4 powody - dlaczego nie powinniśmy obchodzić Sylwestra?


Co roku, spora grupa muzułmanów wpada w wir przygotowań i obchodów Nowego Roku. Zapraszają na sylwestrowe przyjęcia przez Facebooka, kupują fajerwerki i składają życzenia innym. Czy jest to nieszkodliwa praktyka kulturowa, bez znaczenia wobec wiary, czy krok w złym kierunku? Moim zdaniem, druga opcja. Przygotowałem 4 powody, dla których nie powinniśmy obchodzić Sylwestra i Nowego Roku.

POWÓD CZWARTY - POGAŃSKIE KORZENIE

Muzułmanie mają własny kalendarz, który był używany przez 1400 lat. Mimo, że zaprzestanie korzystania z kalendarza gregoriańskiego jest poza naszą kontrolą, to mamy pewność, że Allah nakazał nam używanie kalendarza lunarnego w naszej praktyce religijnej. W oparciu o nasz kalendarz, nowy rok rozpoczyna się wraz z początkiem miesiąca Muharram. 

Kalendarz gregoriański (nazwany na część papieża Grzegorza I) ustalił dzień 1 Stycznia dniem Nowego Roku, by świętować obrzezanie Jezusa. Jednak swe korzenie - jak większość współczesnych świąt - sięgają pogańskich uroczystości Rzymian.

POWÓD TRZECI - A CO TU JEST DO ŚWIĘTOWANIA?

Każde obchody muzułmanów należy rozpatrywać w odpowiednim kontekście lokalnej i globalnej sytuacji naszych bliźnich. Oba święta (Id al Fitr i Id al Adha) zachęcają do modlitwy, duaa dla cierpiących oraz jałmużny dla potrzebujących. Tymczasem Nowy Rok / Sylwester nic takiego od nas nie wymaga. To uroczystość, która odcina nas od rzeczywistości reszty ummy: głodu w Somalii, mordu w Syrii, sytuacja w Gazie, czystki etniczne w Birmie - obchodzenie Nowego Roku jest przeciwieństwem "gorączki i czuwania" o których Prorok sallallahu 'Alajhi łasallam mówił, gdy nazwał nas jednym ciałem. 

Salahuddin Ayyubi został raz zapytany, dlaczego nigdy się nie uśmiecha, skoro to sunna Proroka sallallahu 'Alajhi łasallam. Odpowiedział: "Jak mogę się uśmiechać, wiedząc, że meczet Al Aqsa został zbezczeszczony i muzułmanie cierpią?!" Taka postawa, drodzy bracia i siostry, sprawiła, że osiągnął to co osiągnął, i nie rozumiem, dlaczego nadal debatujemy, czy składanie życzeń z okazji Nowego Roku jest dopuszczalne, czy też nie?

POWÓD DRUGI - MOGĄ OBEJMOWAĆ NIEISLAMSKIE PRAKTYKI

Bądźmy szczerzy. Kiedy publikujesz zdjęcie z Sylwestra, to nie publikujesz spotkania, które mogłoby odbywać się w meczecie, czy w towarzystwie lokalnego imama. Wiem, że teraz trochę generalizuję, ale najczęściej są to spotkania odbiegające od etyki islamu. (przyp. tłumacz: alkohol, nawet ten bez procentów, muzyka, mieszanie płci itp.) 

POWÓD PIERWSZY - JEST TO SPRZECZNE Z DUCHEM ISLAMU

Zdaję sobie sprawę z odmiennych opinii uczonych na ten temat i je szanuję. Jednak należy zwrócić uwagę, że uczeni, którzy akceptują obchody Nowego Roku, należą do mniejszości. Po drugie, uczeni którzy zezwalają na to, sami nie obchodzą Nowego Roku i Sylwestra, czy to w pojedynkę, czy to z rodziną - przynajmniej niepublicznie - pokazując nam, że nawet jeśli jest to akceptowalne, to nie zalecane.  Po trzecie, sporo z nich opiera swoje poglądy na wielu usprawiedliwieniach: że nie jest to już pogański, czy chrześcijański rytuał, że to dobry rodzaj dała dla niemuzułmanów i nie zawiera żadnych nieislamskich elementów. 


Tekst ten ma być delikatnym przypomnieniem, a nie surową naganą. Nie okazanie dobroci i szacunku wobec niemuzułmanów, byłoby sprzeczne z duchem islamu. Jesteśmy zachęcani do okazania ciepła i gościnności, by zachęcić innych do naszej wiary. Tym samym, podporzedkując naszą wiarę, kulturę i dziedzictwo jest sprzeczne z duchem islamu.

Istnieje wiele sposób by stać się ambasadorami naszej wiary i zaprezentować maniery i czyny, bez adaptacji obrzędów innych. Robiąc to, zacieramy granice i skupiamy się na własnym zadowoleniu, a nie Bogu. 

Ta kwestia zajmowała umysły większych ludzi, niż my - Uthmana, Aliego i innych wielkich Sahaba (Towarzyszy). Podczas gdy wiele zgromadzeń towarzyszy omawiało ten wątek, mądre słowa kalifa Umara zamknęły ten wątek. 

Powiedział: 

"Hidżra oddzieliła prawdę od fałszu, dlatego, niech stanie się kwintesencją epoki." 

Gdy w tym roku, zegar wybije północ 8'mego Dżumad Al-Akhira, 1444 - podziękuj Allahowi za błogosławieństwa posiadania naszego własnego kalendarza i dwóch świąt. Niech Allah ofiaruje nam jeszcze więcej radości, zdrowia i zjednoczenia dla całej ummy. Amen

Dr. Muhammad Wajid Akhter - doktor, opiekun medyczny, historyk islamski, założyciel i członek rady Charity Week dla sierot i potrzebujących dzieci; członek rady British Islamic Medial Association 

https://muslimmatters.org/2012/12/28/4-reasons-why-muslims-should-not-celebrate-new-years/