Czy tahadżdżud za Palestynę to bid'ah? - Hanafi

Ludzie rozesłali i rozpowszechnili wśród wszystkich informację, aby modlili się Tahadżdżud za lud Palestyny. Zachęcali wszystkich, aby w piątek wstali o 2 w nocy i odmówili modlitwę Tahadżdżud oraz robili dua. Nikt nie mówi, że ten akt jest konieczny, po prostu zachęcali wszystkich do zrobienia tego. Niektórzy sprzeciwili się temu, twierdząc, że jest to bid’ah (innowacja). Moje pytanie: czy to jest bid’ah?

W imię Allaha, Najłaskawszego, Litościwego

Odpowiedź:

Słowo „bid’ah” pod względem językowym odnosi się do czegoś nowego. W sprawach religijnych znaczenie obejmuje wszystkie te działania, które zostały wprowadzone do religii wbrew metodologii i praktykom Proroka (sallallahu alajhi łasallam) i Sahaba (radiallahu 'anhuma). Jeśli nie jest to sprzeczne z ich metodologią i praktykami, jest to dobre i akceptowane, jak na przykład nauczanie różnych gałęzi wiedzy (jak nasze dzisiejsze systemy madras) i pisanie książek. A z rodzajów rzeczy innowacyjnych są te, które są złe i odrzucone. Można je podsumować jako wszystkie te, które Rasulullah (sallallahu alajhi łasallam) i Sahabah, gdyby zostali o nich uświadomieni, odmówiliby zrobienia ich i odrzuciliby je.

To z powodu ignorancji ktoś określa każde działanie, którego nie stwierdzono w czasach Sahaby, jako wprowadzającą w błąd innowację, nawet jeśli nie ma dowodów na to, że jest złe, opierając się na hadisie „strzeż się nowych spraw w religii” , nie zdając sobie sprawy, że oznacza to wprowadzenie do religii tego, co z niej nie pochodzi.

Zachęcanie ludzi do czynienia dobrych uczynków w celu złagodzenia cierpień i nieszczęść ummy (muzułmanów) jest działaniem godnym pochwały. Jeśli ludzie zbierają się, aby zorganizować wydarzenie, podczas którego modlą się i robią dua za lud Palestyny, jest to dopuszczalne. Jak słusznie wspomniałeś, nie jest to obowiązkowa część praktyki religii, a raczej jest to opcjonalny uczynek, który ma pomóc ummie. Byłoby to podobne do zbierania funduszy, działalności charytatywnej, nauczania itp. Wszystkie one mają pomagać ludziom i chronić ummę. Ludzie mogą wziąć udział, jeśli tak zdecydują, lub tego nie zrobić, jeśli tak zdecydują. Nie będzie to klasyfikowane jako bid’ah w formie, którą opisałeś.

Tylko Allah wie najlepiej.

Napisane przez Maulanę Mohammeda Haroon Hussaina

Sprawdzone i zatwierdzone przez Muftiego Mohammeda Tosira Miaha