Informowanie pierwszej żony o drugiej w islamie - hanafi
Małżeństwo (nikah) z drugą żoną bez wiedzy pierwszej jest "technicznie" dozwolone, i taki związek nie jest ziną. Mimo to, nie uważam tego, za coś co mężczyzna powinien zrobić.
W normalnych okolicznościach, mężczyzna powinien poinformować ( ale nie jest to obowiązek) pierwszą żonę od drugim małżeństwie, ale jeśli tego nie uczyni, jego małżeństwo z drugą żoną jest "technicznie" poprawne. Napisałem w "normalnych okolicznościach" bowiem mężczyzna może doświadczyć nadzwyczajnych okoliczności, które nie pozwalają mu ujawnić drugiego związku. Byłoby niesprawiedliwe, nazywając wszystkich mężczyzn, który biorą drugą kobietę bez wiedzy pierwszej, grzesznikami i kłamcami. Należy każdy przypadek rozpatrzeć i osądzić osobno.
W takiej sytuacji należy mamy dwa osobne kwestie:
a) ważność małżeństwa
b) odpowiedzialność
Tak, jak wspomniałem, małżeństwo bez zgody / wiedzy pierwszej żony jest w islamie dozwolone, ale w normalnych okolicznościach, jest rzeczą złą, mogąca prowadzić do grzechu. Jednak nie możemy omawiać tego ogólnie, bo każdy przypadek i sytuacja różni się od innych.
W przypadku, gdy nie uda się utrzymać sekretu, i pierwsza dowie się o drugiej, na mężczyźnie leży obowiązek traktować je równo i sprawiedliwie.
------------------------------------------------------------
Warto rozważyć:
1) Jest sunną upublicznienie każdego małżeństwa tak szybko, jak to możliwe. Wysłannik Allaha, saał, powiedział: "Ogłoście to małżeństwo, i dokonajcie go w meczecie ..." Sunan Tirmidhi i Sunan Ibn Madżah
Małżeństwo jest postrzegane jako "dozwolone" jeśli odbyło się w obecności 2 męskich świadków (szahidajn), lub mężczyzny i dwóch kobiet + pod warunkiem, że para nie była zaangażowana w niedozwolony związek / stosunek (oba punkty to podstawa zawarcia małżeństwa w islamie). Taką pozycję podtrzymuje większość tradycjonalistów, jurystów i uczonych szariatu z mazhabów: hanafi, szafi i hanbali. Walima, wesele to też tylko sunna i jej brak nie unieważnia małżeństwa. (patrz: Dla szkoły hanafickiej: Radd al-Muhtar 3/21-22, dla maliki: Hashiyat al-Dasuqi ala ‘l-Sharh al-Kabir 2/342-343), dla szafi: Mughni al-Muhtaj Sharh al-Minhaj 3/194, Hanbali: Kashshaf al-Qina’ 4/60)
2) Jeśli mąż traktuje żony niesprawiedliwie, to ciąży na nim ciężki grzech, niezależnie od tego, czy kobiety wiedzą o sobie nawzajem. A gdy nie ujawnia informacji o drugim małżeństwie, to kobiety nie mają świadomości, czy są traktowane sprawiedliwie. To wygodna sytuacja dla mężczyzny, bo może bardziej wspierać finansowo jedną ze stron, bez wiedzy drugiej. Jednak nawet jeśli tak postępuje, to małżeństwo nadal jest ważne w świetle prawa szariatu.
3) Kłamanie i oszukiwanie to grzechy ciężkie, które w wielu przypadkach są nieuniknione, gdy jedna żona nie wie o drugiej, jednak nadal nie unieważniają i nie mają wpływu na ważność, legalność małżeństwa.
4) Obowiązkiem mężczyzny jest ochrona zdrowia seksualnego żony, ale nie ogranicza się tylko do jednej żony. Mąż będzie grzeszny jeśli mając wiedzę o chorobach wenerycznych, nadal będzie uprawiał seks bez powiadomienia o nich żon/żony. I tyczy się to też małżeństwo monogamicznych.
5) W normalnych okolicznościach, mężczyzna musi poinformować pierwszą o drugiej, aby móc właściwie praktykować swoją religię. Jeśli jednak tego nie zrobi, małżeństwo w świetle islamu, jest nadal poprawne.
Mufti Muhammad ibn Adam
Darul Iftaa / Wielka Brytania
https://islamqa.org/hanafi/daruliftaa/7699/informing-the-first-wife-of-the-second-marriage/