picie wielbłądziej uryny w tradycji islamu

Mawlana Abu Asim Badrul Islam, Wielka Brytania

Wprowadzenie

W niektórych krajach muzułmańskich, wierzy się, że wielbłądzi mocz posiada niezwykłe właściwości lecznicze, dlatego spożywa się go i stosuje na różne sposoby. Producenci produkują napoje z wielbłądziej uryny i wykorzystują ją w innych produktach. Wprawdzie praktyka ta stosowana jest przez znaczną mniejszość, to jednak rodzi wiele pytań i szyderczych uwag ze strony niemuzułmanów.

Niektórzy kreślą paralelę między tą praktyką niektórych muzułmanów a spożywaniem i rzekomymi błogosławieństwami z krowiego moczu przez niektórych Hindusów.x

Badania naukowe 

O ile nam wiadomo, nie ma jednoznacznych badań naukowych na temach korzyści lub szkód picia wielbłądziego moczu. Niektóre badania wykazały, że może zawierać anty nowotworowe właściwości. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przestrzega przed piciem niepasteryzowanego, surowego mleka lub moczu wielblądów, bo istnieje wysokie ryzyko zarażenia wirusem koronowirusa MERS-CoV.

Dlaczego muzułmanie to piją?

Zdecydowana większość muzułmanów robi to z przekonań religijnych, w oparciu o wydarzenie z życia Wysłannika Allaha saał. Ten incydent został wspomniany kilku krotnie w zbiorach hadisów Sahih Imama al-Buchari (hadis 233) i Imama Muslim w jego zbiorach sahih (hadis 1671). Wspomnieli o tym również inni imamowie w swoich zbiorach.

Hadis o wielbłądzim moczu

Hadis został przekazany przez Anas'a ibn Malik, niech Allah będzie z niego zadowolony. Opisał grupę ludzi z plemienia Ukl lub Uraynah, którzy przybyli do Medyny. W komentarzu do tego hadisu, Szejk al-Islam Ibn Hajar al-Asqalani, w jego monumentalnym Fath al-Bari, przekazał, że przyjęli islam, ale bardzo się rozchorowali przez klimat, jedzenie i grypę z Medyny. Ibn Hajar wspomina, że jest wzmianka, że przybyli już chorzy. Ich choroba doprowadziła do skrajnego niedożywienia i osłabienia. Byli bladzi. Przyszli do Wysłannika Allaha saał i poskarżyli na swój krytyczny stan. Powiedział im, aby udali się do stada mlecznych wielbłądzic, które znajdowały się na nizinach poza Medyną i wypili ich mocz oraz mleko. W jego komentarzu do Sahih Muslim, Allamah Mufti Muhammad Taqi Uthmani wspomina wiele przekazów, że wielbłądy należały do Wysłannika Allaha saał. Gdy chorzy udali się do wskazanego miejsca i napili moczu oraz mleka wielbłądzic, uzyskali dobre zdrowie. Po czym zabili pastucha Wysłannika Allaha saał i ukradli wielbłądy. 

Werdykt Szkół 

Imam Malik uznał, że mocz wszystkich zwierząt, których mięso jest halal, zachowuje czystość (taharah).

Ten pogląd podziela też Imam Ahmad, al-Sha'bi, 'Ata, al-Nakha'i, al-Zuhri, Ibn Sirin, al-Hakam, al-Thawri. 

Spośród uczonych hanafickiego mazhabu świętego prawa, Imam Muhammad ibn al-Hasan al-Shaybani również podtrzymuje ten pogląd.

Imam Abu Yusuf, inny główny uczeń Imama Abu Hanify, podtrzymuje dopuszczalność picia moczu zwierząt, których mięso jest halal, ale utrzymuje, że nawet niewielka ilość moczu zmieszana z wodą, uczyni ją nieczystą.

Jednak, ustanowiony pogląd w szkole hanafickiej, na podstawie której wydano fatwę, głosi, że każdy mocz jest nieczystością (najis). 

Imamowie Abu Hanifa, Al-Szafii, Abu Yusuf, Abu Thawr i wielu innych uznało wszystkie rodzaju moczu za nieczyste (niezależnie, czy to mocz ludzki - dziecka, dorosłego, halal zwierzęcia, czy haram zwierzęcia.)

Wyjaśnienie hadisu o moczu wielbłądach

Ludzie, od których wychodzi sprzeciw, jak Abu Hanifah, al-Szafii, Abu Yusuf, Abu Thawr i wielu innych argumentuje swoją podstawę, jako by Prorok Muhammad saał pozwolił im wypić mocz wielbłądzic przez konieczność (na tamten moment, dla tych konkretnych osób). To wydarzenie nie może być traktowane, jako dowód, że picie moczu jest dozwolone, bowiem w islamie jest wiele wyjątków od reguły, gdy nie ma innej możliwości, a w normalnych okolicznościach te rzeczy są zakazane. Wykorzystanie haram substancji jako lekarstwo jest dozwolone, gdy mamy pewność, że załagodzi objaw, a nie ma dostępu do halal alternatywy. A Prorok Muhammad saał, przez objawienie od Boga, wiedział, że mocz na pewno przyniesie im ulgę, dlatego na to zezwolił. Tak samo, wypicie wina w przypadku ogromnego pragnienia i braku dostępu do wody, będzie dozwolone. 

(...)

W kolejnym wyjaśnieniu dla tego hadisu czytamy, że Muhammad saał kazał im napić się mleka i powąchać mocz wielbłądzic. Wspomina o tym Ibn Hisham w "Mughni 'l-Labib" (2:193, 2:169, 1:32) na początku piątego rozdziału, w drugim tomie. 

Podobnie, słowo "mocz" nie zostało wspomniane w przekazie Anas Ibn Malika, przekazanego przez Al-Tahawi i Abu Allah ibn Bakr z Anas. Zostało o tym wspomniane przez naszego szejka, al-Binnori, w jego Ma'arif al-Sunan (1:275). 

(...)

Nie jest dozwolone wykorzystywać ten hadis, jako dowód, że mocz wielbłądzi jest czysty, w świetle tych mocnych dowodów.


Dowody na to, że mocz jest nieczysty - wymienię tylko kilka:

1) Al-Timidhi przekazał hadis Ibn Umar:

نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن أكل الجلالة وألبانها.

"Wysłannik Allaha saał zakazał jedzenia mięsa, i picia mleka, zwierząt, które zjadają pyski."

Powodem tego zakazu jest fakt, że te zwierzęta zjadają pyski / twarze innych zwierząt. Mięso z takich zwierząt jest nieczyste, bo nieczystość ze skonsumowanych pysków może roznieść się po wnętrznościach.

2) Hadis Abu Hurayrah, wspomniany przez Ibn Majah, al-Dara Qutni, al Hakim w jego "Mustadrak" - powiedział: "to jest autentyczne zgodnie z warunkami dwóch szejków (al Buchari i Muslim). Al-Dhahabi:

استنزهوا من البول ، فإن عامة عذاب القبر منه.

"Oczyszczajcie się od moczu. Większość kar w grobach, będzie wynikać z niedbałości o ten aspekt."

3) Jako dowód na obrzydliwość moczu, Imam Sayyid Muhammad Anwar Shah Kashmitri twierdzi, że można to wywnioskować z Koranu:

وَإِنَّ لَكُمۡ فِي ٱلۡأَنۡعَٰمِ لَعِبۡرَةٗۖ نُّسۡقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهِۦ مِنۢ بَيۡنِ فَرۡثٖ وَدَمٖ لَّبَنًا خَالِصٗا سَآئِغٗا لِّلشَّٰرِبِينَ ٦٦

"Zaprawdę, macie pouczający przykład w waszych trzodach! My poimy was tym, co jest w ich wnętrznościach, między pokarmem strawionym a krwią - mlekiem czystym, przyjemnym dla pijących." 16:66

(...)

Podsumowanie

Gdyby mocz wielbłądzi był dozwolony do konsumpcji, czy wykorzystywany jako lekarstwo, to byłby częściej wykorzystywany przez Wysłannika Allaha saał i jego Towarzyszy, i wszystkich generacji po nich. To byłoby bardzo popularne lekarstwo, i znaliby to muzułmanie z różnych zakątków świata - tak samo, jak wszyscy wiedzą o wodzie Zamzam i jej właściwościach. Rzeczywistość jest dość inna. Dla większości muzułmanów, picie wielbłądziej uryny jest nieznanym zjawiskiem, a słysząc o niej, odbierają to za rzecz obrzydliwą i niesmaczną.

W oryginalnym tekście znajduje się bibliografia i wyjaśnienia. 

https://www.ilmgate.org/consumption-of-camel-urine-clarification-from-islamic-tradition/