Ślub przez telefon w islamie? Małżeństwa na odległość - Hanafi
1) Oświadczyny, czyli oferta małżeństwa (idżab) ze strony kobiety (przez nią samą lub jej opiekuna/ przedstawiciela, który powołuje się wypowiedzieć ofertę w jej imieniu) lub mężczyzny (lub jego przedstawiciel), i a zgoda (qabul) od mężczyzny lub kobiety (lub ich przedstawicieli), i oba: idżab i qabul muszą być wyraźnie usłyszane i jasno zrozumiane.
2) Obecność dwóch świadków płci męskiej lub jednego mężczyzny i dwóch kobiet, którzy słyszą i jasno zrozumieją ofertę małżeństwa i akceptację.
Innymi słowami, podstawowe minimum do przeprowadzenia małżeństwa, które będzie uznane za poprawne w islamie, jest złożenie oferty i stosowna jej akceptacja, w obecności świadków. Oświadczyny, akceptacja i obecność świadków, którzy wiedzą co ma miejsce, musi nastąpić w tym samym czasie i w tym samym miejscu. (W zależności od szkoły - fiqh, obecność opiekuna kobiety również może być obowiązkowa).
MAŁŻEŃSTWO PRZEZ TELEFON
Małżeństwo przeprowadzane przez telefon, w przypadku, gdy wszystkie wymagane osoby znajdują się w różnych miejscach nie będzie poprawne zgodnie z powyższymi wyjaśnieniami.
Jedno zgromadzenie będzie wypowiadało ofertę małżeństwa przez telefon, a drugie zgromadzenie (w innym miejscu) będzie ją akceptować.
Nie będzie to wystarczające, bo aby małżeństwo zostało uznane za ważne, świadkowie muszą być obecni w tym samym miejscu, gdzie ma miejsce oferta i akceptacja.
---------
Rozwiązane dla sytuacji, gdy oba zgromadzenia są w innych państwach, to skorzystanie z agencji (wakala), która zajmie się ich kontraktami ślubnymi. Juryści (fuqaha) hanafickiej szkoły utrzymują, że oboje, kobieta i mężczyzna, mogą wyznaczyć pośredników do zawiązania małżeństwa w ich imieniu.
Szejk Muhammad Qudri Basha podaje w swoim "al-Akham al-Shar'iyya fi al-Ahwal al-Shakhsiyya":
Punkt 57:
"Jest dozwolone dla mężczyzny lub kobiety, aby poślubić się nawzajem, lub wyznaczyć swoich pośredników (wakeel), kogo tylko zapragną, tak długo jak są oni wolni (nie są niewolnikami), są dorosłymi i są zdrowi psychicznie ..."
i Punkt 58:
"Jest dozwolone uczynienie kogoś swoim pośrednikiem (wakeel) słownie lub na piśmie. Nie jest wymogiem, aby proces korzystania z agencji był obserwowany naocznie dla ważności jego udziału w zawarciu małżeństwa, ale jest to zalecane, by uniknąć potencjalnych kłótni lub zaprzeczenia (ważności małżeństwa)."
----------------
W przypadku, gdy Zayd chce poślubić Fatimę bez możliwości bycia obecnym razem w jednym miejscu, Fatima (która na przykład jest obywatelką Stanów Zjednoczonych) może powołać krewnego lub przyjaciela żyjącego w Wielkiej Brytanii przez telefon, aby podpisał / zawarł jej małżeństwo z Zaydem i w jej imieniu wypowiedział zgodę na akceptację jej wybranka.
Jeśli na przykład, wybierze swojego wujka Amra, aby był jej pośrednikiem, wtedy Amr w chwili ceremonii zaślubin, w obecności świadków, powie: "Jestem pośrednikiem Fatimy, córki tej i tej osoby, i ta osoba wydaje ją za mąż Zaydowi za X sumę posagu (mahru)." I teraz Zayd powie: "Zaakceptowałem Fatimę jako moją żonę, w małżeństwie, w obecności tych świadków."
Potym, małżeństwo będzie uznane za poprawne i zgodne z szariatem.
Jest dozwolone, aby obie strony miały swoich przedstawicieli, którzy zawrą małżeństwo w ich imieniu.
NAJWAŻNIEJSZE, aby ślub był uznany za poprawny, oferta małżeństwa, akceptacja i świadkowie muszą być w tym samym miejscu, niezależnie od tego, czy państwo młodzi są fizycznie z nimi, czy mają swoich przedstawicieli. (Patrz: al-Ikhtiyar li ta'lil al-Mukhtar, 2/121)
Allah wie najlepiej
Mufti Muhammad ibn Adam
Darul Iftaa
Leicester, Wielka Brytania
https://islamqa.org/hanafi/daruliftaa/8305/marriage-over-the-phone/
https://islamqa.org/hanafi/daruliftaa/8305/marriage-over-the-phone/