Noc 15 Szaban

Czy 15 noc miesiąca Szabaan ma jakieś znaczenie?

Odpowiedź:
W imię Allaha, Najłaskawszego, Litościwego 

Istnieje wiele hadisów opowiadających o cnotach 15 Sza’baan. Jedną z nich jest narracja Sayyiduny Mu’aadha ibn Jabala (Radhiallaahu Anhu), w której Rasulullah (صلى الله عليه و سلّم) powiedział:
„Allah Ta’ala zwraca się do całego swego stworzenia piętnastej nocy Sza’baan i przebacza im wszystkim z wyjątkiem tego, który przypisuje Mu partnerów i tego, który chowa w swoim sercu wrogość”.

(Ten hadis został zapisany przez Imaama Tabraniego w jego Mu’jamul Awsat Hadith 6776 i Mu’jamul Kabeer tom 20, str. 108–109)

Imaam ibn Hibbaan (RA) sklasyfikował tę narrację jako Sahih (autentyczną) i umieścił ją w swojej książce – al-Sahih. (patrz Sahih ibn Hibbaan tom 12, str. 482; Hadith5665).

Hafiz al-Haythami (RA) wspomniał, że wszyscy narratorzy tego hadisu są wiarygodni. (Majma-uz-zawaaid tom 8, str. 65)

Oprócz tej narracji sklasyfikowanej jako Sahih przez Imaama ibn Hibbaana (RA), istnieje inna narracja sklasyfikowana jako dźwiękowa przez Haafiza al-Munzhiriego (RA) w jego książce "al-Targheeb" (tom 3, str. 459). Ta narracja dotyczy Sayyiduny Abu Bakra (Radhiallaahu Anhu) i została zapisana przez Imaama Bazzaara (RA) w jego "Musnadzie" . W rzeczywistości Hafiz ibn Hajar (RA) również zaklasyfikował jedną ze swoich sieci jako Hasan (dobry łańcuch przekazu hadisu). (al-Amaalil mutlaqah str. 119-120). 

Oprócz powyższego, jest wielu innych Sahaaba (Radhiallaahu Anhum), którzy przekazali hadisy odnośnie zasługi tej nocy, jak: Abu Hurayra (Musnad al-Bazzaar), Abu Tha'labah (Shu'ubul Imaan), Awf ibn Maalik ( Musnad al-Bazzaar), Abdullah ibn Amr ibn al-Aas (Musnad Ahmad Hadith6642), Abu Moosa al-Ash'ari (ibn Majah Hadith1390; Shu'ubul Imaan Hadith3833) i inni. Nie da się odmówić zbiorowej siły tych narracji.

Ogólna zaleta tej nocy została zaakceptowana przez wielu wielkich uczonych z przeszłości. Spośród wielu wielkich uczonych, którzy zgodzili się na zaletę tej nocy, są: Umar ibn Abdul-Aziz, Imaam al-Szaafi'ii, Imaam al-Awzaa'ie, Attaa ibn Yassaar, Imaam al-Majd ibn Taymiyah, ibn Rajab al -Hambaliy i Hafiz Zaynu-ddeen al-Iraaqiy (Rahmatullaahi alayhim) – patrz "Lataiful Ma'aarif" Hafiza ibn Rajab str. 263-264 i "Faydhul Qadeer" vol. 2 str. 317. 

W rzeczywistości Hafiz Ahmad ibn Taymiyah [ra] powiedział:
„Jeśli chodzi o środkową noc Sza'baan, istnieją różne narracje dotyczące jej znaczenia, a od grupy Salaf (pobożnych poprzedników) doniesiono, że wykonywali w niej modlitwę indywidualnie, dlatego też taki czyn nie może być kwestionowany.”

(Majmoo’ al-Fataawa ibn Taymiyah tom 23 s. 132)

Sam Allah Ta’ala wie najlepiej. 

Ml. Muhammad ibn Moulana Haroon Abassommar, sprawdził i zatwierdził Mufti Ebrahim Desai