Kara za kradzież w islamie - odcinanie rąk? - Hanafi



Pytanie:

Czy to prawda, że prawo szariatu zezwala na ucięcie rąk za kradzież? Czy przed wymierzeniem kary bierze się pod uwagę jakiekolwiek czynniki jak: świadków, okoliczności itp.? Czy jeśli matka ukradnie jedzenie dla głodnego dziecka, otrzyma tą samą karę, co złodziej samochodu? 



Fragment książki "Bridget Jones: W pogoni za rozumem" - przykład jak ludzie odbierają islam 

-----------------------------------------------------------


Odpowiada: Szejk Muhammad ibn Adam al-Kawthari 

Te różne kary, przewidziane przez szariat, nie mają na celu zadawania krzywdy ludziom i sprawienia im cierpienia, a mają zapobiegać: krzywdzie, destrukcji i anarchii w społeczeństwie. 

Allah Najwyższy przekazuje: "W talionie jest dla was życie, o wy, obdarzeni rozumem! Być może, będziecie bogobojni!" Koran 2:179

Za pomysłem nałożenia tych różnych kar na jednostkę popełniającą przestępstwo, kryje się idea tworzenia lepszego społeczeństwa. Mając na uwadze srogie kary, ludzie bardziej się starają i pilnują, aby żyć poprawnie względem innych. 

------------------------

Warunki kary za kradżież. 

Osoba, która podlega karze za kradzież:

1. jest w pełni świadoma, zdrowa psychicznie.

2. osiągneła dojrzałość płciową

3. wartość rzeczy, którą ukradła jest równa wartości nisabu lub wyższa. Nisab to jeden dinar lub dziesięć dirhamów, co odpowiada ok 4,374 grama złota.


Wysłannik Allaha ﷺ powiedział:

"Nie ma odcinania (rąk) za kradzież czegoś, co nie przekracza dziesięcu dirhamów" (Musnad Ahmad)

Aisha (niech Allah będzie z niej zadowolony) przekazuje, że "W czasach Wysłannika Allaha ręcę nie były odcinane za kradzież bezwartościowych rzeczy." (Musannaf Ibn Abi Shaybah)

Aisha (niech Allah będzie z niej zadowolony) przekazuje: "Ręce złodzieja nie zostały odcinęte w czasach Wysłannika Allaha x, z wyjątkiem kradzieży czegoś równego wartości tarczy." (Sahih al-Buchari 6792 i Sahih Muslim 1685).

Tarcza była warta jednego dinara, w tamtym okresie czasu, jak przekazał Ibn Abbas w Sunan Abu Dałud i sunan Nasa'i. 


4. Kradnie przedmiot z miejsca, które jest objęte ochroną strażnika lub zabezpieczeniem, na przykład: zamknięte, schowane, pod kluczem. 

5. Przedmiot jest własnością innej osoby.

6. Nie ma w tym żadnych wątpliwości (co do tego, czy przywłaszczył to sobie, czy wziął z innego powodu)

7. Zostało ukradzione potajemnie (a nie siłą itp.)


Jeśli żaden z powyższych warunków nie został udowodniony, to kara kradzieży nie zostanie wykonana.

Allah Najwyższy mówi:

" Złodziejowi i złodziejce obcinajcie ręce w zapłatę za to, co oni popełnili. To jest przykładna kara od Boga. Bóg jest potężny, mądry! " Koran 5:38

Jak tylko dowód i zeznania zostaną wykazane, kradzież zostanie ustalona przez przyznanie się sprawcy lub zeznanie dwóch dorosłych mężczyzn. Świadkowie będą zapytani o detale incydentu, aby nie wrobić niewinnego. 

Ręka nie zostaje amputowana jeśli: to co ukradł jest warte mniej niż 4,374 grama złota; jeśli ukradł coś z miejsca, gdzie nie było straży; jeśli coś jest bezużytecznego; czy coś co nie ma właściciela jak woda z rzeki, gałązka z drzewa itp, pokarm który szybko się psuje jak mleko, mięso, owoce itp.; rzeczy które są prawnie niedozwolone i ktoś miał intencje pozbyć się ich np. instrumenty muzyczne.


Kara:

Kara dla tego, kto dopuści się kradzieży (gdy powyższe warunki zostaną spełnione) to odcięcie jej/jego prawej ręki. Jeśli ta osoba dopuszcza się ponownie kradzieży, jej/jego lewa stopa zostaje amputowana; przy trzeciej kradzieży zostanie uwięziony aż okaże skruchę, ale żadna kolejna amputacja nie będzie już miała miejsca.  


Ali (niech Allah będzie z niego zadowolony) powiedział:

"Czuję się winny przed Allahem, że zostawiłem go bez rąk (amputowałem obie), którymi chodzi, i stopy, którymi chodzi." (Sunan Darqutni, al-Bayhaqi i Musannaf ibn Abi Shayba).


Muhammad ibn Adam al-Kawthari

Darul Iftaa, Wielka Brytania


 https://islamqa.org/hanafi/qibla-hanafi/34789/the-legal-penalty-for-stealing/