Czy kobieta może prowadzić modlitwę (być imamką)? - według 4 szkół szariatu


W imię Boga Najwyższego Wszechmogącego,

Asallamu alejkum ła rahmatullahi ła barakatu

Odpowiedź na pytanie zostało szczegółowo omówione w artykule pt. "Female Leadership in Islam" napisanego przez Maulana Mohammad Karolia.  

Fuqaha (muzułmańscy juryści) omawiali 2 typy imamat'u:

a) Imamat-e-Kubra: główne przywództwo, odnoszące się do kierowania krajem

b) Imamat-e-Sughra: drobne przywództwo, odnoszące się do prowadzenia modlitwy

Szariat zastrzegł imamat-e-kubrah tylko dla mężczyzn.

Imamat-e-sughra też tylko dla mężczyzn, ale niektórzy juryści dozwolili kobietom prowadzić modlitwę zbiorową wyłącznie w żeńskim gronie.

-----------------

Kobiety prowadzące modlitwę mężczyzn

Większość, jak nie wszyscy juryści (fuqaha) są opinii, że kobiety nie mogą przewodzić mężczyzn podczas salah (modlitwy). Jeśli jakiś mężczyzna wykonuje modlitwę za imamką, jego salah będzie nieważny. 

Poniżej opinie czterech mazhabów (szkół interpretacji szariatu)

Hanafi - "I nie jest dozwolone mężczyznom podążać za kobietą w modlitwie." (Hidayah t.1 str 209)

Szafi'i - "Podążanie mężczyzny za kobietą (w modlitwie) jest niepoprawne." (Minhaj: Allamah Nawawi t. 1, str 241)

Maliki - "Salah za kobietą (imamką) nie będzie poprawny." (Bulghat-us-salik: Allamah Sawi t.1, str. 146)

Hambali - "W głównej opinii fuqaha, nie jest poprawne dla mężczyzny podążać za kobietą (w modlitwie)." (Al Mughni: Ibn Qudamah tom 2, str. 199)


Ibn Rushd-al-Qurtubi napisał: "... Jamhoor (generalna większość) jest opinii, że nie jest dozwolone, aby ona prowadziła mężczyzn w modlitwie ... " (Bidayatul Mujtahid tom 1 str 105)


Dlaczego kobieta nie może prowadzić modlitwy mężczyzn?

1. Nic nie zostało przekazane na ten temat od Rasulullaha sallallahu alejhi ła sallam, czy od sahaby (ra), czy tabi'un (przyp. tłum: pokolenie muzułmanów podążające za sahabą, towarzyszami Proroka). Gdyby to było dozwolone, to by było na pewno wspomniane w księgach hadisów i fiqh. (Bidayatul Mujtahid tom 1 str 105 i As Saylul Jarrar tom 1 str. 250)

2. Odnotowano, że Rasulullah (Muhammad) sallallahu alejhi ła sallam nakazał kobietom stać z tyłu zgromadzenia (jeśli uczestniczą w zbiorowej modlitwie). Powodem tej decyzji jest to, że kobiety mają być schowane, skromne i mają nakazane przestrzegać hidżabu. Jeśli mężczyźni mieliby podążać w modlitwie za imamką, musiałaby znajdować się przed nimi, a to całkowicie przeczy zasadom hidżabu. (Bidayatul Mujtahid tom 1, str 105 i As Saylul Jarrar tom 1 str. 250)

"Umieszczajcie je z tyłu, tak jak to Allah umieścił je z tyłu." (Narbur Rayah tom 2, str 36 - cytat Musannaf Abdur Razzak - chociaż te hadis jest mawqoof (łańcuch narratorów kończy się na Ali (radhiallah anu); na przodzie powinni być mężczyźni, za nimi dzieci, a za dziećmi kobiety; to zostało ustanowione na podstawie innego autentycznego hadisu (Buchari, tom 1, str 211)."

3. Rasulullah sallallahu alejhi ła sallam powiedział: "... dama nie powinna prowadzić mężczyzny w modlitwie ... " (Sunan Ibn Majah, tom 1 str 250)

4. Ogólnie hadis "Naród, który powierzył swoje sprawy kobiecie, nie może odnieść sukcesu.", domaga się, aby kobietom nie powierzano jakichkolwiek obowiązków przywódczych. Salah (modlitwa) jest najszlachetniejszą i najistotniejszą sprawą muzułmanów. Czy możemy ją powierzyć kobiecie i oczekiwać sukcesu? (As Saylul Jarrar - Allamah Shawkani tom 1 str 250)


Ibn Qudamah Al-Maqdisi (ra), po ogłoszeniu głównej opinii, napisał, że niektórzy hanbaliccy uczeni uważają, że "jest dozwolone jej prowadzić mężczyzn w modlitwie tarałih, ale będzie stała za nimi. Będzie to (kobieta prowadząca tarałih) dozwolone, w oparciu o przekaz Umme Waraqah (ra) - Radulullah saał wyznaczył dla niej muezina, który ogłosiłby azan dla niej i (Prorok) rozkazał jej poprowadzić ludzi (ahl) z jej domu (dar). - Abu Dawud, tom 2, str 161, Bejrut

Jednak Ibn Qudamah nie zgodził się z hanbalickimi uczonymi, odrzucił ich wyjaśnienie, twierdząc, że Rasulullah saał pozwolił jej tylko prowadzić modlitwę dla kobiet z jej domu (Nisa-e-ahle-dariha) - w ten sposób Dar-Qutni przekazał ten hadis ... 

(...)


Czy imamka może prowadzić modlitwę kobiet?

Hanafi: Jeśli kobieta prowadzi modlitwę w gronie samych kobiet, wtedy modlitwa będzie poprawna. 

Jednak, formowanie własnych modlitw zbiorowych jest uznane za makrooh tahrimi. 

(Hidayah tom 1 str 305, Bada'i-us Sanai tom 1 str 157)


Maliki: Salah kobiet za imamką (kobietą) jest nieważny. (Bulghatus Salik tom 1 str 146; Ashalul Madarik tom 1 str 241)


Szafi: Kobieta może być imamką w wyłącznie żeńskim skupisku. To dla nich mustahab, zalecane, aby prowadziły modlitwy we własnym gronie. (Al Mughni tom 12 str 199; Bada-i tom 1, str 157)


Hanbali: Modlitwa kobiety za kobietą jest dozwolona. Są odmienne opinie na temat tworzenia modlitwy zbiorowej (za imamką). (Al Mughni 12 str 199)


Uczeni ze szkół: szafickiej i hanbalickiej opierają swoje opinie na hadisie, przekazanym przez Umme Waraqah (ra), który był przytaczany wcześniej.  Podobnie jest przekazane, że Umme Salmah (ra) i Aisha (ra) prowadziły kobiety w modlitwie. (Musannaf Ibn Abi Shaybah tom 2 str 88-89)


Tylko Allah wie najlepiej

Darul Iftaa, Madrasa In'Aamiyyah

Mufti Ebrahim Desai 


https://islamqa.org/hanafi/askimam/432/is-it-permissible-in-islam-for-women-to-lead-salat/