Muharram i Aszura
Dlaczego miesiąc Muharram jest ważny
Muharram jest jednym z czterech świętych miesięcy wymienionych w Koranie:
"Rzeczywiście! Liczba miesięcy u Allaha wynosi dwanaście miesięcy według Jego zarządzenia w dniu, w którym stworzył On niebiosa i ziemię. Wśród nich są cztery święte (miesiące); to jest właściwa religia. Więc nie czyńcie sobie w nich zła..." (9:36)
Specyfikacja tych czterech świętych miesięcy znajduje się w hadisie. Abu Bakr Radiallahu 'Anhu przekazał, że Wysłannik Allaha sallallahu alajhi ła sallam powiedział: „Zaprawdę, czas zakończył swój cykl i powrócił do swego pierwotnego etapu, tak jak to było w dniu, w którym Allah stworzył niebiosa i ziemię. Rok składa się z dwunastu miesięcy, z których cztery są święte. Występują trzy z nich
kolejno; Dhul-Qa'dah, Dhul-Hidżdżah i Muharram, (a czwarty to) Radżab z Mudar (nazwany na cześć plemienia Mudar, ponieważ zwykli szanować ten miesiąc bardziej niż pozostali Arabowie), który występuje między miesiącami Dżumadal Akhir i Sza’ban."
(Bukhari)
Z tych czterech świętych miesięcy Muharram jest wyjątkowo błogosławiony. Wysłannik Allaha sallallahu alajhi ła sallam powiedział:
"Najlepszym z postów poza miesiącem Ramadan są (posty) Miesiąca Allaha, Muharram i najlepszą z modlitw oprócz fard (obowiązkowych) jest modlitwa nocna (tj. tahadżdżud).
(Muslim)
Dzień Aszura (10 Muharram)
Dziesiąty dzień miesiąca Muharram jest znany jako "Aszura" To jeden z najważniejszych i najbardziej błogosławionych dni w
kalendarzu islamskim. Niektórzy uczeni są zdania, że przed postami w Ramadanie, post w dniu Aszura był obowiązkowy. Jest to powiedziane w hadisie, że Prorok sallallahu alajhi ła sallam nakazał przestrzeganie postu w Aszura. Jednakże, gdy post w Ramadan stał się obowiązkowy, wtedy każdy, kto chciał, pościł, a kto chciał (nie pościć), nie pościł. (Al-Bukhari)
Jednak Wysłannik Allaha nadal pościł tego dnia i zachęcał do tego swoich towarzyszy. Ibn Abbas Radiallahu Anhu mówi:
"Nie widziałem, żeby Wysłannik (s) z niecierpliwością oczekiwał postu któregokolwiek dnia, któremu dawał by pierwszeństwo przed innymi dniami
z wyjątkiem dnia Aszura i tego miesiąca, tj. Ramadan". (Al-Bukhari)
Mu'āwiyah ibn Abī Sufyān Radiallahu Anhu, mówił z ambony:
"O ludu Medyny! Gdzie są wasi uczeni? Słyszałem jak Wysłannik Allaha (s) powiedział: „To jest dzień Aszura. Allah nie nałożył na was obowiązku postu, ale ja poszczę. Kto chce, niech pości i kto chce (nie pościć), może go opuścić”.
(Al-Bukhari)
W innym hadisie Prorok (s) przybył do Medyny i zastał poszczących Żydów
w dniu Aszura. Zapytał ich: „Dlaczego pościcie?" Odpowiedzieli:
„To wspaniały dzień. Tego dnia Allah ocalił Mojżesza i jego lud i zatopił Faraona i jego naród. Dlatego Mojżesz pościł tego dnia na znak dziękczynienia, i my pościmy tego dnia”. Prorok (s) powiedział: „Jesteśmy bliżsi Mojżesza niż wy". Następnie Prorok pościł tego dnia i nakazał towarzyszom pościć. (Muslim)
Zalecane uczynki:
1. Post. W dniu Aszura, a także dzień poprzedni lub następny (aby pościć dwa dni pod rząd), rekomendowany jest post.
Prorok (s) był zapytany o post w dniu ‘Aszura. Odpowiedział,
"Jest to zadośćuczynienie za (drobne) grzechy za poprzedni rok.” (Muslim)
UWAGA: Należy pamiętać, że wszędzie tam, gdzie jest obietnica odpuszczenia grzechów za dokonanie jakiegoś czynu, tylko grzechy drobne są wybaczone. Główne grzechy nie są odpuszczone bez
prawdziwej tałbah (pokuty).
W innej narracji pewien człowiek zapytał Proroka (s) o post w dniu Aszura. Prorok (s) odpowiedział: „Jest to (równoważne) poszczeniu cały rok". (Ibn Hibban)
2. Jałmużna i hojność wobec rodziny
Są dwa rodzaje hadisów w tej kwestii. Pierwszy porusza temat jałmużny ogólnie w Aszurę, drugi wynagrodzenia za wydawanie na swoją rodzinę.
Jeśli chodzi o jałmużnę ogólnie, zostało przekazane od Towarzysza Abdullaha ibn Amr ibn al-As (niech Allah będzie z niego zadowolony), że powiedział: “Ktokolwiek pości w Aszurę, to tak, jakby pościł cały rok. A ktokolwiek daje jałmużnę tego dnia, jest ona niczym jałmużna całego roku." (Spisał Imam Ibn Rajab al-Hanbali w swoim Lata’if al-Ma’arif od Abu Musy al-Madini).
Jeśli chodzi o wydawanie na członków rodziny, Wysłannik Allaha (Pokój i błogosławieństwa Boże z nim) powiedział: “Kto hojnie wydaje na swoją rodzinę 10go Muharram (Aszura), Allah będzie wobec niego hojny przez cały rok.” (Spisał Imam Ibn Rajab al-Hanbali w Lata’if al-Ma’arif od Tabaraniego w jego al-Awsat i Al-Bayhaqi'ego w jego Shu’ab al-Iman).
Ten i inne przekazy wskazują na to, że powinniśmy być hojni wobec rodziny tego dnia poprzez zakup większej ilości jedzenia lub innych rzeczy w porównianiu do innych dni. Można ofiarować pieniądze, prezenty itd.
Chociaż niektórzy uczeni uznają te hadisy za słabe (dha’if), wielu innych jak Imam al-Bayhaqi, Hafidh al-Iraqi i Ibn Hibban przyjęli je jako wiarygodne. Imam Ibn Rajab al-Hanbali przekazał od Imama Ahmad ibn Hanbala (niech Allah okaże mu miłosierdzie), że uznawał je za posiadające podstawy (by w nie wierzyć). Zacytował również Sufyana ibn Uyayna (niech Allah okaże mu miłosierdzie) mówiącego: "Praktykuję to (wydawanie na rodzinę w Aszurę) od sześćdziesięciu lat i wyszło mi to tylko na dobre." (Lata’if al-Ma’arif str 64)
Co więcej, nawet jeśli uznamy je za słabe, uczeni ogólnie zgadzają się co do przyzwolenia na praktykowanie słabych hadisów zachęcających do dobrych uczynków, pod warunkiem że nie są one sfabrykowane (małdu’).
Podsumowując, warto wydać więcej na rodzinę dnia 10 Muharram ('Aszura). Jednakże, nie należy przywiązywać do tej praktyki ogromnej wagi (jako koniecznej) ponieważ nie jest ona ustanowiona jednogłośnie.
Jeśli chodzi o jałmużnę ogólnie, zostało przekazane od Towarzysza Abdullaha ibn Amr ibn al-As (niech Allah będzie z niego zadowolony), że powiedział: “Ktokolwiek pości w Aszurę, to tak, jakby pościł cały rok. A ktokolwiek daje jałmużnę tego dnia, jest ona niczym jałmużna całego roku." (Spisał Imam Ibn Rajab al-Hanbali w swoim Lata’if al-Ma’arif od Abu Musy al-Madini).
Jeśli chodzi o wydawanie na członków rodziny, Wysłannik Allaha (Pokój i błogosławieństwa Boże z nim) powiedział: “Kto hojnie wydaje na swoją rodzinę 10go Muharram (Aszura), Allah będzie wobec niego hojny przez cały rok.” (Spisał Imam Ibn Rajab al-Hanbali w Lata’if al-Ma’arif od Tabaraniego w jego al-Awsat i Al-Bayhaqi'ego w jego Shu’ab al-Iman).
Ten i inne przekazy wskazują na to, że powinniśmy być hojni wobec rodziny tego dnia poprzez zakup większej ilości jedzenia lub innych rzeczy w porównianiu do innych dni. Można ofiarować pieniądze, prezenty itd.
Chociaż niektórzy uczeni uznają te hadisy za słabe (dha’if), wielu innych jak Imam al-Bayhaqi, Hafidh al-Iraqi i Ibn Hibban przyjęli je jako wiarygodne. Imam Ibn Rajab al-Hanbali przekazał od Imama Ahmad ibn Hanbala (niech Allah okaże mu miłosierdzie), że uznawał je za posiadające podstawy (by w nie wierzyć). Zacytował również Sufyana ibn Uyayna (niech Allah okaże mu miłosierdzie) mówiącego: "Praktykuję to (wydawanie na rodzinę w Aszurę) od sześćdziesięciu lat i wyszło mi to tylko na dobre." (Lata’if al-Ma’arif str 64)
Co więcej, nawet jeśli uznamy je za słabe, uczeni ogólnie zgadzają się co do przyzwolenia na praktykowanie słabych hadisów zachęcających do dobrych uczynków, pod warunkiem że nie są one sfabrykowane (małdu’).
Podsumowując, warto wydać więcej na rodzinę dnia 10 Muharram ('Aszura). Jednakże, nie należy przywiązywać do tej praktyki ogromnej wagi (jako koniecznej) ponieważ nie jest ona ustanowiona jednogłośnie.
Czego unikać
1. Innowacji. Nie opłakujemy męczeństwa Husejna (Radiallahu Anhu). Oczywiście, że było ono tragedią, ale te praktyki, jak celebrowanie dnia jego śmierci, modlenie się do jego grobu i niego samego, biczowanie się, przeklinanie innych Towarzyszy Proroka (Radiallahu 'Anhuma)
itd NIE pochodzą z islamu i sunny.
2. Nie traktujemy Aszury jako dnia Id (wierzenie niektórych sekt/odłamów) ani Muharram jako pechowego miesiąca. Wierzenia te również są innowacjami.
Wydarzenia historyczne w miesiącu Muharram:
1. Męczeństwo' Umara (RA).
2. Ocalenie Mojżesza i jego ummy przed Faraonem.
3. Ocalenie Noego od zatonięcia .
4. Męczeństwo Husejna (RA).