Dlaczego islam wydaje się tak trudny do praktykowania? #drogaśrodka
Gdy życie, w tym religia, stają się zbyt trudne lub nas przytłaczają, ważne jest aby zrobić krok w tył, by zaczerpnąć trochę powietrza. Już i tak zrobiłaś krok we właściwym kierunku - pytając.
Obowiązek moralny i prawny
Celem religii jest pożytek ludzkości w tym życiu i przyszłym.
W obecnym życiu, religia dostarcza niezbędnych wskazówek zarówno dla jednostki, jak i dla społeczeństwa, a także zapewnienie jasnych granic, w których można prowadzić swoje ziemskie sprawy.
Realizacja tych celów prowadzi również do osiągnięcia większego zadowolenia, szczęścia w życiu przyszłym.
Jak każdy kodeks prawa, szariat nie powinien sprawiać trudności ludziom, ale należy pamiętać, że to życie jest tymczasowym testem, i tak jak wszystkie inne testy (pomyśl o egzaminach, czy rozmowach o pracę), oczywiście wymaga od nas wysiłku, trudnej pracy, walki i poświęcenia.
Efektem czego jest wieczna rozkosz Raju!
To dlatego Prorok saał powiedział: "Raj jest otoczony trudnościami, a Piekło jest otoczone pragnieniami" (Al Buchari, Muslim)
Imam Nabawi, wyjaśnił ten hadis: "To oznacza, że nic nie pomoże tobie w osiągnięciu Raju poza doświadczeniem trudności ... Trudności obejmują dążenie do oddawania czci i wytrwałości w praktyce, jak i okazanie cierpliwości w obliczu trudów. (Sharm Sahih Muslim)
Wszystko powoli
Koran mówi: "Bóg chce dać wam ulgę, a nie chce dla was utrudnienia" 2:185
oraz: "Bóg nie nakłada na duszę niczego więcej nad jej możliwości." 2:286
To podejście do religii jest potwierdzone w wielu hadisach Proroka, pzn, jak na przykład w tym: "Religia jest prosta, i nikt nie przeciąża siebie w swojej religii, ale nie będzie mógł kontynuować w ten sposób. Nie bądźcie ekstremistami, ale starajcie się być blisko perfekcji i przyjmuj dobre nowiny, za które zostaniesz wynagrodzony." Al Buchari, Muslim
Praktyka religijna musi być rozsądna, aby nas nie przytłoczyła, co w rezultacie może spowodować odtrącenie wiary. Droga środka to łagodne przejście życia, w taki sposób, aby budowała naszą wiarę i praktykę stopniowo.
Nie należy zbyt wiele nakładać na siebie, aby nie było to możliwe do zrealizowania, ani nie można też praktykować tak mało, że trwa się w stagnacji i nie rozwija na płaszczyźnie duchowej.
Można to porównać do nauki pływania, gdy jest zbyt płytko, nic nie osiągniesz, a gdy zbyt głęboko, możesz się utopić.
W praktyce oznacza to:
1. Zacznij od całkowicie obowiązujących (fard) aktów czci i unikaj wielkich grzechów. Upewnij się, że wypełniasz inne prawa, chociaż w najmniejszym stopniu.
2. Stopniowo dodawaj znaczące akty czci i rób co w twojej mocy, aby unikać drobnych grzechów.
3. Kontynuuj tak do momentu, jak poczujesz, że chcesz wspiąć się na wyższy szczebel w religii, poprzez naukę, praktykę i przestrzeganie zasad.
4. W międzyczasie, kontynuuj naukę o religii uczestnicząc w korzystnych kursach, czy wykładach. Zalecam mieszankę: sirah i tafsiru z podstawową aqidah i fikh. Serce i dusza muszą nieustannie mieć przypominane o wiedzy i słowach mądrości, aby czuć motywację do rozwoju i właściwego zachowania.
W miarę rozwoju w religii, naturalnie będziesz dostrzegać więcej i poczujesz chęć wcielenia tego w życie, bo to co na początku wydawało się trudne, z czasem stanie się proste i pożądane. (...)
Wszystko w prawie szariatu istnieje dla naszej korzyści, niezależnie od tego, czy ludzki rozum może to dostrzec, czy też nie.
Spróbuj podejść do praktyki z optymizmem i traktuj siebie, jak i innych delikatnie, ale zawsze przyj do przodu w religii, i proś Allaha o wsparcie we wszystkim co robisz. On cię nie zawiedzie.
Szejk Jamir Meah
https://seekersguidance.org/answers/general-counsel/islam-seem-difficult-follow/