Qurbani - fiqh szkoły hanafickiej i informacje ogólne
Qurbānī
W każdej z religii istnieje aspekt oddawania ofiary w ramach aktu czci.
Id al Adha jest dniem składania ofiary, w którym najmilszym Bogu uczynkiem jest składanie ofiary w Jego imieniu. Z miłości i szacunku do Niego wypełniamy Jego nakaz.
„Nie dotrze do Boga ani ich mięso, ani ich krew, ale dotrze do Niego wasza taqła (posłuszeństwo, pobożność).”
Koran 22:37
Taqła jest świadomością istnienia i potęgi Boga, tego, że jest naszym Panem, strach przed karą za grzechy, miłością wobec Niego i nadzieją na Jego miłosierdzie.
Udhijah/Qurbani
Udhijah w j.arabskim oznacza „ofiarę krwi”. Qurbani jest frazą z urdu/perskiego, pochodzącą z arabskiego słowa Qurban, które oznacza czynić coś celem zdobycia zadowolenia Boga. Używa się go opisując składanie ofiary ze zwierzęcia w imię Allah. Składanie ofiary ze zwierzęcia 10go, 11go, 12go i 13go dnia Dhul Hidżdżah jest wg szariatu formą oddawania czci. W pozostałym czasie w ciągu roku zabijanie zwierząt ma na celu jedynie korzyści osobiste.
Rasulullah sallallahu alajhi łasallam powiedział: „Nie ma niczego bliższego Allah podczas dni Qurbānī niż złożenie ofiary ze zwierzęcia. Jego rogi, włosy i kopyta będą ważone w Dniu Sądu (na skali dobrych uczynków). Ofiara jest zaakceptowana przez Boga jeszcze nim krew dotrze do ziemi. Składaj zatem ofiarę z radością w sercu.”
(At-Tirmidhi, Ibn Majah)
Dlaczego składamy ofiarę
By uczcić nieporównywalne poświęcenie Proroka Abrahama (pokój z nim) kiedy był gotów złożyć w ofierze swojego syna Izmaela (pokój z nim) po tym, jak śniło mu się to przez trzy noce. Po przetestowaniu jego posłuszeństwa, Allah ocalił Izmaela i zesłał z nieba barana. Qurbani jest corocznym odświeżeniem naszej przysięgi danej Bogu: „Moja modlitwa, moje poświęcenie, moje życie i moja śmierć należą do Boga, Pana światów!” (Koran 6:162)
Jest to przypomnienie, że ziemskie życie polega na wysiłku, działaniu i wytrwałości. Eid al Adha opiera się na miłości i lojalności wobec Allah w kontraście do posłuszeństwa własnym pragnieniom i miłości wobec swojej rodziny. Chodzi w nim o siłę wiary w zestawieniu z emocjami i trud ku zadowoleniu Boga zamiast skupianiu się jedynie na przyjemnościach. Powinniśmy ochoczo złożyć ofiarę.
„Módl się zatem (tylko) do twego Pana i złóż ofiarę!” (Koran 108:2)
„A kiedy doszedł do wieku, gdy mógł pracować razem z nim, Abraham powiedział: „Synu mój! Widziałem we śnie, że składam cię w ofierze. Powiedz, co o tym myślisz?” Odpowiedział: „Ojcze mój, czyń to, co ci nakazano. Jeśli Bóg zechce, to znajdziesz mnie cierpliwym”.
I kiedy obaj poddali się Bogu i Abraham ułożył go czołem ku ziemi, zawołaliśmy do niego: „O Abrahamie! Potwierdziłeś już swoje widzenie. Tak oto nagradzamy czyniących dobro! Była to próba oczywista”.
I wykupiliśmy go wielką ofiarą i zostawiliśmy o nim późniejszym pokoleniom: „Pokój Abrahamowi!”
Koran 37:102-109
Fiqh - hanafi
Qurbani jest obowiązkiem każdego muzułmanina, którego na nie stać, jeżeli:
- jest dorosłym, o zdrowym umyśle (jest świadomy) i po osiągnięciu dojrzałości płciowej
- nie jest podróżującym (podróżował mniej niż 48 mil/77km, a jeśli przekroczył ten próg, przebywał gdzieś mniej niż 15 dni. Po tym czasie wg szariatu dana osoba jest rezydentem miejsca pobytu i ma obowiązek złożenia ofiary,
- posiada 612.36g srebra lub jego równowartość pieniężną (£324.55 lub 1925.59zł dnia 2/7/22) w którykolwiek z 4 dni Qurbani. Nie musi to być zaoszczędzone przez cały rok (jak w przypadku zakatu).
Rodzice mają obowiązek opłacenia za qurbani dzieci. Jeśli qurbani nie jest obowiązkiem danej osoby, nie powinna popadać w dług, by móc ofiarować. Jest to bardzo dobrym uczynkiem jeśli ofiaruje się pomimo braku obowiązku (w ramach swoich możliwości). Jeśli ktoś nie ofiarował qurbani z powodu niewiedzy, mimo że powinien był to zrobić, jest to jego obowiązkiem, by dał ubogim równowartość ceny zwierzęcia. Składanie ofiar rozpoczyna się po modlitwie Eid 10go dnia Dhul Hidżdżah i kończy 12go o porze Maghrib. Nagroda jest większa za ofiarowanie pierwszego dnia.
(Fatawa Hindiyyah / powyższe informacje są zgodnie z naukami szkoły hanafickiej).
Składanie ofiary w imieniu innych
Hanasz (Radiallahu Anhu) przekazał, „Widziałem Alego (Radiallahu Anhu) składającego w ofierze dwa barany.” Zapytałem go „Co to takiego?” Odpowiedział: „Zaprawdę Wysłannik Allaha (sallallahu Alajhi ła sallam) nakazał mi składać ofiarę w jego imieniu (po jego śmierci), zatem to właśnie robię.”
(Sunan Abu Dawud, Sunan Tirmidhi, Musnad Ahmad)
Prorok sallallahu alajhi ła sallam dawał Qurbani w imieniu całej ummy (społeczności muzułmańskiej). Możemy ofiarować dodatkowo (poza naszą obowiązkową częścią, która musi być tylko od nas) z intencją wynagrodzenia dla niego, naszych rodziców, nauczycieli, zmarłych muzułmanów, całej ummy itd.